- Det er helt unikt, hvad vi har præsteret her i starten af 2019

TV 2s indholdsdirektør, Anne Engdal Stig Christensen, er begejstret over, at TV 2s fokus på de 20-30-årige lever i hele virksomheden. (Foto: Miklos Szabo / TV 2)

De 21-30-årige har klart øget deres forbrug af TV 2s og TV 2-kanalernes tv-tilbud i 1. kvartal 2019 sammenlignet med sidste år. ”Vores Relation25-projekt lever i hele virksomheden og er en del af alle strategier i huset”, siger TV 2s indholdsdirektør.

Med ’X Factor’ og andre stærke programmer på TV 2 og ZULU i front og med masser af e-sport på ZULU og TV 2 PLAY har TV 2-familien i 1. kvartal 2019 markant forøget sin styrke i aldersgruppen 21-30 år.

I årets første tre måneder har TV 2-kanalerne en samlet seerandel på 42 procent i denne målgruppe. Det er hele fem procentpoint højere end i samme kvartal 2018. Og faktisk skal man tilbage til 1993 for at finde et år, hvor TV 2-kanalernes samlede tv-udbud havde højere seerandel i 1. kvartal.

TV 2 har trukket væksten
TV 2s hovedkanal har været en markant motor i denne udvikling. 28 procent af de 21-30-åriges tv-sening er i 1. kvartal 2019 foregået på TV 2s hovedkanal. Her skal man tilbage til 2009 for at finde en højere andel.

- Det er helt unikt, hvad vi har præsteret i årets første tre måneder. De unges sening hos TV 2 vokser klart, og det går fuldstændigt imod den generelle tendens i markedet, siger TV 2s indholdsdirektør, Anne Engdal Stig Christensen, og fortsætter:

- I årets første tre måneder har de 21-30-årige brugt seks procent mere tid på TV 2s hovedkanal. I marts var stigningen på TV 2 endda over 14 procent, mens målgruppens generelle tv-forbrug faldt med ti procent i samme måned. Jeg har aldrig oplevet noget lignende.

TV 2s indholdsdirektør er begejstret over, at TV 2s fokus på de 20-30-årige lever i hele virksomheden.

- Det er cirka to år siden, vi igangsatte Relation25 som et husprojekt, der siden er blevet en vigtig del af TV 2s koncernstrategi. Det er en stor glæde at opleve, at hele virksomheden har taget det til sig. Relation25 indgår i alle strategier i TV 2s afdelinger, og alle brænder for at sikre, at vi på TV 2 også har de næste generationer i tale, siger Anne Engdal Stig Christensen.

TV 2s ’X Factor’ har bedre fat i de 21-30-årige
En betydelig del af tv-fremgangen i 1. kvartal er drevet af ’X Factor’. Indholdsdirektøren glæder sig over, at TV 2s udgave af ’X Factor’ opnår højere seeropbakning blandt eksempelvis de 21-30-årige, end DR1 havde i 2018.

- Men ’X Factor’ er ikke hele forklaringen på TV 2s og TV 2-kanalernes fremgang hos de 21-30-årige. Vi har haft mange fuldtræffere hos den unge målgruppe på tværs af kanaler – fra stor fiktion som ’Badehotellet’ og ’Sygeplejeskolen’ over dokumentarer til e-sport og meget sete egenproduktioner hos ZULU, bl.a. ’Date mig nøgen’ og ’ZULU Awards’, siger Anne Engdal Stig Christensen.

Fortsat udvikling af TV 2 ECHO
Ud over de unges stigende tv-forbrug hos TV 2s kanaler er der fokus på de cirka 25-årige på mange andre områder, herunder på TV 2 PLAY, på tv2.dk og apps samt i TV 2 Nyhedernes journalistiske tiltag TV 2 ECHO.

- TV 2 ECHO har formået at sikre os kontakt til yngre brugere, som vi ellers ikke har haft fat i, og når vi studerer brand-analysen BAV, har TV 2 ECHO både højt særpræg og stor relevans hos de unge. ECHO har fået en drømmestart og er på kort tid blevet et både kendt og anerkendt brand. Mens andre ungdomsmedier i Danmark i den senere tid er lukket, vil vi udvikle ECHO yderligere, siger Anne Engdal Stig Christensen.

Læs også: Stærkeste 1. kvartal for TV 2-familien i ti år.

---------

Læs mere om TV 2s koncernstrategi her.