Juli 2024: En lang række millionprogrammer og fortsat stigning i streamingforbruget hos de ældre seere er medvirkende til fremgang hos public service-udbydernes streamingtjenester.
Som vanligt bringer forårets lyse aftener og varmere vejr et lavere forbrug af streaming med sig. Streamingforbruget i andet kvartal i år ligger som ventet dermed også et stykke under første kvartal, når danskerne i gennemsnit bruger 74 minutter dagligt på streaming fra april til juni. Forbruget er dog stadig voksende, da det er seks minutter, svarende til ni procent, højere end samme kvartal sidste år.
Som vi også så i første kvartal i år, er det særligt de to public service-udbyderes streamingtjenester TV 2 Play og DRTV, der driver stigningen i streamingforbruget. TV 2 Play efterfulgt af DRTV er i andet kvartal fortsat de største tjenester i markedet med hhv. 14 og 12 minutter dagligt per dansker i gennemsnit. De er samtidig de tjenester, som vokser mest med hver tre minutter sammenlignet med andet kvartal sidste år.
Blandt de øvrige større aktører i streamingmarkedet gælder det, at distributørernes streamingtjenester (eksempelvis YouSee og Waoo) samlet set nogenlunde holder niveauet fra andet kvartal sidste år. Det samme gør Netflix og Viaplay med hhv. 10 og fem daglige minutter per dansker, mens Disney+ med fem daglige minutter går tilbage med cirka et minut dagligt sammenlignet med samme kvartal sidste år.
Siden lanceringen af Max, der er en fusion af tjenesterne HBO Max og Discovery+, i slutningen af maj har danskerne i gennemsnit brugt tre minutter dagligt på tjenesten, hvilket er et minut mere end på HBO Max i andet kvartal sidste år. Samtidig er forbruget på Discovery+ faldet i takt med, at brugerne flytter over på den nye Max-tjeneste, og samlet set er forbruget på tværs af HBO Max, Discovery+ og Max i andet kvartal dermed cirka på niveau med andet kvartal sidste år.
Det øgede tidsforbrug på TV 2 Play og DRTV kommer også til udtryk i et højt antal millionprogrammer hos DR og TV 2 – dvs. programmer, der samler over en million seere pr. episode på tværs af broadcast og streaming. I andet kvartal i år har TV 2 og DR tilsammen 36 millionprogrammer. Det er markant flere end samme kvartal sidste år, hvor ét program, nemlig første episode af ’Linde på Langeland’ på TV 2, nåede over en million seere. Vi ser dermed en markant større pulje af millionprogrammer end vanligt på denne tid af året.
Millionprogrammerne i andet kvartal går på tværs af genrer hos DR og TV 2. Hos TV 2 har det bl.a. været anden sæson af underholdningsprogrammet ’Forræder’, der har samlet 1,2 mio. på tværs af broadcast og streaming i gennemsnit per episode. Den afsluttende sæson af ’Badehotellet’ blev desuden den mest sete af sæsonerne med 2,1 mio. seere på tværs af de ni episoder, mens ’Den sorte svane’ satte en markant dagsorden om hvidvask og svindel og fangede hele Danmarks interesse og 2,2 mio. seere i gennemsnit per afsnit.
Også hos DR blev der sat en dagsorden, da dokumentaren ’Sexisme i musikbranchen’ blev vist og samlede 1,2 mio. på tværs af broadcast og streaming. Blandt andre millionprogrammer hos DR i andet kvartal kan nævnes seneste sæson af ’Forsvundne arvinger’ med 1,1 mio. seere per episode i gennemsnit.
Hen mod slutningen af andet kvartal blev EM i herrefodbold desuden skudt i gang på tværs af DR og TV 2, hvilket har resulteret i fire kampe med over en million seere på tværs af de to public service-udbydere.
- I andet kvartal samles danskerne i høj grad om de store dagsordener, sportsevents og underholdningsprogrammer, hvilket de høje seertal vidner om, siger Sofie Bruun, Head of Market & Audience Insight hos TV 2 og fortsætter:
- Det er samtidig millionprogrammerne, som ofte har høj grad af samsening – dvs. forbrug, der foregår i samvær med andre. Vi ved fra forskellige undersøgelser, at den type indhold også har en vigtig funktion for familierne, fordi det, at kunne se noget i sofaen sammen, er efterspurgt og derfor et vigtigt motiv for at vælge, hvad der skal ses på skærmen.
En anden væsentlig tendens er fortsat, at flere og flere modtager deres tv-indhold via streaming. Det er også i år særligt blandt de 50+ årige seere, at tidsforbruget på streaming stiger markant, og det giver udslag i en stigning i forbruget af TV 2 og DRs indhold via streaming. Samtidig holder de internationale streamingtjenester samlet set cirka niveau dette halvår sammenlignet med samme periode sidste år, og derfor taber de seerandele i et marked med stigende forbrug.
- Storforbrugerne af tv skruer op for streamingen og har generelt et højt tidsforbrug på lineært tv, og disse tv-vaner tager de med sig over på streaming, siger Sofie Bruun og fortsætter:
- Det har stor betydning i forhold til, at vi nu går ud af et halvår med TV 2 Play og DRTV som de markant mest forbrugte streamingtjenester i markedet.
Find flere streamingudgivelser her.
Hvad er lineær og on demand streaming?
Sening af tv-indhold kan foregå via traditionelt distribueret tv eller som streaming via en streamingtjeneste eller distributør. Der skelnes mellem, om indholdet streames on demand – når man selv vælger tidspunkt – eller lineært på det tidspunkt, som indholdet er programsat til på en given kanal. Lineær streaming betyder altså, at indholdet streames via tv-kanaler eller event-kanaler på en streamingtjeneste eller via en distributør, som eksempelvis YouSee Play.
Hvad er streamingmarkedet?
I Streaming i Danmark udgivet af TV 2 Danmark defineres streamingmarkedet som alle streamingtjenester fra broadcastere i Danmark, internationale streamingtjenester, distributører samt andre lokale streamingtjenester. Streaming via sociale medier, herunder bl.a. YouTube og Twitch defineres ikke som en del af streamingmarkedet i denne sammenhæng. Såkaldt ukendt streaming, som registreres i Seerundersøgelsen, inkluderes heller ikke forbruget i streamingmarkedet.