Stærkeste sommer for TV 2-familien siden 2011

VM i fodbold og Tour de France var afgørende for danskernes tv-sening i sommeren 2018. På billedet ses fodboldlandsholdets målmand Kasper Schmeichel, der blev en af VM's bedste målmænd, og som var med til at sikre, at Danmark nåede til ottendedelsfinalen ved slutrunden i Rusland. (Foto: Brian Lawless / Ritzau Scanpix / TV 2)

VM i fodbold og Tour de France var afgørende for danskernes tv-sening i sommeren 2018. På billedet ses fodboldlandsholdets målmand Kasper Schmeichel, der blev en af VM's bedste målmænd, og som var med til at sikre, at Danmark nåede til ottendedelsfinalen ved slutrunden i Rusland. (Foto: Brian Lawless / Ritzau Scanpix / TV 2)

08. august 2018;
Af: Michael Hansen, TV 2 Kommunikation

VM-fodbold og Tour de France var afgørende for danskernes valg af tv-programmer i sommeren 2018 og udgjorde en historisk høj andel af TV 2-seningen, viser analyse.

Med TV 2s hovedkanal i front og med rettigheder til sommerens to klart største sportsbegivenheder hentede TV 2-kanalerne i sommeren 2018 sin stærkeste sommer siden 2011.

I perioden 1. juni til 5. august stod TV 2-familien for 40,7 procent af danskernes tv-forbrug mod f.eks. 39,0 procent i 2017. I 2016, som også bød på fodboldslutrunde og Tour de France på TV 2, lå TV 2-kanalernes seerandel på 39,7 procent.

I forhold til de seneste år er der i sommeren 2018 fremgang til TV 2s hovedkanal, og samtidig ligger seerandelen for de fleste TV 2-nichekanaler højere end i 2016, hvor konkurrencen fra de store sportsbegivenheder på TV 2 og DR1 var sammenlignelig med i år.

Også DR-familien har i kraft af sportsrettigheder på DR1 sommer-fremgang i forhold til de seneste år, selv om de fleste DR-nichekanaler mistede terræn. Både TV3-gruppen og Discovery Networks tabte seerandel i sommeren 2018 i forhold til sidste år.

På det digitale område leverer TV 2 også gode resultater i juni-juli 2018. TV 2 PLAY, der var den eneste danske platform med live-rettigheder til alle 64 VM-fodboldkampe, satte flere rekorder under VM og levede i det hele taget højt på de to store sportsbegivenheder. Live-seningen fyldte af samme grund en større andel af PLAY-seningen hen over sommeren end sædvanligt.

Også det daglige brugertal på tværs af tv2.dk og apps lå i sommerperioden over forventning.

TV 2s Tour de France-studie i Odense under en lille pause i produktionen. Til venstre vært Michael Stærke sammen med cykeleksperterne Brian Vandborg og Henrik Jul Hansen (th.). (Foto: Ebbe Rosendahl / TV 2)

Sportsseningen vejede historisk tungt på TV 2
Netop sportsbegivenhederne på TV 2 og DR1 var afgørende for danskernes tv-sening i sommeren 2018. 

Hver dansker brugte i snit godt 20 timer på at se VM-fodbold og Tour de France på TV 2 og DR1, der i endnu højere grad end sædvanligt dokinerede tv-seningen.

Det svarer til 32 procent af danskernes samlede programsening på disse to kanaler i hele perioden 1. juni til 5. august 2018.

På TV 2 udgjorde VM- og Tour-seningen knap 39 procent af den samlede programsening i perioden, hvor det generelle tv-forbrug var presset på grund af bl.a. det meget solrige og varme sommervejr.

Det er den højeste andel, fodbold- og Tour-sening nogensinde har udgjort af seningen af TV 2-programmer i den tilsvarende sommerperiode gennem årene. Endnu højere end i både 1992, hvor TV 2 havde rettighederne til Danmarks EM-triumf, og 1996, hvor Bjarne Riis vandt Tour de France, og TV 2 havde de eksklusive rettigheder til EM-slutrunden i fodbold.

I andre år med fodboldslutrunder og Tour de France udgør seningen af disse sportsbegivenheder oftest mellem 25 og 32 procent af den samlede sening af TV 2-programmer i juni, juli og begyndelsen af august.

---------

Læs også: Tour-etaperne får højeste seertal i fem år

Billede {0} af {1}