Tv-seningen uge 49: Håndboldfeberen raser, og julen fejres på TV 2

14. december 2010;
Af: TV 2 Kommunikation

Håndboldfeber og julekalenderfest giver TV 2 fremragende seertal. "Station 2" havde højeste seertal i en efterårssæson siden 1998, og "Dagens mand" satte sæsonrekord.

Det danske kvindelandshold i håndbold har imponeret under EM med fem sejre i fem kampe. (Arkivfoto)


Uge 49 blev i kraft af især EM-håndbold og populære tv-julekalendere den bedste uge for TV 2s hovedkanal siden Tour de France-ugerne i juli. Og man skal i øvrigt lige så langt tilbage for at finde en dårligere uge for TV3s hovedkanal.

TV 2s fremgang holder ikke TV 2s nichekanaler tilbage. Tværtimod er der fremgang for både Zulu, Charlie og NEWS. Fremgangen er ikke et resultat af et enkeltstående program eller dag, men derimod et godt niveau ugen igennem for alle tre kanaler.

Både TV 2 Zulu og TV 2 Charlie har succes med kalendergaver til seerne. På Zulu danske film uden jul og på Charlie med kalendergaver i form af film, underholdning og shows, som først afsløres og pakkes ud klokken 20.30.

Bedste efterårssæson til "Station 2" siden 1998
Med sæsonafslutningen på "Station 2" satte TV 2s kriminalmagasin en imponerende seerrekord. Med 975.000 seere i snit fik "Station 2" i 2010 sit højeste seertal i en efterårssæson siden 1998 - både blandt alle seere og blandt de 21-50-årige.

Også "Dagens mand", der sendte en specialudgave med seniorer, fik årets bedste seertal på 691.000. Det tredjehøjeste seertal nogensinde og det højeste i mere end halvandet år.

Jesper Klein i rollen som Bertramsen i "Pyrus i alletiders eventyr". (Foto: Søren Hartvig / TV 2)


Pyrus trækker flest seere blandt årets otte tv-julekalendere
Blandt julekalenderne er "Pyrus i alletiders eventyr" den klart mest sete med knap én million seere i snit klokken 20.00 og knap 250.000 seere til den følgende dags genudsendelse.

Se en status for de otte tv-julekalendere dansk tv her.

TV 2s gode uge kan også tilskrives den håndfoldfeber, som har ramt landet med henholdsvis 974.000, 1.304.000 og 1.411.000 seere til Danmarks første tre kampe, der gav tre sejre. Læs mere her.

Søndagens seerrekord til håndbold holdt kun til mandag, hvor gennemsnitligt 1.631.000 så de danske kvinder ydmyge den russiske bjørn med cifrene 26-20. Da allerflest danskere så med, var der 1.987.000 danskere, som så håndbold på TV 2.

 

Top 20 - 21-50 år - uge 49 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 EM-håndbold: Danmark-Spanien 503.000 47 2. TV 2 EM-håndbold: Danmark-Rumænien 491.000 47 3. TV 2 Station 2 Politirapporten 449.000 44 4. TV 2 Station 2 425.000 41 5. TV 2 Hitch 398.000 35 6. TV 2 Pyrus i alletiders eventyr (6) 395.000 40 7. TV 2 Pyrus i alletiders eventyr (12) 367.000 33 8. TV 2 EM-håndbold: Danmark-Serbien 334.000 30 9. TV3+ Champions League: FCK-Panathinaikos 332.000 30 10. TV 2 Pyrus i alletiders eventyr (9) 315.000 34 11. TV 2 Pyrus i alletiders eventyr (7) 313.000 32 12. TV 2 Pyrus i alletiders eventyr (8) 304.000 33 13. TV 2 Pyrus i alletiders eventyr (11) 303.000 34 14. TV 2 Dagens mand 301.000 31 15. TV 2 Tror du på julemanden? 298.000 33 16. TV 2 Pyrus i alletiders eventyr (10) 283.000 34 17. DR1 Olsen-banden går i krig 269.000 27 18. TV 2 Desperate Housewives 265.000 27 19. TV 2 EM-studiet: Dansk sejr i uskøn kamp 261.000 29 20. TV 2 The Julekalender (10) 248.000 28

