Rekordresultat for TV 2 i 2019

Anne Engdal Stig Christensen, administrerende direktør på TV 2. (Foto: Miklos Szabo / TV 2)

Anne Engdal Stig Christensen, administrerende direktør på TV 2. (Foto: Miklos Szabo / TV 2)

27. marts 2020;
Af: TV 2 Kommunikation

Overskud, omsætning og seeropbakning viser historisk gode takter i et turbulent marked.

Med et resultat før finansielle poster (EBIT) på 313 mio.kr. har TV 2s bestyrelse i dag godkendt et historisk godt årsregnskab for 2019. Resultatet er tilfredsstillende og bedre end forventet.

- 2019 var et rigtigt godt og absolut tilfredsstillende år for TV 2. Overskuddet på driften overstiger vores forventninger og sætter rekord med 313 mio.kr. Omsætningen passerer 3 mia.kr. for første gang i TV 2s historie. Kanalfamiliens share er med 40,4 % den højeste siden 2009. Og TV 2 PLAY runder i slutningen af året 600.000 abonnementer, siger TV 2s administrerende direktør, Anne Engdal Stig Christensen.

Den samlede omsætning i 2019 er 3.002 mio.kr. – en stigning på fem procent i forhold til 2018. Både reklameomsætningen på 1.325 mio.kr. og abonnementsomsætningen på 1.618 mio.kr. stiger, og væksten kommer primært fra TV 2 PLAY.

Coronakrisen vil påvirke 2020
For første gang i 10 år runder den samlede seerandel 40 procent, og de 40,4 procent i 2019 er en stigning på 1,3 procentpoint i forhold til året før. Hovedkanalen falder en anelse, mens alle øvrige kanaler i TV 2-familien fastholder eller har fremgang i seerandele i deres respektive målgrupper. Mens den daglige seertid blandt alle danskere falder med fire procent, fastholder TV 2-familiens kanaler et tidsforbrug på 55 minutter pr. dag pr. dansker.

- Der er al mulig grund til at glæde sig over et stærkt 2019 med fremgang over næsten hele linjen, men desværre nu også grund til at se med stigende bekymring på 2020 på grund af den verdensomspændende coronakrise. En krise, der i høj grad tydeliggør vigtigheden af TV 2s stærke public service-indsats, men som samtidig påvirker ikke kun TV 2, men hele samfundsøkonomien. Vores ambitioner for 2020 er fortsat høje, og det er afgørende for os at fastholde den digitale transformation og levere dansk public service af højeste kvalitet, men det er klart, at TV 2s økonomi i 2020 vil blive påvirket af krisen og usikkerheden i markedet, siger Anne Engdal Stig Christensen.

Jimmy Maymann, bestyrelsesformand for TV 2. (Foto: Jens Wognsen / TV 2)

Tak fra TV 2s bestyrelse
- I bestyrelsen kan vi med regnskabet for 2019 konstatere, at TV 2 er en finansiel stærk og velkonsolideret virksomhed. Såvel driftsoverskud som omsætning og seeropbakning viser historisk gode takter, og året er kendetegnet ved markant styrke og en imponerende vækst i et turbulent marked. En turbulens, som nu også påvirkes af coronakrisen. Bestyrelsen vil gerne takke både den nye direktion og alle TV 2s medarbejdere, uden hvem arbejdet med den digitale transformation ikke var muligt, ligesom deres dedikation og dygtighed er en nødvendighed for at lykkes med udviklingen i de kommende år, siger TV 2s bestyrelsesformand, Jimmy Maymann.

Coronavirus (COVID-19) har skabt usikkerhed om den økonomiske samfundsudvikling, hvilket også påvirker TV 2s forventninger til resultatet for 2020. Effekten forventes at være størst på reklameomsætningen, som påvirkes negativt af den generelle økonomiske afmatning i markedet. Abonnementsomsætningen forventes at vækste i 2020 – blandt andet som følge af lanceringen af TV 2 SPORT X. Væksten forventes dog at blive lavere end oprindeligt antaget blandt andet som følge af aflyste sportsarrangementer. TV 2 kan til en vis grad tilpasse aktivitetsniveauet og dermed omkostningsbasen til en lavere omsætning, og på denne baggrund forventes et resultat før finansielle poster (EBIT) på 100-150 mio.kr. Dette indeholder dog risici og usikkerheder grundet den generelle uvished om den økonomiske samfundsudvikling som følge af coronavirus.

----------

Læs TV 2s årsregnskabsmeddelelse her - og se Årsrapport 2019 her.

Billede {0} af {1}