"Basta" er tilbage med ny profil – og ny vært

TV 2s forbrugermagasin udvikler på programmets indhold. Ny vært er 27-årige Abdel Aziz Mahmoud.

Abdel Aziz Mahmoud er vært på TV 2s fornyede forbrugermagasin "Basta". (Fotos: Steen Evald / TV 2)


TV 2s forbrugerprogram "Basta" er tilbage torsdag 7. oktober. Programmet har justeret på indholdet, og den nye vært på programmet er Abdel Aziz Mahmoud, der tidligere bl.a. har været journalist på DR Nyheder og vært på DR Update.

- Jeg er utroligt stolt og ydmyg over at få lov til at stå i spidsen for den kommende sæson af "Basta". Programmets helt nye måde at formidle forbrugerhistorier på er virkelig forfriskende. Vi præsenterer tankevækkende problemstillinger, som enhver kan støde på uden at ane, hvad der skal stilles op. Derudover udfordrer vi danskerne, når de er ude at handle, siger Abdel Aziz Mahmoud.

Indholdet i de nye programmer bliver nemlig noget anderledes, end seerne er vant til. Tidligere havde programmerne mere fokus på at afsløre svindel og humbug. Det nye "Basta" vil gøre mere ud af at hjælpe forbrugerne til at navigere rundt i et marked, der for mange forekommer uoverskueligt.

Abdel Aziz Mahmoud.

Mere ude i virkeligheden
Den nye vært, Abdel Aziz Mahmoud, har en stærk redaktion bag sig, og det bliver mere synligt i programmerne, fordi Abdel vil bruge nogle af journalisterne til at hjælpe sig, når han skal undersøge sagerne. I det hele taget foregår programmet mere ude i virkeligheden end tidligere, og der er ikke noget fast studie længere.

- "Basta" er fortsat et journalistisk forbrugermagasin, men vi har fornyet programmet og ændret på profilen. Fremover vil "Basta" have mere fokus på at hjælpe forbrugerne til at finde rundt i et stadig større og mere uoverskueligt marked. Men vi vil også tage sager op og afsløre urimelige forhold, siger dokumentarredaktør Lasse Bjerre, TV 2.

I dag kan det være svært at finde ud af, hvordan man skal forholde sig, hvis man kommer i problemer – eller at vide, hvordan man finder frem til den rette løsning. Det vil "Basta" hjælpe med.

Trusselsbreve fra Nike
Det første program handler om, hvordan man risikerer at få trusselsbreve fra Nike, hvis selskabet har mistanke om, at man har købt en kopi af deres sko på nettet.

Som forbruger kan man være i nok så god tro og have betalt næsten fuld pris for skoene, der er købt til privat brug. Alligevel truer de med retssag og krav om, at man skal destruere skoene. Både Forbrugerrådet og førende jurister erklærer, at Nike ikke har loven bag sig, når selskabet forsøger at skræmme forbrugerne og tilbageholde deres sko. Se med, når Basta hjælper køberne og går op imod det verdensomspændende sportsfirma.

-------------------------

Om Abdel Aziz Mahmoud:

27 år.
Palæstinensisk baggrund.
Uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole i januar 2007.
Har været på DR i seks år inklusive praktik, reporter på TV AVISEN og vært på P3 Nyheder, ”Smæk for skillingen” og på DR Update.