Stærkeste 1. kvartal for TV 2-familien i ti år

Indtil videre har 'X Factor' på TV 2 et gennemsnitligt seertal på 1.172.000, inden der i aften og fredag 12. april er henholdsvis semifinale og finale. På billedet ses de tre dommere Thomas Blachman, Oh Land og Ankerstjerne, der alle har deltagere med i aftenens semifinale. (Foto: Lasse Lagoni / TV 2)

TV 2s hovedkanal, TV 2 NEWS og TV 2 CHARLIE trækker TV 2-kanalerne frem til den samlede højeste seerandel siden 2009.

Efter fremgangsrige år i både 2015, 2016, 2017 og 2018 har TV 2-familien fortsat fremgangen ind i 2019. I 1. kvartal i år står TV 2-kanalerne for tilsammen 40,4 procent af danskernes tv-sening – en fremgang fra 38,9 procent i samme periode af 2018 og fra 36,8 procent i 1. kvartal 2017.

Faktisk har TV 2-familien i 2019 opnået sin højeste seerandel i 1. kvartal siden 2009. Allerstørst er fremgangen i de yngre målgrupper.

Hovedkanalen står for den største fremgang i TV 2-familien, hvor også TV 2 CHARLIE har betydelig stigning i seerandelen og i begyndelsen af 2019 er Danmarks tredjestørste kanal – et mulehår foran både DR2 og TV 2 NEWS. CHARLIEs fremgang i den seneste måned er bl.a. skabt af successerien ’Sygeplejeskolen’, der i snit er set af over en halv million danskere og har fået den rekordhøje vurdering 4,5 på skalaen fra 1 til 5.

Stærkeste kvartal nogensinde for TV 2 NEWS
TV 2s nyhedskanal opnåede i 1. kvartal 2019 sit stærkeste kvartal nogensinde målt på seerandel.

- Det er uhyre glædeligt for samfundsengagementet og for demokratiet i et valgår, at TV 2 NEWS har fået flere daglige seere, og at danskerne bruger mere tid på kanalens tilbud, siger TV 2s indholdsdirektør, Anne Engdal Stig Christensen.

TV 2-fremgang skabt af kendte programmer og nye formater
På TV 2s hovedkanal er det blandt andet det nye TV 2-program ’X Factor’, som har skabt fremgang.

- Det er altid en satsning at flytte et stort format til en ny kanal, men missionen er lykkedes. Fornyelserne har gjort ’X Factor’ til vores eget format med stærkere tilslutning i den unge målgruppe, samtidig med at programmet fortsat har millionseertal, siger Anne Engdal Stig Christensen.

TV 2s indholdsdirektør, Anne Engdal Stig Christensen. (Foto: Miklos Szabo / TV 2)

Også ’Badehotellet’ er i en klasse for sig og havde i sjette sæson igen 1,5 millioner seere i snit – Danmarks suverænt mest tv-serie på tværs af kanaler og Danmarks klart mest sete serie blandt 20-30-årige i flere år.

Kendte programformater som ’Nybyggerne’ og ’Beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed’ har igen klaret sig fint, og flere nye programmer har markeret sig rigtigt godt.

- Fremgangen på TV 2 er skabt af en kombination af kendte, stærke programserier og af nye programmer, som danskerne har taget til sig. Foruden ’X Factor’ er der tale om nye programserier som ’Ingemann og Vestkysten’ og quizzen ’Jo færre, jo bedre’ samt stærke dokumentarer som ’Jeg er stammer’ og ’Den døde soldat’, siger Anne Engdal Stig Christensen.

Digital fremgang
Også når det gælder digitalt indhold, oplever TV 2 fremgang i 1. kvartal 2019. TV 2 har for nylig offentliggjort, at antallet af TV 2 PLAY-abonnementer nu har rundet 500.000, og abonnenterne bruger samtidig mere tid på tjenesten.

Også tv2.dk fastholder – med meget stor stabilitet – over én million daglige brugere på tv2.dk og apps i 1. kvartal 2019.

De øvrige kanaler
Blandt de øvrige TV 2-kanaler har ZULU uændret seerandel i 1. kvartal 2019 i forhold til året før. TV 2 FRI er gået lidt tilbage, og det samme er TV 2 SPORT, som dog fortsat er danskernes klart foretrukne blandt de rene sportskanaler.

I de øvrige kanalfamilier er der blandt alle danskere en lille fremgang til TV3-kanalerne, en lille tilbagegang til DR-kanalerne samt en lidt større tilbagegang til Discovery Networks-kanalerne under ét og især til Kanal 5.