Tv-seningen uge 50: Håndbolddarlings sikrer total dominans

20. december 2010;
Af: TV 2 Kommunikation

De danske håndboldpiger og Pyrus gør uge 50 til fantastisk TV 2-uge. Faktisk årets næstbedste uge i det kommercielle univers.

Håndboldpigerne er med et imponerende EM igen blevet darlings hos seerne. (Foto: Rikke Madsen/TV 2)


Uge 50 blev totalt domineret af TV 2 hos seerne. Både blandt de 21-50-årige, hvor der kun er TV 2-programmer på top 20, men også blandt seere på tre år og derover, hvor TV 2 suverænt var den største kanal. 

Målt på kommerciel share var uge 50 årets næstbedste uge for TV 2s hovedkanal - kun overgået uge 27, som indeholdt både finale i VM-fodbold og Tour de France.

Det er først og fremmest EM-håndbolden, der gør TV 2 til et seerhit. De otte mest sete programmer i uge 50 var alle fra slutrunden i Herning, mens 11 af de 20 mest sete programmer var fra EM i kvindehåndbold. Øverst ligger mellemrundekapene mod Kroatien og Montenegro, og indtil finaleweekenden - hvor de danske håndboldpiger desværre skuffede - var det den mest sete EM-slutrunde nogensinde.

TV 2s familiejulekalender, "Pyrus i alletiders eventyr", er den anden store seermagnet i uge 50. Seks af ugens syv afsnit er således at finde på ugens top 20.

Større end alle de andre
Sammenlagt stod TV 2 i sidste uge for 36 procent af danskerne tv-sening, og det betyder, at TV 2 var større end DR1, DR2, TV3, TV3+, Kanal 4, Kanal 5 og 6'eren tilsammen.

"Den grønne elevator" er det næstmest sete program på Charlie nogensinde.

Ud over håndbold og julekalen-der var "Desperate Housewi-ves"-sæsonafslutningen, der havde sæsonens næsthøjeste seertal, og søndagsfilmen "Die Hard", der blev vist for syvende gang og stadig trak 378.000 i 21-50-målgruppen, med til at sikre TV 2 den flotte uge.

Kalendergaver og
politisk duel hitter
Også TV 2 NEWS og TV 2 Charlie havde seerhit i ugens løb. På Charlie gælder det først og fremmest de daglige kalen-dergaver, som hele december har været særdeles populære blandt seerne.

Specielt kalendergaven fra i søndags, "Den grønne elevator", der med 215.000 seere blandt danskere over 50 år, er det mest sete program i Charlie-målgruppen nogensinde. Blandt alle danskere fik "Den grønne elevator" 282.000 seere - det næsthøjeste på TV 2 Charlie nogensinde.

På NEWS havde den første af foreløbig to politiske dueller mellem statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) og SF's formand, Villy Søvndal, hele 159.000 seere - det er det næsthøjeste seertal på NEWS nogensinde. Den sene genudsendelse af duellen havde 16.000 seere.

Ugen efter, mandag 20. december, havde de to politikere 130.000 seere, da de diskuterede folkeskolen. Hertil kommer 36.000 til aftenens sene genudsendelse.

 

Top 20 - 21-50 år - uge 50 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 EM-studiet: Danmark i semifinalen 713.000 64 2. TV 2 EM-håndbold: Danmark-Kroatien 693.000 59 3. TV 2 EM-håndbold: Danmark-Montenegro 684.000 58 4. TV 2 EM-håndbold: Danmark-Rusland 662.000 55 5. TV 2 EM-studiet: Den russiske bjørn blev ... 625.000 57 6. TV 2 EM: Semifinale: Danmark-Norge 591.000 71 7. TV 2 EM-studiet: Popovic slog Pytlick 496.000 49 8. TV 2 Pyrus i alletiders eventyr (19) 380.000 35 9. TV 2 Die Hard 378.000 34 10. TV 2 Pyrus i alletiders eventyr (13) 359.000 36 11. TV 2 Pyrus i alletiders eventyr (14) 352.000 35 12. TV 2 EM: Bronzekamp: Danmark-Rumænien 351.000 57 13. TV 2 EM-studiet: Norge knuste danske ... 350.000 46 14. TV 2 Pyrus i alletiders eventyr (16) 336.000 33 15. TV 2 Pyrus i alletiders eventyr (15) 333.000 34 16. TV 2 EM-studiet: Norsk triumf - for fjerde... 328.000 41 17. TV 2 EM-håndbold: Finale: Norge-Sverige 318.000 46 18. TV 2 Desperate Housewives 315.000 31 19. TV 2 Pyrus i alletiders eventyr (17) 312.000 37 20. TV 2 Tror du stadig på julemanden? 309.000 32

