'Streaming i Danmark': Et bredt udvalg af indhold sikrer fortsat vækst i forbruget

Foto: TV 2

Oktober 2024: I tredje kvartal 2024 streamer hver dansker i gennemsnit en time og 14 minutter dagligt. Det er en stigning på tre minutter sammenlignet med samme periode sidste år.  

Rapportens vigtigste pointer

  • Væksten i streamingmarkedet skal findes hos markedets tre største aktører, TV 2 Play, DRTV og Netflix 
  • Streamingmarkedet vokser med fem daglige minutter i perioden fra kvartalets begyndelse til OL’s afslutning. I perioden efter sportssommerens afslutning er der også fremgang i markedet, og her samles danskerne om en bred pallette af indhold, når både fiktion, dokumentarer og reality formår at samle over en million danskere 
  • Jagten på kærlighed forbinder flere af kvartalets mest sete programmer, og der er særligt stor interesse for DR’s ’Gift ved første blik’, TV 2s ’Landmand søger kærlighed’ og Netflix’ ’Love is Blind' 

Forbruget fortsætter med at vokse, selvom fremgangen er mindre, end det har været tilfældet i årets foregående kvartaler, hvilket til dels hænger sammen med, at forbruget tilbage i tredje kvartal 2023 allerede befandt sig på et højt niveau. 

Kilde: Nielsen Seerundersøgelsen

Væksten i streamingmarkedet skal findes hos markedets tre største aktører, TV 2 Play, DRTV og Netflix, der samlet vokser med seks daglige minutter. Viaplay, Disney+ og flere af distributørstreamingtjenesterne mister omvendt seertid. Max, der blev lanceret tidligere på året som en fusion af HBO Max og Discovery+, ses i gennemsnit fire minutter dagligt, hvilket er mere end de to tjenester tilsammen i samme kvartal sidste år. Amazon Prime, der med to daglige minutter endnu er en forholdsvis lille streamingtjeneste på det danske marked, oplever også fremgang.  

Kilde: Nielsen Seerundersøgelsen

En bred pallette af millionprogrammer 

En af kvartalets helt store overskrifter er sport. Sommeren byder på både EM i fodbold, Tour de France, Wimbledon og OL, og det sætter et markant præg på streamingmarkedet, der vokser med fem daglige minutter i perioden fra kvartalets begyndelse til OL’s afslutning 11. august.  

Læs mere om sportsommeren i den tidligere udgivelse her.

I perioden efter sportssommerens afslutning er der også fremgang i markedet, om end væksten finder et andet leje med en stigning på to minutter dagligt. Her samles danskerne om et bredt udvalg af indhold, når både fiktion, dokumentarer og reality formår at samle over en million danskere. Kvartalets mest sete program på tværs af DR og TV 2 er – foruden sport – premieren på TV 2s fiktionsserie ’Graverne’, der ses af 1,3 millioner danskere. Blandt ’millionprogrammerne’ er desuden DR1s ’Mændenes paradis’, ’Gift ved første blik’ og TV 2s ’Som sunket i jorden’.  

- Listen over dette kvartals mest sete programmer fra TV 2 og DR illustrerer rigtig fint bredden i danskernes seervaner og -præferencer. Sport har selvfølgelig været det helt store samlingspunkt i løbet af sommeren, men også i den efterfølgende periode ser vi masser af indhold på tværs af genrer, der formår at samle danskerne, fortæller Sofie Bruun, Head of Market & Audience Insights i TV 2, og fortsætter:  

- Mens dokumentarerne kan belyse ukendte sider af vores samfund og skabe store dagsordener, har fiktion og reality et andet potentiale til at spejle danskernes hverdagsliv og de dilemmaer og følelser, vi møder her. Når vi i løbet af dette kvartal ser en divers gruppe af såkaldte millionprogrammer, er det for os en fin indikation af, at det danske indhold understøtter fællesskabet i et relativt bredt spektrum af tematikker i perioden.  

 

Interessen for kærlighed er stor 

På trods af at kvartalet byder på høje seertal inden for en række forskellige programmer og i forskellige genrer, er der alligevel ét tema, der forbinder flere af de mest sete programmer, nemlig jagten på kærlighed. På DR1 kører ’Gift ved første blik’ nu på tiende sæson, mens TV 2s ’Landmand søger kærlighed’ er på sin ellevte. Og på Netflix, der også er i fremgang i perioden, indfinder datingformatet ’Love is Blind: UK’ sig på deres Top 10 i fire uger i perioden. 

- At sensommeren og efteråret står i kærlighedens tegn for tv- og streamingmarkedet, er der som sådan ikke noget nyt i, forklarer Sofie Bruun. - Men hvor vi over en længere programrække ofte kan spotte en aftagende interesse, er der i år fremgang på tværs af de her datingprogrammer. Det vidner ikke kun om stærke programformater med tydelig fremdrift og fængende relationer mellem de medvirkende, men også om at jagten på kærligheden kontinuerligt fanger danskernes interesse. 

Både ’Gift ved første blik’ og ’Landmand søger kærlighed’ løber endnu over skærmene, men med gennemsnitlige seertal på henholdsvis 991.000 og 787.000 seere er der foreløbigt tale om en fremgang siden sidste år.  

 

Streamingudgivelser

Find flere streamingudgivelser her. 

Begrebsforklaring

Hvad er lineær og on demand streaming? 

Sening af tv-indhold kan foregå via traditionelt distribueret tv eller som streaming via en streamingtjeneste eller distributør. Der skelnes mellem, om indholdet streames on demand – når man selv vælger tidspunkt – eller lineært på det tidspunkt, som indholdet er programsat til på en given kanal. Lineær streaming betyder altså, at indholdet streames via tv-kanaler eller event-kanaler på en streamingtjeneste eller via en distributør, som eksempelvis YouSee Play. 

Hvad er streamingmarkedet? 

I Streaming i Danmark udgivet af TV 2 Danmark defineres streamingmarkedet som alle streamingtjenester fra broadcastere i Danmark, internationale streamingtjenester, distributører samt andre lokale streamingtjenester. Streaming via sociale medier, herunder bl.a. YouTube og Twitch defineres ikke som en del af streamingmarkedet i denne sammenhæng. Såkaldt ukendt streaming, som registreres i Seerundersøgelsen, inkluderes heller ikke forbruget i streamingmarkedet. 

Billede {0} af {1}