Knæk Cancer forstærker kampen mod kræft

I uge 43 sætter TV 2 fokus på kræft og samler ind til Kræftens Bekæmpelse – Cecilie Beck og Mikkel Beha Erichsen er udpeget til Knæk Cancer-ambassadører og bliver to af værterne ved indsamlingsshowet lørdag 26. oktober.

Mikkel Beha Erichsen og Cecilie Beck - her med de nye Knæk Cancer-pins på tøjet - er udpeget til Knæk Cancer-ambassadører. De er desuden to af værterne ved indsamlingsshowet "Knæk Cancer Live" lørdag 26. oktober. (Foto: Martin Juul)

TV 2 gennemfører igen i uge 43 den helt særlige Knæk Cancer-uge, som sætter kræft på dagsordenen med to hovedformål: Oplysning og indsamling. I 2012 blev der indsamlet lidt over 100 millioner kroner til bl.a. forskning, oplysning og patientstøtte, og disse penge er nu i arbejde over hele landet.

Se trailer med nogle af højdepunkterne fra Knæl Cancer 2012.

Ambitionsniveauet er fortsat tårnhøjt, og målet er, at færre skal få kræft, og flere skal overleve.

- Det er med stor glæde og kolossalt engagement, TV 2 går i front for at løfte denne samfundsvigtige opgave om at stå sammen mod kræften. Knæk Cancer handler både om at informere og samle ind. Vi tror på, at øget information giver tidligere og livsvigtig opdagelse af kræft, og det giver en bedre forebyggelse. De økonomiske midler sikrer desuden, at vi får mere forskning om kræft, øger patientstøtten og forbedrer livskvaliteten hos kræftpatienter og deres pårørende, siger TV 2s programdirektør, Anne Engdal Stig Christensen.

Ambassadører er med til at synliggøre
Knæk Cancer har i år udpeget to ambassadører, tv-værterne Cecilie Beck og Mikkel Beha Erichsen, der er med til at synliggøre kampagnen, bl.a. i Kræftens Bekæmpelses udsendelse af materiale til virksomheder og medlemmer. De to ambassadører bliver desuden to af værterne i det store indsamlingsshow ”Knæk Cancer Live!” lørdag 26. oktober, hvor Knæk Cancer-ugen kulminerer.

- Jo tættere vi kan komme på at løse kræftens gåde med bl.a. ny forskning, jo tættere er vi på at kunne redde millioner af liv på verdensplan. Hvis jeg kan gøre en ekstra indsats her, og hvis nogen beder om min hjælp, er mit svar selvfølgelig ja. Jeg ser frem til at være ambassadør og vært sammen med Mikkel og er helt tryg ved vores samarbejde, selv om vi aldrig tidligere har lavet tv sammen, siger Cecilie Beck.

I Knæk Cancer-ugen (uge 43) er der oplysning om kræft i flere dokumentarprogrammer på TV 2, i TV 2-regionernes populære nyhedsudsendelser, i NYHEDERNE, på TV 2 NEWS og i ”Go’ morgen Danmark” og ”Go’ aften Danmark” – sidstnævnte sætter også indsamlingsinitiativer i gang. Fuldt fokus på indsamling er der i ”Hvem vil være millionær?”, ”Vild med dans knækker cancer” og indsamlingsshowet ”Knæk Cancer Live!”.

Fra "Knæk Cancer Live!" i 2012, hvor der blev indsamlet lidt over 100 millioner kroner til Kræftens Bekæmpelse. (Foto: Per Arnesen / TV 2)

Et stort bidrag
Hos Kræftens Bekæmpelse er der stor glæde over Knæk Cancer-indsamlingen, som både får danskerne til at holde øje med kræften og samler midler til en målrettet forskning mod kræft. Og netop i år har Kræftens Bekæmpelse sammen med danskerne – bl.a. patienter, pårørende og forskere - valgt otte vigtige områder, som især fortjener økonomisk støtte fra Knæk Cancer.

- Det var et stort økonomisk bidrag, danskerne sidste år ydede i kampen mod kræften. Og i år vil pengene blandt andet gå til, at der udvikles mere skånsom kirurgi, stilles hurtigere og mere korrekte diagnoser samt forskes i konkrete metoder til at stoppe kræftsygdomme, siger direktør Leif Vestergaard Pedersen, Kræftens Bekæmpelse.

Læs mere om, hvad Knæk Cancer 2013-indsamlingen går til.

Fakta om kræft og Kræftens Bekæmpelse
• Hver tredje dansker får kræft, og de to andre er pårørende på en eller anden måde. Kræft er den hyppigste dødsårsag blandt damskere. Hvert år får 34.000 danskere kræft – det svarer til 90 danskere om dagen. I dag overlever halvdelen.
• Kræftens Bekæmpelse er Danmarks største patientforening med 470.000 medlemmer og 98 lokalforeninger.
• Kræftens Bekæmpelse er en privat forening, som er helt afhængig af støtte fra danskerne. Kun fem procent af midlerne kommer fra det offentlige. Kræftens Bekæmpelse brugte sidste år 279 millioner kroner til kræftforskning. Kræftens Bekæmpelse tilbyder gratis rådgivning mere end 30 steder rundt om i landet.