Tv-seningen uge 7: Topvurderinger til TV 2 og stor terrordækning på TV 2 NEWS

Foto fra kulturhuset Krudttønden på Østerbro efter terrorangrebet i lørdags. (Foto: Linda Kastrup / Scanpix / TV 2)

Foto fra kulturhuset Krudttønden på Østerbro efter terrorangrebet i lørdags. (Foto: Linda Kastrup / Scanpix / TV 2)

18. februar 2015;
Af: TV 2 Kommunikation

To TV 2-programmer fik i sidste uge den sjældent høje vurdering 4,6. TV 2 NEWS var den foretrukne nyhedskanal og sendte live-nyheder hele natten mellem lørdag og søndag.

Tv-seningen i uge 7 blev kendetegnet af weekendens terror i København, af høje vurderinger til TV 2-programmer og af nye programmer på TV 2 FRI.

Da terroren lørdag ramte København, var det i høj grad TV 2 NEWS, som blev danskernes store nyhedsleverandør. TV 2 NEWS valgte da også at fortsætte livedækningen hele natten mellem lørdag og søndag, hvor dramaet i hovedstaden udviklede sig dramatisk. I samme tidsrum valgte DR2 at lukke sit nyhedsstudie.

På grund af weekendens tragiske begivenheder fik TV 2 NEWS nogle af kanalens seermæssigt bedste dage, og NEWS var i gennemsnit for uge 7 Danmarks tredje mest sete kanal.

”Det vil være svært at toppe det forløb, som NEWS, Digital og social har været igennem hen over et af de mest dramatiske nyhedsdøgn i nyere dansk mediehistorie. Men vi fik præcis den kombination af levende tv, unikke billeder og ENG-fortællinger og perspektiv, som er Nyhedernes DNA”, skrev en af de vagthavende nyhedsredaktører i weekenden bl.a. til medarbejderne på NEWS og TV 2 Nyhederne.

Læs mere om nyhedsseningen i weekenden og mandag 16. februar her.

Høje vurderinger
TV 2 og TV 2s fiktion er blevet forkælet med høje vurderinger fra seerne, og ugens første dage blev gode eksempler på dette. Mandag fik ’Badehotellet’ sin hidtil højeste kvalitetsvurdering af seerne – den sjældent høje 4,6 på skalaen fra 1 til 5 – som samtidig er den højeste vurdering til et TV 2-serieafsnit nogensinde.

Denne vurdering til dansk tv-fiktion er kun overgået fem gange siden 1992 af enkeltafsnit af DR-dramaserier. I gennemsnit har ’Badehotellet’ sæson 2 vurderingen 4,4 – samme høje niveau som sæson 2 af ’Dicte’ på TV 2 i efteråret 2014.

Dagen efter ’Badehotellet’, tirsdag, var det rejse- og livsstilsserien ’Kurs mod fjerne kyster’, som fik samme høje vurdering på 4,6 til premieren på sæson 2. ’Kurs mod fjerne kyster’ var også i første sæson genstand for masser af roser og rekordhøje vurderinger.

Nye programmer på TV 2 FRI
I sidste uge havde TV 2 FRI premiere på nye livsstilsprogrammer i tidsrummet kl. 18.50-20.00 samt ’Kurs mod fjerne kyster – ekstra’, og herudover fortsatte programmerne ’Ulla Terkelsen i Italien’ og ’Ulla Terkelsen i Italien – ekstra’. Samlet set har de nye danske programmer i uge 6 og 7 givet TV 2 FRI sine bedste uger i 2015, og torsdag 12. februar blev årets bedste dag for kanalen.

I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS.

 

Top 20 - 20-60 år - uge 7 (ekskl. nyheder og vejr-tv)

Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 X Factor 800.000 63 2. DR1 X Factor - afgørelsen 794.000 57 3. DR1 Arvingerne II 789.000 51 4. TV 2 Badehotellet 679.000 52 5. DR1 Rigtige mænd 660.000 49 6. DR1 Bonderøven 521.000 44 7. DR1 Parker 464.000 46 8. DR1 21 Søndag 448.000 31 9. DR1 MGP 2015 412.000 36 10. TV 2 Kurs mod fjerne kyster 389.000 32 11. DR1 De unge fiskere 381.000 30 12. TV 2 Sæt pris på dit hjem 360.000 28 13. TV 2 Flight 333.000 28 14. TV 2 Holder Danmark i live 326.000 26 15. TV 2 Danmark har talent 300.000 27 16. DR1 Helt på plads - Vangede 287.000 23 17. DR1 Hammerslag på Fyn 285.000 24 18. TV 2 Danmark har talent - afgørelsen 281.000 23 19. DR1 Skattejægerne 279.000 27 20. DR1 Søren Ryge præsenterer: Hestemanden 270.000 22