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 6.-12. december 2010 Kanal Alle seere Share i % 21-50 år Share i % TV 2 7 t 52 min 31 7 t 14 min 29 TV 2 Zulu 0 t 38 min 3 1 t 02 min 4 TV 2 Charlie 0 t 55 min 4 0 t 26 min 2 TV 2 FILM 0 t 15 min 1 0 t 20 min 1 TV 2 NEWS 0 t 42 min 3 0 t 41 min 3 DR1 4 t 24 min 17 3 t 22 min 13 DR2 1 t 19 min 5 1 t 00 min 4 DR Update 0 t 08 min 1 0 t 08 min 1 DR HD 0 t 15 min 1 0 t 16 min 1 DR K 0 t 16 min 1 0 t 16 min 1 DR Ramasjang 0 t 28 min 2 0 t 15 min 1 TV3 1 t 05 min 4 1 t 33 min 6 TV3+ 1 t 00 min 4 1 t 37 min 6 TV3 PULS 0 t 17 min 1 0 t 26 min 2 Kanal 4 0 t 23 min 2 0 t 35 min 2 Kanal 5 0 t 47 min 3 1 t 11 min 5 6'eren 0 t 21 min 1 0 t 32 min 2 Discovery 0 t 13 min 1 0 t 21 min 1 TV 2 SPORT 0 t 24 min 2 0 t 18 min 1 Eurosport 0 t 15 min 1 0 t 13 min 1 Canal9 0 t 03 min 0 0 t 05 min 0 Andre 3 t 18 min 12 3 t 12 min 14 I alt 25 t 18 min 100 25 t 03 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 49 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 Regionalprogram 19.30 954.000 47 2. TV 2 NYHEDERNE 19.00 800.000 45 3. TV 2 NYHEDERNE 22.00 731.000 35 4. TV 2 Regionale nyheder 22.20 685.000 38 5. TV 2 SportsNYHEDERNE 22.18 665.000 34 6. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.05 583.000 44 7. TV 2 VEJRET 18.20 557.000 39 8. DR1 TV AVISEN 18.30 553.000 35 9. DR1 TV AVISEN 21.00 543.000 22 10. TV 2 NYHEDERNE 18.00 og FINANS 540.000 43 11. TV 2 Regionale nyheder 18.10 523.000 43 12. DR1 SportNyt 18.55 / 21.50 404.000 18 13. TV 2 SportsNYHEDERNE 07.00-09.00 215.000 60 14. TV 2 NYHEDERNE 07.00-10.00 206.000 59 15. TV 2 NYHEDERNE 16.00 og FINANS 202.000 35 16. TV 2 Regionale nyheder 16.10 199.000 36 17. DR2 Deadline 22.30 125.000 7 18. TV 2 Regionale nyheder 12.10 120.000 38 19. TV 2 NYHEDERNE 12.00 og FINANS 115.000 34 20. DR2 Deadline 17.00 97.000 12 21. TV 2 NYHEDERNE 14.00 og FINANS 96.000 26 22. DR2 DR2 Udland 19.30 76.000 4 23. DR1 DR Update 15.00 61.000 13 24. DR1 DR Update 12.00 30.000 9

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 49 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 EM-håndbold: Danmark-Spanien 1.411.000 52 2. TV 2 EM-håndbold: Danmark-Rumænien 1.304.000 51 3. TV 2 Pyrus i alletiders eventyr (6) 1.056.000 46 4. TV 2 Pyrus i alletiders eventyr (12) 1.050.000 38 5. TV 2 EM-håndbold: Danmark-Serbien 974.000 37 6. TV 2 Station 2 Politirapporten 962.000 39 7. TV 2 Pyrus i alletiders eventyr (10) 956.000 39 8. TV 2 Station 2 946.000 38 9. TV 2 Pyrus i alletiders eventyr (11) 934.000 38 10. TV 2 Pyrus i alletiders eventyr (7) 896.000 35 11. TV 2 Pyrus i alletiders eventyr (9) 882.000 35 12. TV 2 Pyrus i alletiders eventyr (8) 864.000 35 13. DR1 Sporløs 826.000 34 14. DR1 Hammerslag 812.000 32 15. DR1 Hva' så Danmark? 746.000 30 16. TV 2 Tror du på julemanden? 737.000 31 17. TV 2 Hitch 718.000 28 18. TV 2 Dagens mand 691.000 29 19. DR1 Absalons Hemmelighed (12) 684.000 27 20. TV 2 EM-studiet: Vanskelig kamp mod ... 667.000 31

 

 

De 21-50-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 21-50 år - i % Kanal Uge 49 2010 (til 12. december) TV 2 (ekskl. TV 2 FILM) 58,2 55,4 Viasat 22,4 23,1 SBS TV 14,8 16,4 Discovery 2,1 2,7 TV 2 SPORT 1,8 1,9 MTV 0,5 0,6

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Daglige kontakter Daglig seertid TV 2 NEWS 790.000 39 min. DR Update 462.000 13 min.

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 49 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV2 ØST 32,4 64 TV 2/FYN 24,8 55 TV2/NORD 24,6 52 TV/MIDT-VEST 22,3 54 TV SYD 19,0 45 TV 2 | ØSTJYLLAND 17,7 43 TV 2/ Lorry 15,8 38

 

 

Billede {0} af {1}