Vi stod sammen om at knække cancer

Knæk Cancer-ugen sluttede med en samlet indsamling på mere end 145 millioner kroner til Kræftens Bekæmpelses arbejde med forskning, patientstøtte og forebyggelse. (Foto: Per Arnesen / TV 2)

Knæk Cancer-ugen sluttede med en samlet indsamling på mere end 145 millioner kroner til Kræftens Bekæmpelses arbejde med forskning, patientstøtte og forebyggelse. (Foto: Per Arnesen / TV 2)

04. november 2015;
Af: TV 2 Kommunikation

Stor vækst på Knæk Cancer-aktiviteterne på nettet og på sociale medier. Tre millioner så Knæk Cancer på tv i løbet af uge 43.

Indsamlingsbeløbet på 145 millioner kroner viste det, og det samme gjorde seertallene til fx ’Vild med dans knækker cancer’ og ’Knæk Cancer Live’. Og nu viser antallet af brugere på nettet og sociale medier det også: Vi stod i dén grad sammen om at knække cancer i uge 43.

Tre millioner danskere så mindst fem minutter af et Knæk Cancer-program på TV 2. Knæk Cancer-websitet havde flere end 1,8 millioner besøg, mens Facebook nåede ud til omkring to millioner danskere, engagerede over en halv million og opnåede 761.000 views på de videoer, der blev lagt på Facebook.

- Tallene er imponerende og tydelige beviser på, at Knæk Cancer er en folkesag. Kræftsygdom rammer desværre alle familier og koster 42 liv om dagen, og derfor oplever vi et kolossalt engagement fra danskerne i denne sag, siger TV 2s ”Knæk Cancer-general”, eventchef Ulla Pors Nielsen, og fortsætter:

- Knæk Cancer er både oplysning og indsamling. Både på tv – bl.a. i ’Go’ morgen Danmark’ og ’Go’ aften Danmark’, som var med Knæk Cancer-bussen rundt i Danmark – på nettet og på de sociale medier har vi bragt masser af oplysning om kræft og forebyggelse. Det er dejligt, at også de oplysende indslag, videoklip og artikler trækker mange seere og brugere til.

Også på TV 2 PLAY, hvor alle Knæk Cancer-programmer fra i år og en hel del Knæk Cancer-programmer fra tidligere år ligger til fri brug, har Knæk Cancer givet et flot løft i antallet af påbegyndte streams.

Flest sidevisninger til artikel om kræft-symptomer
Den allermest læste artikel på knækcancer.tv2.dk i 2015 har overskriften ”Her er syv symptomer på kræft, du ikke bør overse”. Artiklen, der har interaktiv grafik, har trukket flere end 375.000 sidevisninger.

Samlet set voksede antallet af besøg på knækcancer.tv2.dk med over 50 procent fra 2014 til 2015, og antallet af sidevisninger voksede med cirka en tredjedel. Også personlige beretninger samt artikler og opslag om ny forskning og om fremgang i kampen mod kræft har haft stor interesse hos brugerne.

De ti blomsterstafetter, som været med til at skaffe penge til Kræftens Bekæmpelse, rejste 12.000 kilometer og blev delt knap 4.300 gange.

På de sociale medier var Facebook – som nævnt – den store driver. Her rundede Knæk Cancer 300.000 fans i løbet af uge 43 og er nu et af de allerstørste danske Facebook-sites. 

På Instagram voksede Knæk Cancer stærkt og har nu knap 25.000 følgere. Snapchat, som TV 2 og Kræftens Bekæmpelse startede op i år, kom stærkt i gang og var massivt til stede hos Knæk Cancer-bussen, til tv-prøver og forberedelser og til de store, direkte shows.

Knæk Cancer-blomsterstafetterne, som blev sendt rundt i landet af TV 2-regionerne samt ’Go’ morgen Danmark’ og ’Hvem vil være millionær?’ og sponsoreret af HTH Køkkener, kom endnu mere rundt i Danmark end tidligere. I alt rejste stafetterne 12.000 kilometer og blev delt knap 4.300 gange – og undervejs fik stafetterne besøg af to unge Youtube-profiler, der leverede klip om blomstafetternes tur rundt i Danmark.

Se billeder fra danskernes mange stafet-overdragelser her.

------------

Læs flere artikler om Knæk Cancer 2015 her.

Se Knæk Cancer-sitet her.

Billede {0} af {1}