TV 2 satte turbo på den digitale forretning i 2019

Flemming Rasmussen, viceadministrerende direktør TV 2. (Fotos: Miklos Szabo / TV 2)

TV 2 PLAY og Addressable TV er vækstmotoren i TV 2s forretning, der løfter sig – også på flere af de markeder, der ellers falder.

2019 bliver et rekordår for TV 2 – ikke bare på indholdssiden, hvor TV 2 formåede at vokse markant, men også i reklame- og abonnementsforretningen, der især blev drevet frem af TV 2 PLAY og Addressable TV.

- Vi har i den grad accelereret den digitale forretning i 2019. Den digitale omsætning alene er vokset med mere end 100 millioner kroner, og det er den største stigning siden TV 2 PLAYs fødsel i 2012. Den samlede PLAY-omsætning inkl. abonnement og reklame vokser med over 25 procent, og vi ser en vækst på omkring 50 procent i vores Addressable TV-forretning, hvor annoncørerne for alvor køber ind på de målrettede reklamer på TV 2 PLAY. Selvom vores traditionelle forretning også klarer sig flot og faktisk vokser i et ellers faldende marked, så er væksten i den digitale forretning helt afgørende for at fremtidssikre TV 2s forretning, siger viceadministrerende direktør Flemming Rasmussen, der har ansvaret for TV 2s kommercielle forretning.

Både den samlede abonnementsforretning og den samlede reklameforretning voksede i 2019 – reklameforretningen med den højeste vækst siden 2011.

Peter Olafsson, salgsdirektør TV 2 Reklamesalg.

Gennembrud for Addressable TV
2019 blev året, hvor Addressable TV fik sit helt store gennembrud. Produktet, der også kaldes for fremtidens tv-reklame, er så populært blandt annoncørerne, at TV 2 i perioder måtte melde udsolgt i 2019.

- Væksten på TV 2 PLAY kombineret med udrulningen af Addressable TV på flere platforme betyder, at vi nu er oppe på at kunne tilbyde 1 milliard målrettede reklamevisninger til annoncørerne i år. Vi mærker en kæmpe efterspørgsel på Addressable TV, og det er helt i tråd med de mange studier, der peger på, at Addressable TV leverer større effekt, højere kvalitet og mere brandværdi end annoncering på for eksempel Facebook eller YouTube, siger Peter Olafsson, salgsdirektør i TV 2 Reklamesalg og fortsætter:

- Et andet område, der rykker, er Branded Content, hvor vi fordoblede omsætningen i 2019. Med etableringen af et effektivt og skalerbart produktionssetup kan vi levere på den stigende efterspørgsel fra annoncørerne. Det betyder blandt andet, at vi har kunnet tredoble antallet af kvalitetsproduktioner i form af både video og artikler, og det er noget, som både annoncører og brugere tager rigtig godt imod. Det annoncørbetalte indhold var med til at skabe omsætningsvækst på TV2.DK i 2019 – i et digitalt annoncemarked, der ellers falder. Vores Branded Content-programmer fungerer også godt på TV 2 PLAY, og her blev vi ovenikøbet belønnet med en tv-pris for et af vores annoncørbetalte programmer i 2019, siger Peter Olafsson.

Stig Møller Christensen, salgsdirektør TV 2 Betalings-tv.

Rekordår for TV 2 PLAY
TV 2 PLAY fortsatte væksten i 2019, hvor over 500.000 husstande – svarende til over 1 million danskere – abonnerede på TV 2s streamingtjeneste. December bød på en stærk slutspurt, hvor blandt andet TV 2s familiejulekalender trak mange nye kunder ind på tjenesten. I 2019 var der også færre kunder, der valgte at opsige deres abonnement på TV 2 PLAY.

- I 2019 har vi med succes arbejdet intensivt med at løfte fastholdelsen på TV 2 PLAY. Ud over vores stærke indhold, en ny schedulering på tjenesten og et bedre produkt lykkedes det også på grund af et målrettet arbejde med kommercielle CRM-programmer, algoritmer mm., siger salgsdirektør for TV 2 Betalings-tv, Stig Møller Christensen, og fortsætter:

- I 2019 indgik vi desuden en vigtig aftale med YouSee, der gør det lettere for vores mange betalings-tv-kunder at få adgang til TV 2 PLAY. Det kan de nu via deres YouSee-abonnement, hvor dele af TV 2 PLAYs indhold også er tilgængeligt via YouSees tv-boks. Med denne aftale styrker vi også vores traditionelle abonnementsforretning og sikrer en væsentlig værdiforøgelse for hele TV 2s kanalportefølje de næste mange år. Derudover glæder vi os over, at det eksisterende PLAY-partnerskab med Stofa og Boxer også er en succes. Her kan TV 2 PLAY nu også tilkøbes i Boxers Flex-produkter og i Stofas ”Vælg Selv”, så vi har kort sagt fået etableret nogle vigtige partnerskaber, der for alvor kan skabe vækst for TV 2 og TV 2 PLAY på toppen af den eksisterende tv-forretning, siger Stig Møller Christensen.

Det var også i 2019, TV 2 kunne løfte sløret for TV 2 SPORT X og en ny sportspakke på TV 2 PLAY, der blev lanceret ved årsskiftet. TV 2 annoncerede også nye partnerskaber på indholdssiden med blandt andet YouSee og med realitytjenesten hayu.

Læs også:
2019 blev rekordernes år for TV 2