Tv-seningen uge 29: Tour-rekord og NEWS-ditto

26. juli 2011;
Af: TV 2 Kommunikation

Afslutningen på årets Tour de France og massakren i Oslo prægede i høj grad weekendens tv-sening.

Alberto Contadors tidlige angreb på Alpe d-Huez-etapen gjorde den til årets mest sete - og den mest sete siden 1997.


Seks Tour de France-programmer blandt ugens syv mest sete programmer. Det fortæller med al tænkelig tydelighed, at årets Tour de France endnu engang var en seermagnet.

Det kedelige danske sommervejr spiller selvfølgelig en rolle, men spændingen, jævnbyrdigheden og de uforudsigelige etaper fik også danskerne til at følge med i stort antal. Således havde løbets sidste fire etaper - to alpeetaper, enkeltstarten og afslutningen på Champs-Élysées - i snit 723.000 seere og er alle blandt ugens mest sete programmer. I øvrigt sammen med flere af studieudsendelserne.

Mest sete etape i 14 år
Ugens mest sete program - og årets mest sete etape - blev fredagens dramatiske bestigning af Col du Télégraphe, Col du Calibier og Alpe d'Huez. Alberto Contadors tidlige angreb udløste en fantastisk underholdende etape, som i snit blev set af 829.000 danskere - over samtlige 225 minutter - og faktisk toppede etapen med hele 1.306.000 seere og havde over én million seere i fem kvarter fra 16.45 til 17.57.

Tallene er så imponerende, at man skal helt tilbage til 1997 for at finde en etape med flere gennemsnitlige seere.

Læs meget mere om årets Tour-sening her, hvor man blandt andet kan se, at hver dansker i gennemsnit så Tour de France i otte timer og 37 minutter - det er det største forbrug siden 1997.

Massakren trak også mange seere
Mange seere var der også til de tragiske hændelser i Norge, og det kom TV 2 NEWS til gode. Specielt om lørdagen.

I snit brugte alle danskere 68 minutter på NEWS i løbet af lørdagen, mens der var 1.136.000 daglige kontakter - både seertiden og antallet af daglige kontakter er de næsthøjeste i NEWS' historie.

Søndagen fortsatte den store aktivitet foran skærmen. Dagen endte med 981.000 daglige kontakter og en gennemsnitlig seertid på 52 minutter.

Touren og de tragiske hændelser i Norge er begge med til at sikre årets højeste kommercielle seerandel til TV 2-kanalerne - nemlig 65,3 procent.

 

 

Top 20 - 21-50 år - uge 29 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 Tour de France: 20. etape, enkeltstart 337.000 69 2. TV 2 Tour de France: 19. etape, Alpe d'Huez 330.000 71 3. TV 2 Station 2 Politirapporten 322.000 37 4. TV 2 Tour de France: Studiet: Cavendish ... 317.000 54 5. TV 2 Tour de France: Studiet: Alpekongen ... 295.000 58 6. TV 2 Tour de France: 18. etape, kongeetape 289.000 73 7. TV 2 Tour de France: 21. etape, Champs-.. 288.000 53 8. TV 2 Tour de France: Studiet: Evans knus.. 254.000 51 9. TV 2 Lie to Me 248.000 30 10. TV 2 Tour de France: Studiet: Evans vandt ... 233.000 43 10. TV 2 Dansen 233.000 26 12. TV 2 CPH - Lufthavnen 218.000 28 13. TV 2 Station 2 Special: Hunde og helikoptere 214.000 27 14. DR1 Aftentour 2011: Saint Paul Trois ... 208.000 29 15. TV 2 Tour de France: Studiet: Fransk fredag 206.000 45 16. TV 2 Han, hun og haven 193.000 27 17. TV 2 Tour de France: Studiet: Contador gik .. 191.000 43 18. TV 2 Sæt skønheden fri 187.000 29 19. TV 2 Tour de France: Studiet: Hushovd van.. 186.000 52 20. TV 2 Undercover Boss 185.000 26

