Tv-seningen uge 16: Hård konkurrence fra Barcelona

25. april 2012;
Af: TV 2 Kommunikation

Stor interesse for Mærsk Mc-Kinney Møllers død - og for sportsbegivenheder med Barcelona på banen.

Afskeden med Mærsk Mc-Kinney Møller blev fulgt af mange danskere på TV 2 og DR1.


Uge 16 begyndte med stor travlhed på nyhedsredaktionerne, da nyheden om Mærsk Mc-Kinney Møllers død tikkede ind mandag formiddag, og den travlhed flyttede sig til de danske hjem, hvor mange stillede ind på TV 2 NEWS og tv2.dk og på nyhedsudsendelserne på TV 2 og DR1.

Mandag 16. april blev årets næstmest besøgte dag på nyhederne.tv2.dk, og TV 2 NEWS var i flere perioder af mandagen Danmarks mest sete kanal.

TV 2 NEWS’ share var mandag 65 procent højere end normalt for en mandag, og samlet set blev uge 16 årets bedste for NEWS målt på seerandel.

TV 2s hovedkanal udvidede mandag sine nyhedsudsendelser klokken 12.00, 16.00 og 18.00. De blev i høj grad fulgt af danskerne, og seertallene til disse nyhedsudsendelser var mellem 27 og 44 procent højere end normalt.

Om lørdagen dækkede TV 2 afskeden med Mærsk Mc-Kinney Møller i fem timer, og det betød også væsentligt højere seertal på TV 2 end sædvanligt. Også DR1 dækkede og fik højere seertilslutning end sædvanligt, men de fleste fulgte med på TV 2.

Læs mere om danskernes afsked med hr. Møller her. TV 2 fik i øvrigt mange opfordriger om at genudsende de to unikke programmer "Hr. Møller", og det sker lørdag 28. april fra klokken 16.45.

"Live fra Bremen" var et af ugens mest sete programmer blandt de 21-50-årige. På billedet ses (fra venstre) Andreas Bo, Thomas Warberg, Ruben Søltoft, Jacob Wilson, Simon Talbot, Julie Zangenberg, Anne Sofie Espersen, Brian Løkke, Christiane Schaumburg-Müller og Iben Hjejle. (Foto: Per Arnesen / TV 2)


Konkurrence fra Barcelona
Ugen bød på store sportsbegivenheder med Barcelona på banen, og det gik hårdt ud over konkurrenterne på tv-banen. Især trak AG Københavns Champions League-kvartfinale i håndbold mod Barcelona på DR1 mange seere, men interessen var også betydelig for Champions League-semifinalen i fodbold på TV3+ mellem Chelsea og Barcelona. Også Canal9 havde flere seere end sædvanligt til det klassiske opgør i den spanske fodboldliga mellem Barcelona og Real Madrid.

Uge 17 vil i øvrigt byde på to returkampe i Champions League - med tilhørende stor seerinteresse.

På trods af den skærpede konkurrence fra flere sider er det fortsat TV 2s programmer, som dominerer tv-hitlisten blandt de 21-50-årige.

I toppen er det især TV 2-programmerne "Stjernerne på slottet", "Live fra Bremen", "Ingen kære mor - alene i Himalaya", "Mormors bordel" og søndagsfilmen "Brothers", der blander sig.

----------

I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse på DR1 og DR HD og samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS og på DR1 og DR Update.

Top 20 - 21-50 år - uge 16 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 CL-håndbold: AGK-Barcelona 345.000 38 2. TV 2 Stjernerne på slottet 267.000 25 3. TV 2 Live fra Bremen 232.000 26 3. TV 2 Ingen kære mor - alene i Himalaya 232.000 25 5. DR1 Håndbold: Optakt 230.000 31 6. TV 2 Brothers 227.000 24 7. TV 2 Mormors bordel 226.000 23 8. TV3+ CL-fodbold: Chelsea-Barcelona 224.000 22 9. TV 2 Station 2 Patrulje: Indbrudsgruppen 209.000 20 10. DR1 50 First Dates 203.000 27 11. DR1 Bonderøven 202.000 23 12. DR1 Penge 201.000 19 13. TV 2 Han, hun og haven 197.000 23 14. TV 2 Eskadrille 722 196.000 18 15. TV 2 Utøya - Norge mod Breivik 195.000 19 16. TV 2 Station 2 Politirapporten Special 194.000 20 17. TV 2 Det danske gidsel 192.000 21 17. TV 2 Desperate Housewives 192.000 19 19. TV 2 Razzia - Fødevarestyrelsen rykker ud 188.000 19 20. TV3 Divaer i junglen 180.000 17

