Mange danskere tog afsked med Mærsk Mc-Kinney Møller

23. april 2012;
Af: TV 2 Kommunikation

TV 2 og DR1 næsten tredoblede kanalernes sædvanlige seertal lørdag eftermiddag – flest fulgte begravelsen på TV 2.

TV 2 sendte lørdag de to unikke portrætprogrammer "Hr. Møller", der er tilrettelagt af producenten Jacob Jørgensen. (Videoprint: TV 2)

Danskerne tog lørdag eftermiddag en flot afsked med Mærsk Mc-Kinney Møller, og det skete både på gaderne i København og ved Holmens Kirke og ved tv-skærmene over hele landet.

Afskeden med Mærsk Mc-Kinney Møller blev dækket af TV 2 og DR1, og begge kanaler næsten tredoblede deres seertal lørdag eftermiddag i forhold til de foregående lørdage i marts og april.

Op imod en halv million danskere så med på begge kanaler tilsammen, da der var flest seere omkring klokken 15.00 og omkring klokken 16.00, hvor den kirkelige højtidelighed henholdsvis begyndte og sluttede.

I den periode, hvor begge kanaler sendte programmer om Mærsk Mc-Kinney Møller – fra klokken 12.10 til klokken 16.52 – havde TV 2 i gennemsnit 200.000 seere, mens DR1 i samme tidsrum havde 169.000 seere.

Efter lørdages dæknig fik TV 2 i øvrigt mange opfordringer om at genudsende de unikke dokumentarprogrammer "Hr. Møller", og det kommer til at ske lørdag 28. april fra klokken 16.45.

Event- og udviklingschef Ulla Pors Nielsen, TV 2|NYHEDERNE. (Foto: Miklos Szabo)


- Det blev en stor og flot dag på alle TV 2s platforme, hvor der blev sagt respektfuldt og grundigt farvel til Danmarks store erhvervsmand. TV 2s hovedkanal dækkede med mange unikke øjeblikke samt gode interviews med indsigtsfulde personer og deltagere i den store begravelse, og højdepunkterne blev dygtigt brugt af både TV 2 NEWS og netredaktionen, siger TV 2|NYHEDERNEs event- og udviklingschef, Ulla Pors Nielsen, der også takker medarbejderne i andre TV 2-afdelinger for deres store indsats for at få transmissionen til at lykkes på så kort tid.

- Det er en øvelse i hurtigløb i særklasse, når sådan en transmission skal skabes så hurtigt. Det lykkedes kun takket været stor indsats fra også East Production hos TV 2|SPORTEN og TV 2|Teknik sammen med NYHEDERNEs egne folk, siger Ulla Pors Nielsen.

TV 2 NEWS voksede markant mandag – og fik årets bedste uge
Også på ugens første dag skabte Mærsk Mc-Kinneys Møllers død travlhed og stor interesse for TV 2s nyheder. Mandag 16. april, hvor Mærsk Mc-Kinney Møller døde, blev årets næstmest besøgte dag på nyhederne.tv2.dk, og TV 2 NEWS var i flere perioder af mandagen Danmarks mest sete kanal.

TV 2 NEWS’ share var mandag 65 procent højere end normalt for en mandag, og samlet set blev uge 16 årets bedste for NEWS målt på seerandel.

Johannes Langkilde var vært, da TV 2 lørdag eftermiddag tog afsked med Mærsk Mc-Kinney Møller. (Foto: Miklos Szabo / TV 2)

TV 2s hovedkanal udvidede mandag sine nyhedsudsendelser klokken 12.00, 16.00 og 18.00. De blev i høj grad fulgt af danskerne, og seertallene til disse nyhedsudsendelser var mellem 27 og 44 procent højere end normalt. Mandag klokken 20 sendte både TV 2 og DR1 et mindeprogram om Mærsk Mc-Kinney Møller, og disse programmer blev set af henholdsvis 462.000 og 632.000 danskere.

 

----------------------

 

Det skrev seerne bl.a. til TV 2 efter dækningen af Mærsk Mc-Kinney Møllers begravelse:

Mail fra en mandlig seer i Skodsborg:

"1000 tak for jeres dækning af hr. Møllers begravelse. Det var meget værdigt og respekt fuldt i sin udførelse - og dejligt, at vi bag skærmen kunne følge med på hans sidste rejse."



Mail fra en kvindelig seer: 

"TV 2s dækning af hr. Møllers begravelse var første klasses. Meget fint afviklet - med værdighed, respekt og stil. Stor cadeau til Johannes Langkilde."

 

 

 

 

Læs flere nyheder

Billede {0} af {1}