Tv-seningen uge 6: Topvurdering til ’Badehotellet’

Ti år efter at han rejste i vrede, vender den afdøde hotelværts søn, Poul (Martin Greis), hjem fra Amerika for at afslutte arvesagen med fru Andersen (Bodil Jørgensen). (Fotos: Mike Kolöffel / TV 2)

Ti år efter at han rejste i vrede, vender den afdøde hotelværts søn, Poul (Martin Greis), hjem fra Amerika for at afslutte arvesagen med fru Andersen (Bodil Jørgensen). (Fotos: Mike Kolöffel / TV 2)

11. februar 2015;
Af: TV 2 Kommunikation

Danskerne elsker ’Badehotellet’, giver serien rekordhøje vurderinger og skælder ud på anmelderne. Gode sæsonpremierer på TV 2s nichekanaler.

Vi starter denne uges seertals-spalte med at citere et læserbrev i Berlingske af Hans Fugmann i Holte:

”Hvorfor er Berlingskes anmelder så mavesur på ’Badehotellet’? Serien handler for en gangs skyld ikke om mord eller vold. Den har smukke billeder i forhold til andre danske tv-serier, der som regel foregår i mørke, og så er den unik i forhold til andre tv-serier og nyere danske film: Man kan nemlig høre, hvad skuespillerne siger. Dette er ikke uvæsentligt – nu da tonefilmen som bekendt er opfundet. Kort sagt: En fornøjelig og behagelig serie at slappe af til.”

Med dette læserbrev ramte Hans Fugmann uenigheden mellem seerne og anmelderne lige på kornet. Danskerne elsker ’Badehotellet’ og kvitterer med meget høje seertal og en topvurdering på 4,4 til alle sæsonens tre første afsnit i sæson 2. Faktisk toppede ’Badehotellet’ denne vurdering mandag 9. februar, hvor seriens fjerde afsnit fik den meget sjældne kvalitetsvurdering 4,6 på en skala fra 1 til 5.

Det er den højeste vurdering nogensinde til et fiktionsserieafsnit på TV 2 – og kun overgået (på anden decimal) af fem enkeltafsnit af DR-serier. Alle andre serieafsnit på dansk tv siden 1992 har været lavere vurderet.

På den anden side har anmelderne malet sig op i et hjørne og virker – som Hans Fugmann kalder det – ”mavesure”. Der deles dog tre stjerner ud nogle steder – det samme, som ’Arvingerne II’ har fået flere gange – men grundtonen er stadig sur de fleste steder.

Fem stjerner i Nordjyske Stiftstidende
Dog ikke hos anmelderne i Nordjyske Stiftstidende, som har været de mest trofaste anmeldere af ’Badehotellet’ og andre TV 2-serier i flere år. Her fik ugens afsnit fem stjerner og disse ord med på vejen:

”Kloge folk hævder, at der bliver overspillet helt vildt i ’Badehotellet’. At figurerne er så groft karikerede, at det er latterligt. At handlingen er lige så forudsigelig som en Morten Korch-film.

Ja, faktisk kan vrisne folk finde på masser af skidt at sige og skrive om ’Badehotellet’. Og hertil har jeg kun én bemærkning: Visse vasse vås. Jeg synes, ’Badehotellet’ er en enormt hyggelig serie. Jovist er de enkelte personer karikerede, men uanset hvad, så spilles der aldeles glimrende. (…) Det er en grundlæggende fin, charmerende serie om folk, for hvem det går ilde (og som dybest set har fortjent det), og om folk, for hvem det går godt (og som dybest set har fortjent det).”

Den store interesse for 'Badehotellet' var i øvrigt også en af de medvirkende årsager til, at TV 2 PLAY i uge 6 havde sin bedste uge nogensinde, når det gælder video on demand-seningen.

Tak til 'Årgang 0'
TV 2-serien ’Årgang 0’ sluttede for denne sæson, og det fik også en læserbrevsskribent til tasterne i Ekstra Bladet:

”Tak til de familier, som var med i programmet ’Årgang 0’. Sikke nogle unger I alle har fået, og sikke en far, Stephanie har. Han klarer det aldrig, tænkte jeg, men han er fandeme vokset – hold da op! Og alle jer andre: Det er en fornøjelse at følge med i jeres ungers liv og se, hvordan det går.”