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 18.-24. juli 2011 Kanal Alle seere Share i % 21-50 år Share i % TV 2 7 t 56 min 36 7 t 47 min 35 TV 2 Zulu 0 t 38 min 3 1 t 00 min 4 TV 2 Charlie 0 t 47 min 4 0 t 27 min 2 TV 2 FILM 0 t 16 min 1 0 t 19 min 1 TV 2 NEWS 0 t 53 min 4 0 t 51 min 4 DR1 3 t 12 min 15 2 t 18 min 10 DR2 0 t 54 min 4 0 t 41 min 3 DR Update 0 t 13 min 1 0 t 13 min 1 DR HD 0 t 18 min 1 0 t 18 min 1 DR K 0 t 10 min 1 0 t 08 min 1 DR Ramasjang 0 t 29 min 2 0 t 17 min 1 TV3 0 t 46 min 4 1 t 13 min 5 TV3+ 0 t 40 min 3 1 t 03 min 5 TV3 PULS 0 t 15 min 1 0 t 21 min 2 Kanal 4 0 t 21 min 2 0 t 28 min 2 Kanal 5 0 t 37 min 3 0 t 58 min 4 6'eren 0 t 17 min 1 0 t 27 min 2 Discovery 0 t 10 min 1 0 t 18 min 1 TV 2 SPORT 0 t 15 min 1 0 t 15 min 1 Eurosport 0 t 06 min 0 0 t 05 min 0 Canal9 0 t 07 min 1 0 t 07 min 1 Andre 2 t 43 min 11 2 t 55 min 14 I alt 22 t 03 min 100 22 t 29 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 29 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 NYHEDERNE 18.00 og FINANS 687.000 60 2. DR1 TV AVISEN 21.00 643.000 35 3. TV 2 Regionalprogram 19.30 612.000 44 4. TV 2 NYHEDERNE 19.00 606.000 45 5. TV 2 Regionale nyheder 18.10 595.000 57 6. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.05 556.000 57 7. TV 2 NYHEDERNE 22.00 og SPORTEN 554.000 33 8. DR1 Sporten 18.55 /21.20 545.000 28 9. TV 2 Regionale nyheder 22.20 523.000 35 10. DR1 Sommervejret (gns.) 403.000 26 11. DR1 TV AVISEN 18.30 368.000 31 12. TV 2 VEJRET (gns. af uds. efter kl. 18) 367.000 29 13. TV 2 NYHEDERNE 16.00 og FINANS 311.000 53 14. TV 2 NYHEDERNE 12.00 og FINANS 239.000 43 15. TV 2 NYHEDERNE 14.00 og FINANS 194.000 45 16. TV 2 SportsNYHEDERNE 07.00-09.00 159.000 53 17. TV 2 SportsNYHEDERNE 16.05 149.000 31 18. TV 2 NYHEDERNE 07.00-10.00 147.000 46 19. DR2 Deadline 22.30 122.000 8 20. TV 2 SportsNYHEDERNE 12.10 102.000 32 21. TV 2 Regionale nyheder 12.10 98.000 30 22. DR2 Deadline 17.00 24.000 3

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 29 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 Tour de France: 19. etape, Alpe d'Huez 829.000 71 2. TV 2 Tour de France: 20. etape, enkeltstart 754.000 62 3. TV 2 Tour de France: Studiet: Cavendish ... 733.000 52 4. TV 2 Station 2 Politirapporten 683.000 34 5. TV 2 Tour de France: Studiet: Alpekongen ... 669.000 59 6. TV 2 Tour de France: 18. etape, kongeetape 654.000 73 7. TV 2 Tour de France: 21. etape, Champs-.. 649.000 53 8. DR1 Aftentour 2011: Saint Paul Trois ... 628.000 37 8. TV 2 Hvem vil være millionær? 628.000 35 10. DR1 Sporløs 601.000 38 11. DR1 Aftentour 2011: Modane-Alpe d'Huez 577.000 30 12. DR1 Kender du typen? 570.000 37 12. DR1 Hammerslag sommermix 557.000 39 14. DR1 Aftentour 2011: Gap-Pinerolo 549.000 32 15. TV 2 Tour de France: Studiet: Evans van.. 548.000 38 16. TV 2 Tour de France: Studiet: Evans knus.. 547.000 48 17. TV 2 Dansen 535.000 26 18. DR1 Aftentour 2011: Créteil-Paris 534.000 25 19. TV 2 Tour de France: Studiet: Fransk fredag 529.000 39 20. DR1 Kyst til kyst 495.000 27

 

 

De 21-50-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 21-50 år - i % Kanal Uge 29 2011 (til 24. juli) TV 2 (ekskl. TV 2 FILM) 65,3 56,0 Viasat 17,0 22,7 SBS TV 12,8 15,4 Discovery 1,9 2,6 TV 2 SPORT 1,6 1,8 MTV 0,6 0,6 Canal9 0,8 0,9

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Daglige kontakter Daglig seertid TV 2 NEWS 827.000 47 min. DR Update 463.000 21 min.

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 29 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV2 ØST 20,5 56 TV/MIDT-VEST 15,8 56 TV2/NORD 15,8 50 TV 2/FYN 15,3 51 TV SYD 14,6 50 TV 2 | ØSTJYLLAND 11,9 42 TV 2/ Lorry 9,4 31

 

 

Billede {0} af {1}