"Operation X: Smarte forretninger blandt venner"

Morten Spiegelhauer tjekker gyldne løfter om millioner i sæsonpremieren på TV 2s prisbelønnede dokumentarprogram.

Morten Spiegelhauer undersøger branchen for Multi Level Marketing, hvor firmaer lokker med, at du kan blive millionær på få år. (Foto: Peter Mühlhausen / TV 2)

Torsdag 22. august har TV 2 sæsonpremiere på "Operation X", som i fredags vandt den flotte seerpris på årets tv-festival.

Sæsonpremieren handler om, at du kan blive millionær på få år. Alt, hvad du skal gøre, er at bruge dit netværk og hverve familie, venner og kolleger til også at blive en del af en fantastisk forretning.

Sådan lokker firmaer i branchen for såkaldte Multi Level Marteting-firmaer, som Morten Spiegehauer undersøger. Men "Operation X" kan afsløre, hvordan de gyldne løfter langt fra altid holder vand, og hvordan firmaerne bevæger sig på kanten af loven.

"Operation X"s journalister går undercover i to af de nyeste Multi Level Marketing-firmaer på markedet for at finde ud af, om de sælger reelle produkter, eller om der i virkeligheden er tale om forklædte pyramidespil. Pyramidespil har nemlig været forbudt i Danmark siden 2000.

Et pyramidespil er kendetegnet ved, at deltagerne betaler indskud i firmaet, at deltagerne stilles en økonomisk vinding i udsigt, og at indtjeningen i firmaet hovedsagligt stammer fra nye deltagere, der bliver hvervet ind i firmaet og ikke fra salg af produkter.

Kan kurere kræft
Det amerikanske firma Kyäni sælger kosttilskud i form af fiskeoliepiller og juice lavet af vilde Alaska-blåbær. Disse kosttilskud kan ifølge Kyänis distributører kurere en lang række sygdomme som kræft, diabetes og allergi.

Som ny distributør får man at vide, at det er den slags informationer, man skal fortælle videre, når man skal ud og hverve nye medlemmer til Kyäni.

Samtidig bliver "Operation X"s journalist oplært i, at hun ikke skal sælge produkterne, men i stedet udelukkende fokusere på at få venner og familie til at investere i firmaet, for det er sådan, hun kan tjene millioner af kroner.

Guldkortet
Det østrigske firma Lyoness præsenterer sig som verdens største indkøbsforening, hvor medlemmer kan få rabat i udvalgte butikker. Og medlemskabet er oven i købet gratis.

Men da "Operation X"s journalist henvender sig som interesseret kunde hos Lyoness, dukker der en helt anden forretningsmulighed op. For det med indkøbsforeningen fungerer ikke i Danmark endnu. "Operation X"s journalist skal derfor hellere betale 18.750 kroner for et særligt guldkort.

Med det kort i hånden kan han til gengæld tjene op til 180.000 danske kroner om måneden. Det eneste, han skal gøre, er at få venner og familie til også at investere samme beløb i Lyoness.

Morten Spiegelhauer konfronterer topdistributører og direktører i de to firmaer for at få svar på, hvad de mener, det er, der adskiller deres store internationale firmaer fra ulovlige pyramidespil.

 

 

 

 

 

Læs flere nyheder

Seneste nyt

21. oktober 2020

TV 2 og Nordisk Film i samarbejde: Mere dansk børneindhold på PLAY

Link til TV 2 og Nordisk Film i samarbejde: Mere dansk børneindhold på PLAY
21. oktober 2020

’Partiernes skjulte overgreb’ - dokumentarserie i tre afsnit

Link til ’Partiernes skjulte overgreb’ - dokumentarserie i tre afsnit
21. oktober 2020

'Sygeplejeskolen' er tilbage 1. november

Link til 'Sygeplejeskolen' er tilbage 1. november

Billede {0} af {1}