TV 2: Annoncører går glip af vigtige kunder

18. marts 2014;
Af: TV 2 Kommunikation

I en artikel i bladet Markedsføring omtales de nye mediers muligheder, når annoncørerne vil ramme forbrugerne med deres kampagner. Men i begejstringen over de nye muligheder skal annoncørerne være opmærksomme på ikke at gå glip af vigtige kunder.

TV 2s analysechef, Mette Lehrmann, mener, at annoncørerne ligefrem risikerer at gå glip af vigtige kunder og dermed kroner på bundlinjen i begejstringen over de nye muligheder.

Én ting er teori – noget andet er virkelighed. Når Jesper Lind Andersson, Trading Director hos Dentsu Aegis Media, i Markedsføring hævder, at de fleste brands vil opnå bedre eller samme reach ved at anvende MTG, SBS Discovery og nettet i deres kampagner i stedet for TV 2, er det faktuelt forkert eller i bedste fald en teoretisk vurdering.

Det fastslår TV 2s analysechef, Mette Lehrmann, der mener, at annoncørerne ligefrem risikerer at gå glip af vigtige kunder og dermed kroner på bundlinjen i begejstringen over de nye muligheder.

- Den generelle dækning for et medie kan pustes højt op, hvis man antager, at en annoncør køber samtlige blokke i fladen eller samtlige brugere af web-tv. Men det er teori – den reelle dækning for en kampagne ser anderledes ud. Lægger man som annoncør alle pengene på satellit og web, vil man reelt ramme markant smallere og hverken nå bredt ud til den danske befolkning eller til den mest købestærke del af befolkningen. Det betyder, at annoncøren går glip af et salg, siger Mette Lehrmann.

TV 2s salgsdirektør, Peter Olafsson, understreger vigtigheden af, at salgsoptimeringen er i fokus.

Salgsoptimering bør være i fokus
I den kontekst fremhæver TV 2s salgsdirektør, Peter Olafsson, et helt konkret eksempel på en stor annoncør, der sidste år fulgte den omtalte teoretiske tænkning og fravalgte TV 2 for udelukkende at annoncere på satellitkanalerne.

Kunden indkøbte tidligere omkring to tredjedele af kontakterne hos TV 2-familien. Efter skiftet væk fra TV 2 faldt den ugentlige dækning med 20 procent i forhold til året før, og kunden skulle nu købe cirka tre gange så mange kontakter for at nå sin dækning. Herudover nåede kunden nu ud til en målgruppe med mange personer under 40 år, mens annoncørens potentielle kunder og salg reelt findes i gruppen over 40 år.

- En prioritering af et marketingbudget bør ikke være en trossag, men bør være baseret på fakta om dækning og på en analyse af annoncørens potentielle salg, siger Peter Olafsson og fortsætter:

- Eksemplet med en annoncør, der flytter sin medie-investering på grund af en teoretisk model for dækning hører heldigvis fortsat til sjældenhederne, for langt de fleste kunder har stadigvæk fokus på salget. Men man skal spørge sig selv: Hvad er vigtigst – at købe billigst muligt ind eller at skabe værdi på bundlinjen? Og hvis topprioritet er billigst muligt indkøb, kan ovenstående eksempel bestemt forsvares såfremt de indkøbte kontakter er 60-70 procent billigere end det, man realiserede på TV 2.

- Det er i hvert fald som situationen ser ud i skrivende stund, men vi lever jo en i meget omskiftelig verden, så tingene kan meget vel have ændret sig i en ny eller anden retning allerede om seks måneder eller om et år, men lige nu forholder jeg mig altså til den virkelige verden. Man kommer nu engang længst med fakta-baseret argumentation, siger Peter Olafsson.

 

 

 

Læs flere nyheder

Billede {0} af {1}