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 16.-22. april 2012 Kanal Alle seere Share i % 21-50 år Share i % TV 2 4 t 48 min 22 4 t 40 min 21 TV 2 Zulu 0 t 35 min 3 0 t 59 min 4 TV 2 Charlie 1 t 00 min 5 0 t 28 min 2 TV 2 FILM 0 t 09 min 1 0 t 10 min 1 TV 2 NEWS 0 t 46 min 3 0 t 38 min 3 DR1 3 t 45 min 17 2 t 36 min 12 DR2 0 t 58 min 4 0 t 45 min 3 DR Update 0 t 11 min 1 0 t 08 min 1 DR HD 0 t 18 min 1 0 t 19 min 1 DR K 0 t 19 min 1 0 t 15 min 1 DR Ramasjang 0 t 23 min 2 0 t 12 min 1 TV3 1 t 18 min 6 1 t 58 min 9 TV3+ 1 t 00 min 5 1 t 26 min 7 TV3 PULS 0 t 17 min 1 0 t 24 min 2 Kanal 4 0 t 29 min 2 0 t 39 min 3 Kanal 5 0 t 51 min 4 1 t 09 min 5 6'eren 0 t 29 min 2 0 t 37 min 3 Discovery 0 t 15 min 1 0 t 22 min 2 TLC 0 t 10 min 1 0 t 13 min 1 TV 2 SPORT 0 t 23 min 2 0 t 21 min 2 Regional-tv 0 t 07 min 1 0 t 04 min 0 Eurosport 0 t 07 min 1 0 t 07 min 1 Canal9 0 t 16 min 1 0 t 17 min 1 Andre 3 t 17 min 15 3 t 17 min 15 I alt 22 t 10 min 100 22 t 07 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 16 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 TV AVISEN 21.00 624.000 27 2. TV 2 Regionalprogram 19.30 622.000 36 3. TV 2 NYHEDERNE 19.00 612.000 41 4. TV 2 NYHEDERNE 22.00 og SPORTEN 554.000 28 5. TV 2 Regionale nyheder 22.20 449.000 23 6. DR1 Sporten 18.55 / 21.50 413.000 20 7. TV 2 NYHEDERNE 18.00 397.000 39 8. DR1 TV AVISEN 18.30 388.000 31 9. TV 2 Regionale nyheder 18.10 366.000 36 10. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.05 364.000 36 11. TV 2 VEJRET (gns. af uds. efter kl. 18) 300.000 23 12. TV 2 SportsNYHEDERNE 07.00-09.00 201.000 62 13. TV 2 NYHEDERNE 07.00-10.00 187.000 59 14. TV 2 NYHEDERNE 16.00 152.000 26 15. TV 2 NYHEDERNE 12.00 140.000 40 16. DR1 Deadline 22.30 130.000 8 17. TV 2 SportsNYHEDERNE 16.05 124.000 24 18. TV 2 Regionale nyheder 16.10 111.000 22 19. TV 2 SportsNYHEDERNE 12.10 109.000 36 20. DR 2 Deadline 17.00 68.000 10 21. DR1 DR Update 15.00 58.000 13 22. DR1 DR Update 12.00 41.000 12

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 16 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 CL-håndbold: AGK-Barcelona 1.045.000 45 2. DR1 Håndbold: Optakt 762.000 37 3. DR1 21 Søndag 697.000 28 4. DR1 Penge 680.000 29 5. DR1 Bonderøven 669.000 31 6. DR1 Kender du typen? 654.000 32 7. TV 2 Stjernerne på slottet 649.000 26 8. DR1 Mærks - Danmarks skibsreder 632.000 28 9. DR1 Downton Abbey 628.000 27 10. DR1 Kontant 612.000 25 11. DR1 Sporløs 605.000 30 12. TV 2 Hvem vil være millionær? 583.000 29 13. TV 2 Ingen kære mor - alene i Himalaya 553.000 25 14. DR1 Fodboldmagasinet 541.000 23 15. TV 2 Mormors bordel 523.000 23 16. TV 2 Han, hun og haven 519.000 25 17. DR1 Horisont 511.000 21 18. TV 2 LørdagsSporten 510.000 31 18. DR1 Restaurant bag tremmer 510.000 23 20. DR1 Nye hvide verden 486.000 23

 

 

De 21-50-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 21-50 år - i % Kanal Uge 16 2012 (til 22. april) TV 2 46,9 51,4 Viasat 26,5 23,1 SBS TV 17,6 17,3 Discovery / TLC 4,1 4,0 TV 2 SPORT 2,5 2,1 MTV 0,5 0,6 Canal9 2,0 1,4

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Daglige kontakter Daglig seertid TV 2 NEWS 847.000 41 DR Update 519.000 16 min.

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 16 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV2 ØST 22,3 55 TV/MIDT-VEST 15,4 49 TV2/NORD 14,8 38 TV 2/FYN 14,7 38 TV 2 | ØSTJYLLAND 13,3 40 TV SYD 11,9 35 TV 2/ Lorry 10,3 28

 

 

Billede {0} af {1}