Tæt på olympisk rekord

26. februar 2014;
Af: TV 2 Kommunikation

Hver dansker brugte mere end otte timer på at følge vinter-OL i tv.

Hver dansker brugte i gennemsnit otte timer og fem minutter på at se vinter-OL på TV 2- og DR-kanalerne.

Det var tæt på, lige ved og næsten … Men det blev ikke til en rekord for vinter-OL-seningen, da danskerne fulgte OL i Sochi gennem 17 dage.

Hver dansker brugte i gennemsnit otte timer og fem minutter på at se vinter-OL på TV 2- og DR-kanalerne, og OL i Sochi er nu det næstmest sete vinter-OL nogensinde – og det mest sete vinter-OL i 20 år.

56 procent af OL-seningen 2014 foregik på TV 2 og TV 2 ZULU, mens 44 procent lå på DR1, DR2 og DR3. Sportsnyhedsudsendelser er ikke medtaget, idet disse udsendelser også har indeholdt andet end vinter-OL.

I forhold til Vancouver-legene i 2010 og Torino i 2006 er fremgangen i OL-seertid på henholdsvis cirka 15 procent og cirka 70 procent.

Slået af kolossal slutspurt i Lillehammer
Lige indtil OL’s sidste dag var OL i Sochi klart mest set, men de russiske vinterlege blev på sidstedagen overhalet af OL i Lillehammer i 1994.

I 1994 brugte hver dansker næsten halvanden time på at se vinter-OL på sidste dag af legene, og denne kolossale slutspurt ændrede på resultatet til Lillehammers fordel. I 1994 brugte hver dansker otte timer og tyve minutter på at se vinter-OL.

TV 2 Sportens souschef, John Jäger, siger:

- Jeg har nydt at opleve vores værter, vores teknikere og vores kommentatorer levere en kæmpe arbejdsindsats for at give alle de danske tv-seere det bedst mulige produkt. Og det gælder både vores folk i Rusland og vores folk i Odense. Der er blevet knoklet fra tidlig-tidlig morgen til sen-sen aften – og nat – både dansk tid og russisk tid for at kunne lave det fedeste tv og sportsjournalistik til danskerne på TV 2, på ZULU, på NEWS, på PLAY og på tv2.dk.

- Derfor er jeg også både glad for og stolt over, at det hårde arbejde fra både vores redaktører og vores eksperter og vores reportere har givet sig konkret udslag i, at dette vinter-OL er det mest sete i 20 år. Det er både et fantastisk flot resultat – og det har de engagerede medarbejdere i den grad fortjent efter en ”jætte” indsats i ugevis, siger John Jäger. 

Lige indtil OL’s sidste dag var OL i Sochi klart mest set, men de russiske vinterlege blev på sidstedagen overhalet af OL i Lillehammer i 1994.

Curlingkampe trak flest seere
Mest set under OL i Sochi var åbningsceremonien, som fredag 6. februar havde 576.000 seere i snit på DR1 og DR2.

De tre mest sete sportstransmissioner var alle curling-kampe på TV 2 – nemlig Danmark-Sverige (m) med 466.000 seere, Danmark-Sverige (k) med 447.000 seere og Danmark-Storbritannien (k) med 418.000 seere.

Også flere OL-studieprogrammer i aftentimerne havde seertal over 300.000 og endda over 400.000 i nogle tilfælde.

- Det glæder mig, at vi på TV 2 kan give danskerne de største øjeblikke. Vi forsøger at lade det strømme ud gennem tv-skærmene, at vi elsker at lave tv, og at vi elsker sport, men det kommer ikke af sig selv. Det skyldes dedikerede og engagerede medarbejdere, der planlægger det i ugevis, i månedsvis – ja, reelt i årevis. Og det fokuserede arbejde ender med, at seerne kan opleve at komme helt tæt på begivenhed. Med både overskud og nerve og passion i dækningen, siger John Jäger.

 

 

 

 

 

Læs flere nyheder

Billede {0} af {1}