TV 2 tilbageviser OMD-påstand

03. november 2010;
Af: TV 2 Kommunikation

TV 2 fastholder evnen til at generere dækning, når man sammen-ligner TRP-kampagner afviklet på TV 2 i 2010 med tidligere år.

Tv-annoncører, der vil i kontakt med så mange danskere som muligt, oplever mindst den samme afviklingskvalitet på TV 2 i år, som de har haft i de senere år. TV 2s såkaldte nettodækningsevne er usvækket, fastslår stationens analysechef, Mette Lehrmann, på baggrund af en artikel hos mediabureauet OMD.

- I artiklen fremsætter OMD’s Trading Direktør, Claes Braagaard, en række uproportionale påstande som eksempelvis, at TV 2s dækning ”krakkelerer”. Faktum er, at kampagne-leveringen i første halvår 2010 har været i særklasse sammenlignet med foregående år. Dækning per leveret TRP kan naturligvis svinge fra måned til måned, men det generelle billede er, at TV 2 leverer den samme dækning som tidligere. I oktober leverer TV 2 endda højere dækning per leveret TRP end i samme måned i 2009, siger Mette Lehrmann.

- TV 2 udbyder – i modsætning til vores konkurrenter – en lang række produkter, hvor pris og kvalitet går hånd i hånd. Det kan ikke komme bag på nogen – og særligt ikke på OMD - at køb af flere produkter i den billigere ende sammenlignet med  foregående år kan betyde en ændret dækning pr. TRP, siger chefen for reklameplanlægningen på TV 2, Jacob Holbech Rasmussen, og fortsætter:

- Det er således det enkelte bureaus indkøbsadfærd, der kan diktere ændringer i leveret dækning per TRP mellem kvartaler og år - ikke TV 2s levering generelt. Hvis man sammenligner forskellige kampagner og produkter, kan man få andre tal, men i sådanne tilfælde vælger man at sammenligne æbler og pærer, siger Jacob Holbech Rasmussen.

- Det er værd at holde sig for øje, at TV 2 leverer dobbelt så høj nettodækning per uge som vores nærmeste konkurrent. Sammenholdt med TV 2s  uændrede evne til at generere dækning på TRP-kampagnerne i 2010  er det derfor proportionsforvrængning, når OMD påstår, at der er grund til bekymring, siger analysechef Mette Lehrmann.

Seertid på TV 2 pr. dansker (20-60 år) i 1.-3. kvartal i de seneste 11 år.


56 minutter daglig tv-sening pr. dansker på TV 2s hovedkanal
Analysechefen understreger også, at danskerne bruger lige så meget tid på at se TV 2s hovedkanal, som de gjorde sidste år – nemlig 56 minutter om dagen - og endnu mere tid end i årene 2005-2008. Søjlediagrammet herover viser den daglige seertid på TV 2 per dansker i de tre første kvartaler i årene 2000-2010.

TV 2 er fortsat den kanal, som flest gange samler en million danskere foran skærmen. Det er sket 132 gange i de første ti måneder af 2010 mod 155 gange i samme periode af 2009. I årene 2008, 2007 og 2006 var de tilsvarende antal millionprogrammer på TV 2 105, 68 og 75.

 

Læs flere nyheder

Billede {0} af {1}