En folkesag – i tv og for pengepungen

Danskerne stod sammen i kampen mod kræft – både ved tv-skærmen og da der skulle skaffes penge til at knække cancer.

Under ”Knæk Cancer Live” var danskernes betalingsvilje overordentligt stor – også Anders Breinholts slips var der bud efter. Her ses han i call-centeret sammen med Søs Egelind. (Foto: Per Arnesen / TV 2)

Sidste uges Knæk Cancer på TV 2 blev i mere end én forstand en historisk og usædvanlig begivenhed. Det gælder både med hensyn til størrelsen af indsamlingsbeløbet til Kræftens Bekæmpelse og med hensyn til danskernes sammenhold ved TV 2-skærmen.

Med et indsamlingsbeløb på aftenen på knap 144 millioner kroner er der tale om et historisk højt beløb og et de bedste resultater nogensinde i danske landsindsamlinger. Og med gennemsnitligt 888.000 seere til lørdagens ”Knæk Cancer Live” blev showet det mest sete indsamlingsshow på TV 2 siden ”Hjælp Balkan” i 1999. ”Knæk Cancer Live 2013” øgede seertallet med 28 procent i forhold til 2012-udgaven.

Endnu flere seere til ”Vild med dans knækker cancer”
Ved fredagens ”Vild med dans knækker cancer” var seertilslutningen endnu højere, nemlig i gennemsnit knap 1,2 mio. seere til de tre ”Vild med dans”-programmer. ”Vild med dans” skaffede i fredags mere end 35 millioner kroner til Knæk Cancer mod 22 millioner kroner i den tilsvarende ”Vild med dans”-udgave i 2012.

- Det er helt overvældende tal. Danskerne har vist en fantastisk opbakning og har stået sammen mod kræft. Kampen mod kræft er en folkesag – på tv, for pengepungen og fordi alle danskere kommer i berøring med sygdommen på en eller anden måde. Jeg glæder mig over, at TV 2 har været med til at videregive danskernes store skulderklap til kræftpatienterne, de pårørende, forskerne og alle andre, der arbejder med kræftsagen i det daglige, siger TV 2s administrerende direktør, Merete Eldrup.

Pengene fra Knæk Cancer 2013 bliver anvendt til forskning, forebyggelse og patientstøtte. Læs mere om de hovedområder, pengene går til, her.