Når tv samler os om fælles oplevelser

Danmarks finalekamp mod Norge havde i gennemsnit knap 2,7 millioner seere - og flere end tre millioner, da flest så med. VM-finalen er dermed blandt de allermest sete programmer siden seermålingernes start i 1992. (Foto: Bo Amstrup / Ritzau Scanpix / TV 2)

Begyndelsen på 2019 har demonstreret, at tv-indhold fortsat kan samle danskerne om fælles begivenheder. Og det endda med en styrke og gennemslagskraft, som man skal mange år tilbage for at opleve.

I en tid, hvor der jævnligt tales om flow-tv’s snarlige død, har tv-mediet i den seneste måned dokumenteret, at tv-indhold i høj grad formår at samle danskerne om fælles begivenheder og oplevelser. Det gælder blandt andet nytårstaler, årskavalkader, ’X Factor’, ’Badehotellet’, VM-kampe i håndbold og de efterfølgende fejringer af VM-heltene i Herning og København.

Og faktisk er der tale om, at begivenhederne i januar 2019 har samlet danskerne om skærmene i så høj grad, at man skal mange år tilbage – i nogle tilfælde helt tilbage til seermålingernes start i 1992 – for at finde tilsvarende høje seertal.

Det gælder i særdeleshed VM-håndboldfinalen Danmark-Norge, som i gennemsnit havde knap 2,7 millioner seere ved skærmene hos TV 2 og DR. Det er på samme niveau som de allerhøjeste seertal, der er målt i Danmark gennem de seneste 27 år – og på samme niveau som Danmarks EM-semifinale og EM-finale i fodbold i 1992.

Sådan fulgte danskerne minut-for-minut VM-hyldesten i København mandag eftermiddag på TV 2 (rød graf) og DR1 (blå graf). Da flest så med, var det samlede seertal over 1,1 millioner, og dermed havde både TV 2 og DR1 klart flere seere mandag eftermiddag end sædvanligt. (Kilde: Seer-Undersøgelsen i Danmark)

Flere end tre millioner så afslutningen på håndboldfinalen
I de sidste minutter af VM-finalen i håndbold i søndags var det samlede seertal på TV 2 og DR1 lidt over tre millioner. Cirka 150.000 så tv på andre kanaler i disse minutter, så ved 19-tiden søndag aften, var flere end 3,2 millioner danskere samlet ved tv-skærmene. Man skal fem år tilbage for at finde et tidspunkt, hvor så mange danskere på samme tidspunkt så tv-indhold – enten via traditionelt tv eller på streamingtjenesterne hos DR og TV 2.

- Public service-kanalerne har en evne som ingen andre til at samle danskerne om store begivenheder og fælles oplevelser. Her er stor fiktion, underholdning, aktualitet og sport med danske hold i afgørende kampe gigantiske trækplastre, og disse programmer og begivenheder ses også i høj grad via streaming på eksempelvis TV 2 PLAY, siger TV 2s indholdsdirektør, Anne Engdal Stig Christensen.

Ikke nok med, at danskerne var samlet til VM-kampe og medaljeoverrækkelse. Også VM-hyldesten søndag aften i Herning havde enorm interesse med millionseertal langt ud på aftenen på TV 2 og DR1 tilsammen.

Mandag eftermiddag blev håndboldherrerne hyldet i København, og også her var danskerne samlet foran skærmene. Fra klokken 17 lå seertallet konstant over én million, og da flest så med, var tallet over 1,1 millioner seere.

- Det danske herrelandshold har charmeret og begejstret hele befolkningen ved at give rigtigt meget til seerne – både på og uden for banen. Derfor elsker befolkningen dem, siger Anne Engdal Stig Christensen.

Leslie (Lue Støvelbæk), Alice Frigh (Anette Støvelbæk) og Nana (Laura Kjær) i mandagens premiereafsnit på 'Badehotellet', som har kurs mod at blive det mest sete afsnit nogensinde. (Foto: Mike Kollöffel / TV 2)

’Badehotellet’ begyndte i december 2013 – og sætter seerrekord i 2019
Endnu et eksempel på public service-kanalernes fortsatte evne til at samle danskerne er TV 2-serien ’Badehotellet’, som har været sendt i nye sæsoner hvert år siden premieren i december 2013.

Premieren i mandags på sæson 6 blev med 1.589.000 seere den mest sete sæsonpremiere på ’Badehotellet’. Siden mandag har yderligere godt 100.000 danskere set premiereafsnittet via optagelse, catch up-service og TV 2 PLAY, og seertallet er nu vokset til knap 1,7 millioner. Dermed er afsnittet allerede nu den mest sete episode af ’Badehotellet’ nogensinde, og Gallup-seertallet kan endda vokse yderligere en smule i de kommende fem dage.

Læs også: 'Badehotellet' tager en ny begyndelse.

De unge ser med
Samtidig viser de aktuelle seertal, at også de unge mediebrugere i høj grad ser med, når vi samles om skærmen i store fællesskaber.

Fra 'X Factor' i fredags: På det gamle værft i Svendborg var Ankerstjerne første kaptajn i Five Chair Challenge, mens hans meddommere, Oh Land og Blachman, lyttede med fra sidelinjen. (Foto: Lasse Lagoni / TV 2)

De 20-30-åriges tv-sening i januar 2019 er i betydelig grad påvirket af VM-håndbold og ’X Factor’, men også ’Badehotellet’ har en stor fanskare blandt de 20-30-årige. Blandt de 20-30-årige, som har tændt for tv mandag aften ved 20-tiden, vælger cirka to tredjedele at se ’Badehotellet’ på TV 2.

- ’X Factor’ har en meget flot rating – altså seertal i tusinder – i den unge målgruppe. Og det vil måske overraske nogle, at ’Badehotellet’ følger godt med og ligger lige i hælene på ’X Factor’, siger Anne Engdal Stig Christensen og fortsætter:

- Vi har i 2018 haft særdeles godt fat i den unge målgruppe og opnåede den højeste seerandel siden 2011 blandt de 21-30-årige på tværs af vores kanalfamilie. Dette fokus vil vi holde i 2019, siger Anne Engdal Stig Christensen.

----------

Fakta: De ti højeste programseertal på dansk tv siden 1992:

Kanal
Dato
Program
Seertal
DR1                  
7. marts 2004          
Krøniken                                  
2.714.000
TV 2 + DR1
29. januar 2019
VM-håndbold: Danmark-Norge
2.688.000
DR1
22. februar 2004
Krøniken
2.680.000
DR1
12. maj 2001
Melodi Grand Prix 2012
2.667.000
TV 2
1. januar 1995
Olsen-bandens sidste bedrifter
2.658.000
TV 2
22. juni 1992
EM-fodbold: Danmark-Holland
2.657.000
DR1
15. februar 2004
Krøniken
2.644.000
TV 2
26. juni 1992
EM-fodbold: Danmark-Tyskland
2.632.000
DR1
29. februar 2004
Krøniken
2.620.000
DR1
12. februar 2006
Krøniken
2.587.000

 

(Kilde: Seer-Undersøgelsen i Danmark)