Resultat som forventet

31. oktober 2016;
Af: TV 2 Kommunikation

Det store sportsår sætter sit tydelige præg på TV 2s regnskab for 3. kvartal. TV 2-familiens og TV 2-hovedkanalens seerandele vokser i både 3. kvartal og året som helhed.

TV 2 har i de første tre kvartaler i 2016 et resultat før finansielle poster (EBIT) på 83 mio. kr. mod 183 mio. kr. i 2015. En væsentlig del af resultatnedgangen stammer fra 3. kvartal 2016, hvor stigende omkostninger til bl.a. store sportsbegivenheder – OL og EM-fodbold – reducerede EBIT fra 85 mio. kr. i 1.-3. kvartal 2015 til 20 mio. kr. i samme periode af 2016.

Omsætningen på 1.948 mio. kr. er steget 2 % i de første ni måneder af 2016 svarende til 36 mio. kr. Dette er sammensat af et fald i reklameomsætningen på 1,1 % og en stigning i abonnementsomsætningen på 4,6 % i forhold til 2015. I 3. kvartal 2016 er reklameomsætningen steget 1,3 %.

Omkostningerne udgør 1.865 mio. kr. i årets første ni måneder og er øget med 135 mio. kr. i forhold til 2015. Stigningen i omkostninger i 3. kvartal 2016 er 86 mio. kr., hvilket skyldes højere indholdsomkostninger primært til sport.

Samtidig opnår TV 2s hovedkanal og TV 2-familien en stigning i seerandel gennem 2016. Det gælder også i 3. kvartal, hvor hovedkanalens seerandel blandt 20-60-årige stiger 3,3 procentpoint til 27,9 %, og hvor TV 2-familiens share blandt alle seere vokser 1,8 procentpoint i forhold til 3. kvartal 2015.

Udviklingen på TV 2s digitale platforme i 3. kvartal er præget af de store sportsbegivenheder EM i fodbold og OL. Antal abonnenter på TV 2 PLAY vokser fortsat og kompenserer for fald i antal husstande, der abonnerer på TV 2s kanaler via distributører. Trafikken på tv2.dk vokser, men med et fortsat volumenskifte fra desktop til mobil.

På baggrund af kvartalsregnskabet fastholder TV 2 sine forventninger til et resultat før finansielle poster (EBIT) på 120-150 mio. kr. i 2016.

Se kvartalsrapporten her.

Billede {0} af {1}