TV 2 og Berlingske laver valgalliance

TV 2 og Berlingske har lagt de journalistiske kræfter sammen for at give seerne og læserne det bedst mulige grundlag for at deltage i debatten og for at finde ud af, hvem de vil give deres stemme ved kommunalvalget 19. november.

TV 2s logo i forbindelse med valget til kommunalbestyrelser og regionsråd. Foruden valgsamarbejdet mellem TV 2 og Berlingske laver de to medier hver for sig tæt journalistisk dækning af valget.

TV 2|NYHEDERNE og Berlingske har i et nyskabende samarbejde slået de journalistiske kræfter sammen i forbindelse med det kommende valg til kommunalbestyrelser og regionsråd. Dermed giver redaktionerne mere og bedre politisk dækning af valget til deres seere og læsere. Ambitionen er at involvere borgerne og sikre høj kvalitet i dækningen.

Digital nyhedschef på TV 2, Simon Stilling, siger:

- Et kommunalvalg er af stor betydning for vores nære demokrati. Med samarbejdet med Berlingske står vi endnu stærkere i kampen om at levere den mest nære og vedkommende dækning op til valget 19. november. Nøgleordene bliver nærhed, overblik, dialog og involvering – vi vil have danskerne på banen og give dem en dækning, de kan bruge til noget.

En af konsekvenserne af samarbejdet bliver blandt andet, at Berlingskes læsere kommer til løbende at kunne se kommunalvalgs-tv produceret af TV 2 på b.dk, og på valgdagen bliver der live-streaming fra samtlige TV 2 NEWS’ live-sendinger. Omvendt får TV 2 adgang til at benytte Berlingskes nye kommuneindeks - b.dk/kommunalvalg/kommuneindeks - der for første gang gør det muligt at sammenligne alle 98 kommuner på kryds og tværs på de 20 vigtigste parametre.

Valgsamarbejdet byder også på en quiz kaldet “Borgmester Bingo”, hvor brugerne kan dyste med hinanden om, hvor meget de egentlig ved om deres borgmestre.

Fælles live-tv-programmer på begge mediers websites
Bent Winther, der er redaktør for Berlingskes tillæg Politiko, vil optræde i værtsrollen på en række magasinprogrammer, som både kan ses på TV 2s og Berlingskes digitale platforme. Her vil han blandt andet stille skarpe spørgsmål til landets kommunalpolitikere.

Det sker i valgkampens slutspurt, hvor tv2.dk og Berlingske i fællesskab producerer tre live-tv-programmer fra TV 2s nye web-tv-studie på Teglholm Allé i København. Programmerne bliver sendt direkte under begge mediers logoer på begge mediers websites. Programmerne sendes 6., 12. og 14. november, og i den forbindelse kan danskerne stille spørgsmål direkte til de medvirkende.

Jens Jørgen Madsen, redaktør for Berlingskes website b.dk, har været med til at etablere samarbejdet. Han siger:

- Det er dejligt at kunne klæde vores læsere og brugere ekstra godt på op til en så afgørende begivenhed som et kommunalvalg. De programmer, vi i fællesskab skal til at lave, kommer i vid udstrækning til at basere sig på borgernes aktive medvirken. Vi ser frem til - sammen med TV 2 - at tænde op under debatten og involvere danskerne.