Tour-etaperne får højeste seertal i fem år

Søndag 29. juli kom Tour de France til Paris, og rytterne blev hyldet. I Danmark har seningen af Tour de France-etaperne på TV 2 i 2018 været den højeste i flere år. (Arkivfoto: Philippe Lopez / Ritzau Scanpix / TV 2)

TV 2s Tour de France-dækning fortsætter med at trække danskerne til skærmen – og de høje gennemsnitsseertal er endda nået i et år med udvidede etapetransmissioner og med hård konkurrence fra sommervejret.

Rekordsommer eller ej… Danskerne følger med i Tour de France-transmissionerne på TV 2 og TV 2 PLAY i rekordstort antal.

Faktisk har seertilslutningen til etaperne i år været den højeste siden 2013 med 279.000 seere i snit til hver etape fra start til slut. Det høje gennemsnitsseertal er endda opnået i et år, hvor transmissionerne er udvidet, og hvor etaperne sendes helt fra starten. Gennemsnitstallet inkluderer dermed også starten af etaperne, hvor seertilslutningen traditionelt er lavest.

Når etaperne nærmer sig slutningen, er seertallene allerhøjest – typisk omkring eller over en halv million seere og kulminerende med 675.000 seere ved afslutningen af Pyrenæerne-etapen onsdag 25. juli.

- Tour de France-seningen er hvert år påvirket af sommervejret, og her vinder stranden jævnligt, når temperaturen kommer over 25 grader. I år har vi løftet seerinteressen for Tour-etaperne, selv om vejret har været historisk varmt, tørt og solrigt. Jeg er både imponeret og meget stolt, siger TV 2s Tour de France-chef, chefredaktør John Jäger, TV 2 SPORT.

Fra TV 2s Tour de France-studie i Odense. (Foto: Ebbe Rosendahl / TV 2)

Tour-hold med passion og dedikation
John Jäger tøver ikke med at give det stærke og engagerede hold bag Tour-dækningen æren for danskernes store opbakning til både TV 2s tv-dækning og digitale dækning.

- Der er næsten intet, der gør mig så stolt som at opleve, hvordan TV 2 SPORTs Tour de France-hold knokler fra tidlig morgen til sen aften i tre-fire uger med det ene formål at give seerne og brugerne det bedste indhold. Der er så meget passion og dedikation i dette mandskab, og jeg bliver så gennemført glad, når jeg læser alle de positive tilbagemeldinger, vi får under og efter Touren fra glade danskere. Jeg kunne unde alle disse glade seere og brugere at opleve, hvordan der arbejdes både i Odense og i Frankrig og både på redaktionen og produktionen under Touren. Vi er meget taknemmelige over den store succes, og vi synes faktisk, at vi har arbejdet benhårdt for at opnå den, siger John Jäger.

Højeste seerandel siden 2011
Danskernes opbakning til Tour de France-transmissionerne på TV 2 kan også aflæses på etapernes såkaldte share – altså den andel af danskerne, som vælger Tour-etaperne blandt de mange øvrige tv-tilbud.

I år opnåede etape-transmissionerne en gennemsnitlig share (seerandel) på 53 procent – hvilket er det højeste siden 2011. Det betyder, at 53 procent af tv-seerne så Tour-transmissioner, når disse blev sendt, mens 47 procent valgte et andet program.

I 2018 brugte hver dansker på tre år og derover i gennemsnit knap seks timer på at se Tour de France-udsendelser på TV 2 og DR. Heri er indberegnet en halv times gennemsnitligt seerforbrug på ’AftenTour’ på DR1 hen over hele Tour de France-perioden.