TV 2 har rundet 600.000 abonnementer på PLAY

TV 2s viceadministrerende direktør, Flemming Rasmussen, på Producenternes Dag. (Fotos: Ebbe Rosendahl / TV 2)

Kampen om kunderne har aldrig været hårdere. Kundernes adfærd presser alle aktører i markedet, og i den situation er det helt afgørende, at TV 2 PLAY vokser. ”I den stadig stærkere konkurrence kæmper vi for at bevare pengene på danske hænder”, fastslog TV 2s viceadministrerende direktør på Producenternes Dag.

Da TV 2s streamingtjeneste blev relanceret i 2012 som TV 2 PLAY, havde tjenesten 56.000 abonnementer. Da TV 2 gik ud af 2019, passerede tjenesten 600.000 abonnementer og har dermed op imod halvanden million potentielle brugere.

Den nyhed afleverede TV 2s viceadministrerende direktør, Flemming Rasmussen, da han holdt indlæg på Producenternes Dag på Kvægtorvet onsdag 5. februar under overskriften ’Kampen om kunderne’.

Nyheden ligger i forlængelse af direktørens seneste udmelding om stærk digital vækst på TV 2 i 2019, hvor koncernen øgede sine digitale indtægter med mere end 100 millioner kroner – helt overvejende båret af TV 2 PLAY og Addressable TV.

- Forbrugerne har fået nye vaner, og den ændrede kundeadfærd presser alle aktører i markedet. Kampen om kunderne har aldrig været hårdere, og i et presset marked er det vigtigt, at TV 2 PLAY vokser. De færreste tænker måske over det, men TV 2 PLAY er målt på abonnementer den næststørste tv-distributør herhjemme efter YouSee, sagde Flemming Rasmussen.

- Hos TV 2 kæmper vi for at bevare pengene på danske hænder, sagde Flemming Rasmussen til producenterne, der var samlet på Kvægtorvet i Odense.

Vækst på TV 2 PLAY skal sikre, at TV 2s indhold kommer bredest muligt ud
TV 2-direktøren fastslog også, at TV 2s digitale vækst ikke får indtægterne til at vokse ind i himlen, fordi den ændrede forbrugeradfærd presser den traditionelle tv-forretning. TV 2 har siden 2012 i gennemsnit øget koncernens samlede indtægter med omkring tre procent om året. Kravet om fortsat at investere i stærkt indhold er større end nogensinde, og det samme er kravet til yderligere teknologiinvesteringer. Derfor vil TV 2 arbejde hårdt på fortsat at øge omsætningen for dermed at kunne bevare en stærk position i det danske medielandskab.

- TV 2s hovedkanal mister hvert år husstande, der fravælger traditionelt distribueret tv, og vækst på TV 2 PLAY skal være med til sikre, at TV 2 kommer bredest muligt ud. Både af økonomiske grunde og i høj grad fordi vi vil bredt ud med vores gode public service-udbud. Det hele handler om at fremtidssikre TV 2 som kommerciel public service-virksomhed, og jeres indhold er vigtigere end nogensinde før, sagde Flemming Rasmussen til producenterne.

Det er ikke alene på distributionsmarkedet, at kampen er skærpet. Også på reklamemarkedet er konkurrencen intensiveret fra især Google og Facebook, som tilsammen står for cirka en tredjedel af det samlede danske reklamemarked.

- Der er tale om penge, som går ud af økosystemet omkring dansk indhold. Hos TV 2 kæmper vi for at bevare pengene på danske hænder – til brug for fortsat høje investeringer i dansk indhold, sagde Flemming Rasmussen.

Læs også: - Vi skal tage imod danskerne dér, hvor de er på vej hen.

Blandt oplægsholderne på Producenternes Dag var også Dorthe Thirstrup (th.), der kanalchef for TV 2, TV 2 CHARLIE og TV 2 FRI.