TV 2 fik medhold i hjemmehjælpersag

TV 2-nyhedschef: Dagens afgørelse fra Pressenævnet er en sejr for den redelige, kritiske og dybdeborende journalistik.

TV 2s nyhedschef, Jacob Nybroe.


TV 2|NYHEDERNE fik helt og aldeles medhold, og fagforbundet FOA tabte, da Pressenævnet i dag afgjorde sagen om FOA’s klage over TV 2s opsigtsvækkende indslag i sommeren 2010 om svigt i den københavnske hjemmepleje.

Indslagene dokumenterede, hvordan ældre systematisk blev snydt for den hjemmehjælp, de havde brug for og krav på.

- Dagens afgørelse er en sejr for den redelige, kritiske og dybdeborende journalistik. Vi har aldrig været i tvivl om, at vores afsløringer af den systematiske svindel i hjemmeplejen var fuldt ud dokumenterede. Og det er selvfølgelig glædeligt for TV 2, at et enigt Pressenævn i dag har draget den samme konklusion, siger TV 2s nyhedschef, Jacob Nybroe.

Sagsforløbet siden sommeren 2010 har været langt. Efter afsløringerne på     TV 2, der førte til flere afskedigelser og tjenstlige sanktioner, erkendte Københavns Kommune og FOA, at TV 2s indslag dokumenterede svigt fra ansatte og ledelse. Siden rejste FOA så en sag i Pressenævnet.

Nyhedshistorierne om svigt og svindel i den københavnske hjemmepleje er lavet af journalisterne Lasse Ravnø og Kaare Gotfredsen i samarbejde med fotograf Rasmus Nielsen. De to journalister fik i november 2010 tv-prisen fra Foreningen for Undersøgende Journalistik (FUJ) for deres afsløringer.

- TV 2|NYHEDERNE vil forstærke arbejdet med undersøgende journalistik og har for nylig ansat flere journalister til dette område. Allerede nu står Lasse Ravnø og Kaare Gotfredsen i spidsen for de aktuelle afsløringer af hospitalslæger, der undlader at informere patienter om, at de ikke vil få livreddende behandling i tilfælde af f.eks. hjertestop. TV 2 vil fortsætte målrettet ad den undersøgende og dybdeborende vej, siger ledende redaktionschef Hans Peter Blicher, TV 2|NYHEDERNE.