Undercover i blomsterbranchen

22. september 2010;
Af: TV 2 Kommunikation

Under dække af at være blomsterhandlere afslører "Operation X" en højst overraskende aktør ud i sort handel.

"Operation X"-vært Morten Spiegelhauer. (Foto: Peter Mühlhausen / TV 2)


Morten Spiegelhauer og "Operation X" går mandag 27. september kl. 20.00 undercover i blomsterbranchen og afdækker den sorte økonomi på Grønttorvet. Under dække af at være blomsterhandlere afslører redaktionen en højst overraskende aktør ud i sort handel.

Da ”Operation X” i et tidligere program afslørede, hvordan der blev handlet sort med frugt og grønt på Københavns Grønttorv, reagerede en enig bestyrelse med at smide de afslørede virksomheder på porten. De sendte dermed et klart signal: Man ville under ingen omstændigheder acceptere sort handel på torvet.

Varm luft
Men signalet var tilsyneladende varm luft, for denne gang afslører ”Operation X”, hvordan Grønttorvets egen bestyrelsesformand, Mogens Illum Hansen, er en ledende spiller på det sorte marked. En tidligere betroet medarbejder står i programmet frem og beretter, hvordan bestyrelsesformanden gennem mange år øjensynligt har lavet store sorte penge i sine virksomheder.

”Operation X” efterprøver påstandene, som én efter én viser sig at holde stik ned til mindste detalje.

50 mia. sorte kroner
Den sorte økonomi i Danmark skønnes til at være på omkring 50 milliarder kroner om året, og det er ikke let at få stoppet. Lettere bliver det ikke, når en bestyrelsesformand for Københavns Grønttorv erkender, at sådan er det bare i blomsterbranchen.

Lettere bliver det heller ikke, når bestyrelsesformanden, der burde være garant for en fair og lovlig handel, selv har opfundet et omfattende og organiseret sort system, hvor alle led i branchen er involveret.

Kampagnen Fair Play
Men hvordan undgår man, at ens røde roser i virkeligheden er sorte?

Da ”Operation X” sidst kiggede på den sorte økonomi på Københavns Grønttorv, lovede daværende skatteminister Kristian Jensen (V), at det skulle være slut med snyderiet og indførte kampagnen Fair Play.

Men problemet med omfattende og organiseret sort handel eksisterer tilsyneladende stadig i bedste velgående på øverste niveau i blomsterbranchen.

 

Læs flere nyheder

Billede {0} af {1}