Også TV 2s og TV 2 Finans' dækning af "kampen om kronen" fik stor opmærksomhed - især torsdag, hvor finansredaktionen tidligt på dagen opsnusede, at endnu en rentesænkning var på vej for at mindske efterspørgslen på danske kroner. Senere torsdag valgte nationalbankdirektør Lars Rohde netop programmet 17 Finans på TV 2 NEWS som det sted, hvor han lod sig interviewe om den usædvanlige og hektiske situation på finansmarkedet.

Ugens topscorer blev – traditionen tro – 2015-udgaven af ’Dansk Melodi Grand Prix’, der dog havde godt 100.000 færre seere end de to seneste år. Samtidig var vurderingen af ’Dansk Melodi Grand Prix 2015’ på 3,7 den laveste siden 2008. Grand Prix-konkurrencen gik ud over seertilslutningen til ’Danmark har talent’, som derfor ikke er på denne uges tv-hitlister.

Fine premierer på TV 2s nichekanaler
På TV 2s nichekanaler var der fine premierer og en god uge. Både TV 2 FRI og TV 2 CHARLIE fik årets bedste uger, ligesom TV 2 FRI mandag 2. februar havde årets bedste dag.

177.000 danskere så med på CHARLIE-sæsonpremieren på ’Talkshowet Meyerheim’, hvor en veloplagt Michael Meyerheim havde besøg af tre skuespillere fra ’Arvingerne’. I CHARLIEs målgruppe af danskere over 50 år var seertallet 157.000 – det syvende højeste til ’Talkshowet Meyerheim’, der er blevet sendt i 115 udgaver på kanalen.

Også ’Jarls Quizshow’ kom fint fra start i den nye sæson på CHARLIE med 160.000 seere søndag aften. TV 2 ZULU fik både anmelderroser og gode seertal i kanalens målgruppe til sæsonåbningen på ’SJIT Happens’, der sendes på den stærkt konkurrenceprægede mandag aften.

I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS.

 

Top 20 - 20-60 år - uge 6 (ekskl. nyheder og vejr-tv)

Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 Dansk Melodi Grand Prix 2015 983.000 65 2. DR1 X Factor 744.000 61 3. DR1 Arvingerne II 702.000 50 4. DR1 Rigtige mænd 651.000 48 5. TV 2 Badehotellet 642.000 50 6. TV 2 Årgang 0 543.000 43 7. DR1 21 Søndag 488.000 36 8. DR1 Bonderøven 487.000 41 9. TV 2 Holder Danmark i live 455.000 35 10. DR1 De unge fiskere 432.000 33 11. DR1 Kriminalkommissær Barnaby 414.000 37 12. TV 2 Sæt pris på dit hjem 401.000 30 13. DR1 Elsk mig igen 394.000 34 14. TV 2 Station 2 Politirapporten 349.000 28 15. DR1 Bag om 'Den frosne planet' 341.000 30 16. TV 2 Station 2: Stop tyven 303.000 28 17. DR1 Madmagasinet 295.000 30 18. TV 2 Hobbitten: En uventet rejse 281.000 27 19. DR1 Auktionshuset 281.000 23 20. DR1 DR1 Dokumentaren: Til ægteskabet ... 280.000 22

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 2.-8. februar 2015

Kanal Alle seere Share i % 20-60 år Share i % TV 2 5 t 02 min 23 5 t 08 min 23 TV 2 ZULU 0 t 28 min 2 0 t 43 min 3 TV 2 CHARLIE 0 t 54 min 4 0 t 33 min 2 TV 2 NEWS 0 t 49 min 4 0 t 41 min 3 TV 2 FRI 0 t 10 min 1 0 t 10 min 1 TV 2 SPORT 0 t 12 min 1 0 t 12 min 1 DR1 5 t 42 min 26 5 t 11 min 23 DR2 0 t 54 min 4 0 t 50 min 4 DR3 0 t 22 min 2 0 t 28 min 2 DR K 0 t 31 min 2 0 t 31 min 2 DR Ramasjang 0 t 26 min 2 0 t 18 min 1 DR Ultra 0 t 12 min 1 0 t 06 min 0 TV3 0 t 53 min 4 1 t 10 min 5 TV3+ 0 t 33 min 2 0 t 47 min 4 TV3 PULS 0 t 25 min 2 0 t 34 min 3 TV3 SPORT 1 0 t 09 min 1 0 t 09 min 1 TV3 SPORT 2 0 t 05 min 0 0 t 07 min 0 Kanal 4 0 t 22 min 2 0 t 29 min 2 Kanal 5 0 t 44 min 3 0 t 58 min 4 6'eren 0 t 19 min 1 0 t 25 min 2 Discovery 0 t 09 min 1 0 t 12 min 1 Investig. Disc. 0 t 09 min 1 0 t 12 min 1 TLC 0 t 11 min 1 0 t 13 min 1 MTV 0 t 03 min 0 0 t 03 min 0 VH1 0 t 04 min 0 0 t 06 min 0 Regional-tv 0 t 08 min 1 0 t 05 min 0 Eurosport 0 t 06 min 0 0 t 03 min 0 Canal 9 0 t 08 min 1 0 t 11 min 1 Canal 8 Sport 0 t 01 min 0 0 t 01 min 0 Andre 1 t 58 min 9 1 t 49 min 8 I alt 22 t 08 min 100 22 t 26 min 100

