Tre TV 2-kanaler i danskernes top 5

TV 2s indholdsdirektør, Anne Engdal Stig Christensen. (Foto: Miklos Szabo / TV 2)

TV 2-familien får sit stærkeste 1. halvår siden 2011 – alle TV 2-kanaler går frem eller holder status quo i forhold til 2017.

Det er med stor tilfredshed, TV 2s indholdsdirektør, Anne Engdal Stig Christensen, ser tilbage på 1. halvår 2018. Her har TV 2-familien samlet fremgang i seerandel – fra 36,8 procent af seningen i 1. halvår 2017 til 38,7 procent i 1. halvår 2018.

Det er TV 2-familiens bedste resultat for 1. halvår siden 2011.

TV 2s hovedkanal har i 2018 en mindre fremgang efter et halvår med bl.a. Danmarks mest populære fiktionsserie, ’Badehotellet’, og en række begivenheder, som blev fulgt af i stort tal, f.eks. EM i håndbold, fejringen af kronprins Frederik med Royal Run og det igangværende VM i fodbold, hvor tv-dækningen er blevet suppleret af et unikt storskærmsarrangement i Telia Parken. 

- Hovedkanalen skal fortsat samle mange, og det gør vi hver dag i vores mange nyhedstilbud, magasinprogrammerne ’Go’ morgen Danmark’ og ’Go aften Danmark’, gennem stor fiktion, stærke dokumentarer og events. Det kræver konstant nytænkning, og det synes jeg, vi bl.a. viste under 12 timers dækning af folke- og løbefesten Royal Run, siger Anne Engdal Stig Christensen.

I 1. halvår af 2018 er danskerne blevet præsenterer for en række nye fiktionsserier og -sæsoner, og blandt disse var 'Badehotellet' den klart mest sete med knap 1,5 million seere i snit. (Foto: Mike Kollöffel / TV 2)

NEWS er fjerdestørst, og CHARLIE er femtestørst i Danmark
Ud over hovedkanalen har samtlige TV 2s fem nichekanaler fremgang eller holder status quo i seerandel. Og da konkurrerende kanaler har mistet terræn, er tre af Danmarks fem mest sete kanaler i 1. halvår fra TV 2-familien:

TV 2s hovedkanal er nummer ét, TV 2 NEWS er nummer fire, og TV 2 CHARLIE er landets femtestørste kanal i halvåret, hvor også DR1 og DR2 er på top-5. Foruden fremgang til tv-kanalerne har TV 2 fortsat betydelig vækst på streamingtjenesten TV 2 PLAY.

- Når vi samlet set vokser, skyldes det, at vores seks tv-kanaler er godt positioneret og hver især tilbyder unikt og varieret indhold til seerne. Kanalernes mangfoldige tilbud har appel til forskellige dele af befolkningen, siger Anne Engdal Stig Christensen og fortsætter:

- Vores nichekanaler er ikke sat i verden for at konkurrere med DR. Vores portefølje af kanaler skal give en bred vifte af indholdstilbud sammenholdt med de kommercielle konkurrenters kanaler, og tallene viser, at det lykkes rigtigt godt.

Størst fremgang til TV 2 NEWS og TV 2 SPORT
Blandt TV 2-kanalerne er det TV 2 NEWS og TV 2 SPORT, som har relativt størst fremgang i seerandel. TV 2 NEWS er – for første gang set over et 1. halvår – Danmarks fjerdestørste kanal. Kanalen er lykkedes med at få bredere fat i befolkningen, bl.a. i kraft af de daglige eftermiddagsprogrammer ’NEWS & Co.’

Også TV 2 SPORT har haft et særdeles godt 1. halvår – det bedste halvår nogensinde for kanalen.

- I et halvår, hvor den traditionelle tv-sening har været udfordret af streaming og af sommervejret i hele maj, har både TV 2 NEWS og TV 2 SPORT formået at få flere danskere forbi kanalerne hver dag. Det understreger, at der hos danskerne er et stort behov for tæt nyhedsdækning og for fokus på danske sportsbegivenheder og sportsstjerner, siger Anne Engdal Stig Christensen.

Læs mere om 1. halvår på TV 2 NEWS her.

En række af TV 2 ZULUs nye serier inden for fiktion og reportage har stor succes på tværs af tv og TV 2 PLAY. En af disse serier er den VM-aktuelle 'Kærester med landsholdet' med Maria, Elina og Theresa, der er kærester med hver deres fodboldspiller fra det danske herrelandshold. (Foto: Jeppe Melchiorsen / TV 2)

ZULU-strategi har vist gode resultater
Blandt de yngre seere og brugere formår TV 2 ZULU at øge sin seerandel i 1. halvår. Tv-forbruget blandt de unge falder fortsat – men det falder mindre på ZULU end i markedet generelt.

- Arbejdet med at forny ZULU via bl.a. nye og bredere programserier er lykkedes. Serier som ’Perfekte steder’, ’Diamantfamilien’, ’Pigerne’ og ’Kørelærerne’ er blevet succesfulde på tværs af tv og streaming. Og disse succeser overgås i øjeblikket af den VM-aktuelle ZULU-serie ’Kærester med landsholdet’, siger Anne Engdal Stig Christensen.

Også TV 2s nye initiativ TV 2 ECHO – et digitalt medie, som opererer på tværs af TV 2s egne platforme og på de sociale medier for at gøre de 20-30-årige mere interesseret i TV 2s indhold – har fået en lovende start siden premieren 1. marts.

- TV 2 ECHO og de aktuelle journalistiske fortællinger er et laboratorium, der er med til at gøre os klogere på, hvordan vi kommer tættere på de unge. Indtil videre klarer ECHO sig rigtigt godt og høster mange erfaringer til os, siger Anne Engdal Stig Christensen.