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 9.-15. februar 2015

Kanal Alle seere Share i % 20-60 år Share i % TV 2 5 t 05 min 22 5 t 12 min 23 TV 2 ZULU 0 t 27 min 2 0 t 41 min 3 TV 2 CHARLIE 0 t 54 min 4 0 t 31 min 2 TV 2 NEWS 1 t 10 min 5 1 t 07 min 5 TV 2 FRI 0 t 10 min 1 0 t 11 min 1 TV 2 SPORT 0 t 16 min 1 0 t 15 min 1 DR1 5 t 31 min 24 4 t 52 min 21 DR2 1 t 08 min 5 1 t 03 min 5 DR3 0 t 26 min 2 0 t 35 min 3 DR K 0 t 25 min 2 0 t 23 min 2 DR Ramasjang 0 t 31 min 2 0 t 06 min 0 DR Ultra 0 t 12 min 1 0 t 06 min 0 TV3 1 t 56 min 4 1 t 12 min 5 TV3+ 0 t 30 min 2 0 t 42 min 3 TV3 PULS 0 t 22 min 2 0 t 29 min 2 TV3 SPORT 1 0 t 08 min 1 0 t 07 min 1 TV3 SPORT 2 0 t 03 min 0 0 t 02 min 0 Kanal 4 0 t 26 min 2 0 t 33 min 2 Kanal 5 0 t 47 min 3 1 t 01 min 4 6'eren 0 t 20 min 1 0 t 26 min 2 Discovery 0 t 11 min 1 0 t 16 min 1 Investig. Disc. 0 t 09 min 1 0 t 10 min 1 TLC 0 t 11 min 1 0 t 14 min 1 MTV 0 t 03 min 0 0 t 03 min 0 VH1 0 t 04 min 0 0 t 07 min 1 Regional-tv 0 t 08 min 1 0 t 06 min 0 Eurosport 0 t 05 min 0 0 t 02 min 0 Canal 9 0 t 10 min 1 0 t 13 min 1 Canal 8 Sport 0 t 01 min 0 0 t 01 min 0 Andre 2 t 08 min 9 1 t 53 min 8 I alt 22 t 57 min 100 22 t 50 min 100

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 7 (12 år+)

Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 TV AVISEN 21.00 / 21.30 670.000 32 2. TV 2 NYHEDERNE 19.00 620.000 35 3. DR1 Vores vejr 18.55 564.000 39 4. TV 2 Regionalprogram 19.30 / 20.30 553.000 30 5. DR1 TV AVISEN 18.30 514.000 35 6. TV 2 SportsNYHEDERNE 22.22 402.000 24 7. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.05 / 18.35 382.000 31 8. TV 2 NYHEDERNE 22.00 378.000 21 9. DR1 Sporten 22.20 358.000 22 10. TV 2 Regionale nyheder 22.27 343.000 23 11. TV 2 NYHEDERNE 18.00 340.000 27 12. TV 2 Regionale nyheder 18.10 / 18.45 324.000 29 13. TV 2 Dit vintervejr 18.25 297.000 24 14. DR1 TV AVISEN 17.50 231.000 25 15. TV 2 NYHEDERNE 17.00 197.000 20 16. TV 2 NYHEDERNE 07.00-11.00 187.000 54 17. TV 2 SportsNYHEDERNE 17.10 187.000 24 18. TV 2 Regionale nyheder 17.15 183.000 25 19. TV 2 SportsNYHEDERNE 07.00-10.00 161.000 51 20. TV 2 NYHEDERNE 12.00 139.000 35 21. TV 2 SportsNYHEDERNE 12.10 137.000 36 22. DR2 Deadline 22.30 93.000 6 23. TV 2 Regionale nyheder 12.30 91.000 25 24. TV 2 NYHEDERNE 06.00-06.55 62.000 52 25. DR2 DR2 Dagen 17.00-18.00 52.000 6 26. TV 2 NYHEDERNE 04.00-05.55 30.000 36 27. DR2 DR2 Morgen 07.00-09.00 12.000 4

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 7 (ekskl. nyheder og vejr-tv)

Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 Arvingerne II 1.549.000 57 2. DR1 X Factor 1.474.000 61 3. DR1 X Factor - afgørelsen 1.419.000 58 4. TV 2 Badehotellet 1.397.000 59 5. DR1 Rigtige mænd 1.130.000 49 6. DR1 Bonderøven 969.000 46 7. DR1 21 Søndag 935.000 38 8. DR1 MGP 2015 871.000 39 9. TV 2 Sæt pris på dit hjem 767.000 34 10. TV 2 Kurs mod fjerne kyster 741.000 34 11. DR1 Parker 697.000 41 12. DR1 De unge fiskere 663.000 30 13. DR1 Skattejægerne 626.000 33 14. TV 2 Holder Danmark i live 595.000 27 15. DR1 Penge: Hvad koster dit internet? 582.00030 30 16. DR1 Søren Ryge præsenterer: Hestemanden 581.000 26 17. DR1 Hammerslag på Fyn 580.000 27 18. TV 2 Danmark har talent 564.000 26 19. DR1 Madmagasinet 533.000 28 20. DR1 Helt på plads - Vangede 530.000 24

 

De 20-60-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 20-60 år - i %

Kanal Uge 7 2015 (til 15. februar) TV 2 58 58,2 TV3-kanalerne 18,6 19,3 SBS Discovery Media 21,4 20,3 Viacom 2 2,3

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut)

Kanal Daglige kontakter Daglig seertid TV 2 NEWS 850.000 61. min

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 7

TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV/MIDT-VEST 17,3 43 TV SYD 14,1 33 TV ØST 12,9 32 TV2/NORD 12,8 32 TV 2/FYN 10,9 29 TV 2 | ØSTJYLLAND 10,6 30 TV 2/ Lorry 9,1 24

Billede {0} af {1}