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 6 (12 år+)

Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 TV AVISEN 21.00 / 21.30 673.000 32 2. TV 2 Regionalprogram 19.30 627.000 37 3. TV 2 NYHEDERNE 19.00 616.000 39 4. DR1 Vores vejr 18.55 540.000 37 5. DR1 TV AVISEN 18.30 478.000 35 6. TV 2 NYHEDERNE 22.00 429.000 25 7. TV 2 SportsNYHEDERNE 22.22 421.000 27 8. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.05 356.000 31 9. TV 2 Regionale nyheder 22.27 353.000 25 10. TV 2 Regionale nyheder 18.10 333.000 30 11. DR1 Sporten 22.20 330.000 21 12. TV 2 NYHEDERNE 18.00 324.000 30 13. TV 2 Dit vintervejr 18.25 305.000 25 14. DR1 TV AVISEN 17.50 241.000 25 15. TV 2 SportsNYHEDERNE 17.10 181.000 23 16. TV 2 SportsNYHEDERNE 07.00-10.00 169.000 53 17. TV 2 Regionale nyheder 17.15 168.000 24 18. TV 2 NYHEDERNE 07.00-11.00 164.000 50 19. TV 2 NYHEDERNE 17.00 162.000 22 20. TV 2 NYHEDERNE 12.00 128.000 37 21. TV 2 SportsNYHEDERNE 12.10 128.000 36 22. DR2 Deadline 22.30 94.000 6 23. TV 2 Regionale nyheder 12.10 87.000 26 24. TV 2 NYHEDERNE 06.00-06.55 83.000 59 25. DR2 DR2 Dagen 17.00-18.00 61.000 7 26. TV 2 NYHEDERNE 04.00-05.55 31.000 33 27. DR2 DR2 Morgen 07.00-09.00 15.000 5

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 6 (ekskl. nyheder og vejr-tv)

Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 Dansk Melodi Grand Prix 2015 1.672.000 64 2. DR1 Arvingerne II 1.468.000 59 3. DR1 X Factor 1.338.000 59 4. TV 2 Badehotellet 1.285.000 56 5. DR1 21 Søndag 1.071.000 44 6. DR1 Rigtige mænd 1.037.000 45 7. TV 2 Årgang 0 925.000 42 8. DR1 Bonderøven 845.000 40 9. TV 2 Sæt pris på dit hjem 789.000 34 10. DR1 Kriminalkommissær Barnaby 770.000 40 11. DR1 Bag om 'Den frosne planet' 735.000 35 12. DR1 De unge fiskere 701.000 32 13. DR1 Elsk mig igen 690.000 34 14. TV 2 Holder Danmark i live 687.000 31 15. DR1 Auktionshuset 622.000 29 16. DR1 Madmagasinet 617.000 36 17. DR1 Skattejægerne 606.000 33 18. DR1 DR1 Dokumentaren: Til ægteskabet ... 604.000 28 19. TV 2 Station 2: Stop tyven 536.000 28 20. TV 2 Station 2 Politirapporten 526.000 26

 

De 20-60-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 20-60 år - i %

Kanal Uge 6 2015 (til 8. februar) TV 2 56,2 58,2 TV3-kanalerne 20,9 19,4 Discovery Networks 20,8 20,1 Viacom 2,1 2,3

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut)

Kanal Daglige kontakter Daglig seertid TV 2 NEWS 711.000 52 min.

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 6

TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV/MIDT-VEST 17,5 49 TV SYD 15,6 39 TV2/NORD 14,9 40 TV ØST 14,5 39 TV 2/FYN 14 40 TV 2 | ØSTJYLLAND 13,1 42 TV 2/ Lorry 10,4 30

Billede {0} af {1}