Økonomisk og digital fremgang i 2014

TV 2s administrerende direktør, Merete Eldrup. (Foto: Ricky John Molloy / TV 2)

TV 2s resultat er tilfredsstillende, og der er stor vækst på TV 2s digitale platforme takket være strategisk fokus på bl.a. TV 2 PLAY.

TV 2s bestyrelse har i dag godkendt årsregnskabet for 2014 for TV 2 DANMARK A/S. Resultatet viser et overskud før skat på 219 mio. kr. og er tilfredsstillende. Overskudsgraden er 8,4 procent.

Omsætningen i 2014 er 2.570 mio. kr. – en stigning på 5 procent i forhold til 2013. Reklameomsætningen på 1.268 mio. kr. er på niveau med året før, mens abonnementsomsætningen på 1.234 mio.kr. er steget med 11 procent.

Alle TV 2s digitale tjenester er i fremgang. TV 2 PLAY stiger med 40 procent i antal abonnenter fra udgangen af 2013 til udgangen af 2014. Tilsvarende stiger web-tv volumen med 145 procent og TV 2s apps med 16 procent.

- TV 2 vedtog i sommeren 2014 en central digital strategi med en klar ambition om at engagere seerne og brugerne på tværs af vores udgivelser og produkter. Udviklingen i medievanerne viser en bevægelse fra flow-tv til on demand, men uanset platform er det gode indhold og de levende billeder nøglen til vores møde med danskerne, siger TV 2s administrerende direktør, Merete Eldrup, og fortsætter:

- I strategien arbejder vi meget fokuseret med udvikling af vores digitale tilbud og en bedre udnyttelse af de levende billeder, så vores historier lever længere end de 40 minutter, et program varer, og møder danskerne andre steder end på tv-skærmen hjemme i deres stuer. TV 2 PLAY og web-tv på tv2.dk er vigtige brikker i den digitale strategi, hvor TV 2 står stærkt med dansk indhold inden for især nyheder, sport, fiktion og comedy. Vi glæder os samtidig over, at vi – selv om vi befinder os i en tid, hvor det traditionelle tv-marked fortsat er under afmatning – har oplevet, at vores position på markedet, vores produktudbud og vores økonomi er forbedret, og resultatet for 2014 er derfor tilfredsstillende.

Fremgang i seerandele
I en fragmenteret medievirkelighed er det glædeligt, at TV 2s hovedkanal i 2014 oplever en fremgang i seerandelen i målgruppen 20-60 år – fra 23,9 procent i 2013 til 24,1 procent i 2014.

Seerandelen i samme målgruppe for hele TV 2-familien er 34,9 procent mod 35,2 procent i 2013, mens TV 2 ZULU er beviset på, at de unge – trods forudsigelser om det modsatte – stadig ser tv. Seerandelen her er i målgruppen 15-40 år steget fra 5,6 procent i 2013 til 6,0 procent i 2014.   

Formanden for TV 2s bestyrelse, Lars Liebst, siger om TV 2s årsresultat:

- Den positive udvikling i seerandele på TV 2s hovedkanal, den store digitale fremgang og ikke mindst det økonomiske overskud viser, at TV 2 har fundet en god balance mellem på den ene side den traditionelle tv-forretning og på den anden side de krav, som udviklingen uvægerligt stiller til en dansk medievirksomhed i dag. 2014 har både økonomisk og strategisk været et godt og vigtigt år, som takket være medarbejdere og ledelse danner et solidt fundament for de kommende års videre arbejde med indhold, kommercielle tiltag og teknologi.

I 2015 forventes et resultat før skat på 150-170 mio. kr. Resultat påvirkes negativt af konverteringen af TV 2 FILM til TV 2 SPORT i januar 2015.      

Se TV 2s årsregnskabsmeddelelse via dette link og TV 2s årsrapport her.