Fødselsdag med Danmarks sjoveste teenager

TV 2 ZULU er allerede mere end en tv-kanal. ZULU har et stærkt digitalt liv og har desuden skabt flere events sammen med danskerne uden for skærmen.

TV 2 ZULU er allerede mere end en tv-kanal. ZULU har et stærkt digitalt liv og har desuden skabt flere events sammen med danskerne uden for skærmen.

14. oktober 2015;
Af: TV 2 Kommunikation

Danmarks stærkeste mediebrand blandt de unge, TV 2 ZULU, fylder 15 år. Kanalen fortsætter arbejdet med at være andet og mere end en tv-kanal for sin målgruppe.

Torsdagens 15 års fødselar TV 2 ZULU blev født som en almindelig tv-kanal, men herudover har kanalen gennem årene skabt store fællesskaber uden for tv-skærmen med et stærkt digitalt liv og med events som f.eks. Zulu Sommerbio og Zulu Comedy Festival.

Og står det til kanalchefen for TV 2s nichekanaler i TV 2 Networks, Sune Roland Jensen, vil denne udvikling i de kommende år tage yderligere fart for ZULU, der allerede nu er det stærkeste, danske mediebrand blandt de unge.

- Vi er konstant på udkig efter andre måder, hvor vi også kan udkomme med ZULU-brandet. Vi ser ikke alene ZULU som en tv-kanal, men som en stemning og et mindset. Hvis du er ven med os på Facebook, tror jeg, du kan mærke, hvad vi mener. ZULU har en særlig stemme og en særlig tilgang til tingene, siger Sune Roland Jensen.

Se film om TV 2 ZULU 15 år her.

 

ZULU har især i de seneste år omfavnet alt det digitale og ikke mindst de sociale medier. ZULU er f.eks. en meget vigtig driver for TV 2 PLAY, og TV 2 ZULU og comedy er hver uge med i toppen af hitlisten over de mest sete programmer på TV 2 PLAY. Så sent som i sidste uge satte snigpremieren på tredje sæson af ZULU-serien ’Tomgang’ rekord som det mest viste program nogensinde på TV 2 PLAY inden for et døgn.

Og det er ikke alene på TV 2 PLAY, ZULU vil udvikle sig, fortæller Sune Roland Jensen:

- I løbet af de næste år vil vi arbejde med vores udkomme, og vi drømmer om at være en hel del mere end en tv-kanal, når vi ser to år frem. ZULU er blevet 15 år, og vi er i dén grad klar til at kaste os ud i nye erobringer for at gøre os fortjent til den helt særlige plads i brugernes hjerter, siger kanalchefen.

Fejrer sig selv på skærmen(e) 
Listen over originale og nyskabende ZULU-programmer fra de seneste 15 år er lang, og en del af dem – f.eks. ’Klovn’, ’Langt fra Las Vegas’, ’SJIT Happens’, ’Zulu Awards’ og ’Dybvaaaaad’ - lever stadig på tv-skærmen og på TV 2 PLAY.

Læs mere om, hvordan ZULU fejrer fødselsdag på tv-skærmen her – bl.a. med et show på selve fødselsdagen torsdag 15. oktober, hvor Christian Fuhlendorff er vært og har besøg af sjove ZULU-gæster, som deler både deres stolte og mindre stolte ZULU-øjeblikke.

TV 2 PLAY har samlet en lang række af de underholdende og provokerende programmer fra ZULUs første 15 år her.

’Dybvaaaaad’ er et af de originale og nyskabende tv-programmer, som lever på tv-skærmen og på TV 2 PLAY. (Foto: TV 2 ZULU)

Et grundlæggende menneskeligt behov at grine
- Vi står et sindssygt godt sted med ZULU lige nu. Hen over de seneste år har vi knækket og rendyrket kanalens funktionalitet – som er SJOV! Vi skal simpelthen give danskere mellem 15 og 40 år det bedste grin, og folk i begge kanter af målgruppen er også meget velkomne, siger Sune Roland Jensen og fortsætter:

- Vi tror på, at vi har en plads i det daglige medieudbud, fordi det simpelthen er et grundlæggende menneskeligt behov at grine. Gennem vores programmer prøver vi at lykkes med dette, samtidig med at vi sætter en ære i at være et fristed, der ser lidt skævt på verden udenfor. Som en af vores brugere sagde det meget smukt en dag: ”Zulu er en enhjørning, der skider regnbuer”.

Ifølge Sune Roland Jensen ligger ZULU også lunt til, når det gælder seertilslutning. Det seneste hele år – 2014 – var ZULUs stærkeste blandt de 15-40-årige, og ZULU var målgruppens fjerde mest sete kanal efter de to hovedkanaler og TV3.

- I januar i år stak TDC en kæp i hjulet på vejen mod at tangere eller slå 2014-rekorden ved at hive kanalen ud af et par pakker. Men vi kæmper ufortrødent videre, og hvis TDC vil fortælle de unge, at der ikke er nogen grund til at have kabel-tv, så er de velkomne. Vi skal nok finde andre måder at udkomme med vores brand, siger kanalchefen.

Sludder om identitetskrise
En mediebureau-direktør hævdede for nylig, at ZULU har en identitetskrise, og at ZULU-seernes gennemsnitsalder er ”over 40 år” – mens det rigtige tal er 37 år.

- At ZULU skulle have en identitetskrise, er den største omgang ukvalificeret vrøvl, jeg længe har hørt. Vi har formentlig aldrig været så lidt i identitetskrise som lige nu. Vi har knækket vores funktionalitet, vi har en temmelig sikker hånd med eksekveringen, hvor vi føder nye hits og fortsætter klassiske succeser på stribe. Samtidig formår vi at invitere fænomener fra eksempelvis Youtube ind i vores univers, hvor vi også dyrker nye arenaer som E-sport. Og med vores gennemsnitsalder på 37 år er ZULU den yngste danske tv-kanal bortset fra børnekanalerne fra DR, siger Sune Roland Jensen.

Billede {0} af {1}