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 13.-19. december 2010 Kanal Alle seere Share i % 21-50 år Share i % TV 2 9 t 50 min 36 9 t 06 min 34 TV 2 Zulu 0 t 35 min 2 0 t 57 min 4 TV 2 Charlie 0 t 55 min 3 0 t 28 min 2 TV 2 FILM 0 t 15 min 1 0 t 22 min 1 TV 2 NEWS 0 t 44 min 3 0 t 40 min 2 DR1 4 t 50 min 18 3 t 50 min 14 DR2 1 t 14 min 4 0 t 53 min 3 DR Update 0 t 08 min 0 0 t 08 min 0 DR HD 0 t 21 min 1 0 t 25 min 2 DR K 0 t 18 min 1 0 t 18 min 1 DR Ramasjang 0 t 28 min 2 0 t 18 min 1 TV3 1 t 08 min 4 1 t 39 min 6 TV3+ 0 t 40 min 2 1 t 06 min 4 TV3 PULS 0 t 17 min 1 0 t 24 min 2 Kanal 4 0 t 22 min 1 0 t 30 min 2 Kanal 5 0 t 47 min 3 1 t 16 min 5 6'eren 0 t 18 min 1 0 t 26 min 2 Discovery 0 t 15 min 1 0 t 22 min 1 TV 2 SPORT 0 t 27 min 2 0 t 17 min 1 Eurosport 0 t 09 min 1 0 t 06 min 0 Canal9 0 t 04 min 0 0 t 05 min 0 Andre 3 t 18 min 12 3 t 12 min 14 I alt 27 t 20 min 100 26 t 58 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 50 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 Regionalprogram 19.30 1.026.000 49 2. TV 2 NYHEDERNE 19.00 924.000 48 3. TV 2 NYHEDERNE 22.00 / 22.30 837.000 42 4. TV 2 SportsNYHEDERNE 22.18 / 22.45 731.000 41 5. TV 2 Regionale nyheder 22.20 / 22.50 686.000 40 6. TV 2 NYHEDERNE og FINANS 17.40 / 18.00 587.000 44 7. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.05 582.000 43 8. DR1 TV AVISEN 18.30 550.000 32 9. TV 2 VEJRET 18.20 538.000 38 9. DR1 TV AVISEN 21.00 538.000 21 11. TV 2 Regionale nyheder 18.10 517.000 42 12. DR1 SportNyt 18.55 / 21.40 / 21.50 420.000 16 13. TV 2 SportsNYHEDERNE 07.00-09.00 229.000 61 14. TV 2 NYHEDERNE 07.00-10.00 215.000 59 15. TV 2 NYHEDERNE 16.00 og FINANS 212.000 34 16. TV 2 Regionale nyheder 16.10 210.000 35 17. TV 2 Regionale nyheder 12.10 121.000 38 17. TV 2 NYHEDERNE 12.00 og FINANS 121.000 35 19. TV 2 NYHEDERNE 14.00 og FINANS 115.000 28 20. DR2 Deadline 17.00 114.000 13 21. DR2 Deadline 22.30 104.000 6 22. DR1 DR Update 66.000 14 23. DR1 DR Update 12.00 34.000 10

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 50 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 EM-håndbold: Danmark-Kroatien 1.783.000 63 2. TV 2 EM-håndbold: Danmark-Montenegro 1.724.000 62 3. TV 2 EM-studiet: Danmark i semifinalen 1.715.000 66 4. TV 2 EM: Semifinale: Danmark-Norge 1.651.000 74 5. TV 2 EM-håndbold: Danmark-Rusland 1.642.000 61 6. TV 2 EM-studiet: Russisk bjørn ydmyget 1.556.000 62 7. TV 2 EM-studiet: Popovic slog Pytlick 1.333.000 56 8. TV 2 EM: Bronzekamp: Danmark-Rumænien 1.031.000 65 9. TV 2 Pyrus i alletiders eventyr (13) 1.029.000 41 10. TV 2 Pyrus i alletiders eventyr (14) 1.006.000 38 10. TV 2 Pyrus i alletiders eventyr (19) 1.006.000 35 12. TV 2 EM-håndbold: Finale: Norge-Sverige 989.000 53 13. TV 2 EM-studiet: Norsk triumf - for fjerde... 930.000 45 14. TV 2 Pyrus i alletiders eventyr (16) 913.000 35 15. TV 2 EM-studiet: Norge knuste EM-drømme 905.000 43 15. DR1 DR's store juleshow 905.000 37 17. TV 2 Pyrus i alletiders eventyr (17) 871.000 36 18. TV 2 Pyrus i alletiders eventyr (15) 854.000 34 19. DR1 Sporløs 833.000 32 20. DR1 Hva' så Danmark? 821.000 34

 

 

De 21-50-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 21-50 år - i % Kanal Uge 50 2010 (til 19. december) TV 2 (ekskl. TV 2 FILM) 64,5 55,6 Viasat 18,2 23,0 SBS TV 13,1 16,3 Discovery 2,1 2,6 TV 2 SPORT 1,6 1,9 MTV 0,5 0,6

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Daglige kontakter Daglig seertid TV 2 NEWS 813.000 40 min. DR Update 458.000 13 min.

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 50 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV2 ØST 33,8 66 TV 2/FYN 26,3 59 TV/MIDT-VEST 25,2 56 TV2/NORD 24,7 50 TV 2 | ØSTJYLLAND 21,1 48 TV SYD 19,8 44 TV 2/ Lorry 17,6 41

 

 

Billede {0} af {1}