Tilfredsstillende TV 2-resultat trods reklame-fald

18. marts 2014;
Af: TV 2 Kommunikation

Regnskabet for 2013 viser et overskud før skat på 165 mio. kr., hvor omsætning og driftsomkostninger er på niveau med året før.

TV 2s administrerende direktør, Merete Eldrup. (Foto: Miklos Szabo / TV 2)

TV 2s bestyrelse har på et møde i dag godkendt årsregnskabet 2013 for TV 2 DANMARK A/S. Resultatet af fortsættende aktiviteter før skat på 165 mio. kr. er tilfredsstillende (175 mio. kr. i 2012).

Omsætningen på 2.450 mio. kr. er på niveau med året før og dækker over, at reklameomsætningen er faldet med 7 procent, mens abonnementsomsætningen er steget med 8 procent. Driftsomkostningerne udgør 2.169 mio. kr. og er ligeledes på niveau med 2012.

- Trods en finansiel virkelighed, hvor reklameomsætningen fortsat faldt i 2013, har vi på TV 2 formået at skabe et overskud, som er tilfredsstillende. Vores omkostninger er holdt i ro, ligesom tidligere års fald i seerandele er stagneret. Især er der grund til at være tilfreds med udviklingen i andet halvår, hvor hovedkanalens seerandel voksede en smule – takket være en lang række stærke programmer og vores 25 års fødselsdag, som også gav anledning til at markere TV 2s centrale rolle i mediebilledet. Seerne kvitterede med god opbakning, og jeg ser tilbage på 2013 med tilfredshed, siger TV 2s administrerende direktør, Merete Eldrup.

Samlet set er seerandelen i målgruppen 20-60 år for hele TV 2-familien på 35,2 procent – mod 35,5 procent i 2012. I 2013 justerede hovedkanalen sin indholdsprofil og definerer nu ’relevans’ som nøgleord i programarbejdet.

Danskernes medievaner ændrer sig markant i disse år. Der ses tv på alle skærme, og tidsforskudt sening vokser. Allerede i 2012 blev TV 2 PLAY etableret med TV 2s velkendte indhold leveret til danskerne på pc, tablet og mobil – både live og on demand – og TV 2 PLAY er blevet styrket i 2013.

- Vi oplever, at medievaner og seeradfærd er under forandring. Seerne ønsker i højere grad individualiserede, målrettede tilbud og valgfrihed – og det giver vi dem. I det forgangne år har vi haft en væsentlig stigning i antallet af TV 2 PLAY-abonnenter og dermed også en betydelig stigning i omsætningen, så vi har god grund til at være stolte af dette digitale supplement til TV 2s flow-kanaler, siger Merete Eldrup.

TV 2s bestyrelsesformand, Lars Liebst, siger:

- Lancering af TV 2 FRI, udbetaling af udbytte til staten, køb af TV 2s domicil på Teglholmen i København, 25 års fødselsdag og et tilfredsstillende resultat både økonomisk og seermæssigt har alt sammen været med til at gøre 2013 til et godt og begivenhedsrigt år for TV 2. En god forståelse af udviklingen på markedet samt balancen mellem tradition og fornyelse er vigtig i arbejdet med at sikre, at TV 2-familien fortsat er Danmarks Største Fællesskab – et arbejde, som TV 2s medarbejdere alle har bidraget til, og et arbejde, som fortsætter ind i 2014.

Se TV 2s årsregnskabsmeddelelse via dette link og TV 2s årsrapport her.

 

 

 

Læs flere nyheder

Billede {0} af {1}