Valget giver NEWS ekstra vind i seertallene

Efter udskrivelsen af valget har TV 2 NEWS en fremgang i seertilslutning på mere end 20 procent.

Kanalchef på TV 2 NEWS, Mikkel Hertz. (Miklos Szabo/TV 2]


Uanset  om statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) eller statsministerkandidat Helle Thorning-Schmidt (S) vinder folketingsvalget, har valget allerede fundet sin første vinder. Det er TV 2 NEWS, som på valgkampens første 13 dage har øget sin seertilslutning med over 20 procent i forhold til perioden før valgkampen.

I valgkampens første to uger står TV 2 NEWS for 4,5 procent af danskernes tv-sening, og i sidste uge havde TV 2 NEWS sin bedste uge nogensinde målt på seerandel. I perioden før valgudskrivelsen var kanalens seerandel på 3,7 procent, og dermed er fremgangen på mere end 20 procent.

Når TV 2 NEWS fylder endnu mere i danskernes tv-forbrug i valgkampen, skyldes det især, at danskerne hver dag bruger mere tid på at se NEWS. I valgkampen ser en NEWS-seer i gennemsnit 55 minutter på kanalen hver dag mod 44 minutter i perioden op til valgudskrivelsen.

- Den varierede valgdækning med en blanding af nyheder, analyse, vælgermøder, politiske dueller og magasinprogrammer om f.eks. mediernes dækning af valget er en blanding, hvor rigtigt mange danskere vil finde noget af interesse. Vi er meget tilfredse med dækningen på TV 2 NEWS, og med SuperTorsdag i dag og en række store debatter i valgkampens slutspurt følger vi valgkampens temaer hele vejen til stemmeboksen, siger kanalchef Mikkel Hertz, TV 2 NEWS.

Konstant fremgang på NEWS siden 2006
Seningen på TV 2 NEWS har siden premieren i december 2006 været i konstant vækst, og det er bl.a. kanalens stærke fokus på dansk politik med magasinprogrammer som ”Mogensen & Kristiansen” og ”Tirsdagsanalysen”, der har skabt fremgang.

NEWS-fremgangen siden valget i 2007 har været eksplosiv. I de første 13 dage af valgkampen i 2007 stod TV 2 NEWS for 1,2 procent af danskernes tv-sening, og det var – på det tidspunkt - kanalens første længere periode med markant vækst i seertallene.

- Den meget klare fremgang for TV 2 NEWS viser både, at danskerne er meget interesserede i nyheder, og at dansk politik optager seerne. Det er et godt tegn for demokratiet og for danskernes interesse for valg, siger Mikkel Hertz.