Streaming i Danmark: Tre tendenser, der tegner streamingmarkedet i 2024

Dokumentaren ’Den sorte svane’ sprængte med et gennemsnitligt seertal på 2,2 millioner seere rammerne for, hvor bredt en dokumentar kan nå ud i befolkningen. Foto: TV 2

I denne Streaming i Danmark-rapport kan du læse om tre af de vigtigste forbrugstendenser på det danske streamingmarked i 2024 med afsæt i data fra Nielsen Seerundersøgelsen. 

Highlights:

  • Public service-tjenesterne driver fremgangen i markedet: I 2024 streamer hver dansker 1 time og 19 minutter dagligt. Det er en fremgang på 6 minutter svarende til 8 procent siden 2023. Hermed fortsætter streamingforbruget i Danmark sin opadgående kurve, selvom farten er aftaget lidt siden sidste år, hvor forbruget voksede med 8 minutter svarende til 13 procent. 

  • Flere tjenester melder sig på banen med alsidige indholdsporteføljer: Selvom TV 2 Play og DRTV henter de største fremgange i markedet, er der også bevægelser i det øvrige marked, hvor flere aktører bevæger sig ind på nye indholdsarenaer.

  • Danskerne samles om alt fra sport til aktualitet og underholdning: At streamingtjenesterne generelt går efter alsidige indholdsudbud giver god mening, når man ser på de programmer, der har samlet danskerne over året. På toplisten over det mest sete indhold på tværs af broadcast- og streamingforbrug finder man nemlig en bred pallette af indholdskategorier, der spænder over fiktion såvel som dokumentarer, sport, reality og underholdning.

Public service-tjenesterne driver fremgangen i markedet 

I 2024 streamer hver dansker 1 time og 19 minutter dagligt. Det er en fremgang på 6 minutter svarende til 8 procent siden 2023. Hermed fortsætter streamingforbruget i Danmark sin opadgående kurve, selvom farten er aftaget lidt siden sidste år, hvor forbruget voksede med 8 minutter svarende til 13 procent.  

Kilde: Nielsen Seerundersøgelsen 2022-2024, Streamingmarkedet er defineret ekskl. sociale medier, herunder YouTube, og streaming af uidentificerbart indhold.

Fremgangen er i år drevet af de to public service-streamingtjenester, TV 2 Play og DRTV. De er ikke blot markedets to største tjenester, men også de indholdsudbydere, der henter den største minutfremgang siden 2023. Hver dansker streamer i gennemsnit 14 minutter på TV 2 Play i 2024, mens de bruger 13 minutter på DRTV, og de to tjenester vokser med henholdsvis 3 og 2 daglige minutter siden sidste år.  

- 2024 har på mange måder været et stort public service-år i streamingmarkedet, og både TV 2 Play og DRTV når nye højder forbrugsmæssigt. Ud over den ekstraordinære sportssommer, der på mange måder var båret frem af public service-tjenesterne, har året været kendetegnet af et højt forbrug omkring tronskiftet, dagsordensættende dokumentarer, stor underholdning, stærke håndboldpræstationer og ikke mindst fængende dansk fiktion, forklarer Sofie Bruun, Head of Market and Audience Insight hos TV 2 Data & Insight, og fortsætter: 

- Det er ret unikt for det danske marked, at de lokale public service-tjenester har så central en position, og det vidner om, at danskerne i høj grad vælger det lokale, dansksprogede indhold til og samles om de store dagsordener – uanset om de udspiller sig i en håndboldarena, på et fiktivt badehotel eller i den kriminelle underverden.  

Ud over at streame public service-indhold via broadcasternes egne platforme, TV 2 Play og DRTV, streamer danskerne også TV 2s og DRs indhold via distributørernes streamingtjenester. Det betyder at de to public service-udbydere samlet tegner sig for 54 procent af danskernes streamingforbrug i 2024.

Kilde: Nielsen Seerundersøgelsen 2022-2024, Streamingmarkedet er defineret ekskl. sociale medier, herunder YouTube, og streaming af uidentificerbart indhold.

Flere tjenester melder sig på banen med alsidige indholdsporteføljer

Selvom TV 2 Play og DRTV henter de største fremgange i markedet, er der også bevægelser i det øvrige marked, hvor flere aktører bevæger sig ind på nye indholdsarenaer. HBO Max og Discovery+ er fusioneret og har lanceret streamingtjenesten Max, der samler indholdsporteføljen på tværs af kanaler og international fiktion. I perioden fra lanceringen 21. maj til årets udgang har Max et dagligt forbrug på 4 minutter per dansker, og tjenesten skiller sig særligt positivt ud i forbindelse med OL, hvor alle OL-transmissioner er frit tilgængeligt blandt alle abonnementstyper, og hvor tjenesten i gennemsnit ses i 5 minutter per dansker, 2 minutter over de foregående uger.  

Sportsindholdet er ikke længere kun at finde på broadcasternes streamingtjenester. Ud over Max har både Amazon Prime Video og Netflix i årets løb bevæget sig ind på markedet for live-transmitteret sport, ligesom non-scriptet og dansksproget indhold også er at finde på toplisterne hos begge tjenester. Disney+ har også investeret i sportsrettigheder og med en dansk dækning af fodboldrettighederne Conference League og Europa League er de også kommet ind på markedet for dansksproget indhold.  

- Vi skal ikke mange år tilbage, hvor engelsksproget fiktion var det primære indholdsudbud på flere af de internationale streamingtjenester. I dag står vi i et marked, hvor indholdsudbuddet på samtlige af de store tjenester er alsidigt og spænder bredt fra live-transmitteret sport til non-scripted som reality, underholdning og dokumentarer, og hvor danske film og serier ikke er begrænset til de lokale tjenester, fortæller Sofie Bruun og fortsætter:  

- De seneste års stigende forbrugerpriser og inflation har været med til at skubbe forbrugerne mod en større prisbevidsthed, og vi ser, at danskerne prioriterer hårdere end tidligere, når de skal udvælge, hvilke streamingtjenester de vil abonnere på. I kampen for at blive valgt til, satser langt flere tjenester i dag på det alsidige og komplette indholdsudbud, der tilgodeser flere brugerbehov. 

Hos Disney+ har lanceringen af sportsrettigheder foreløbig ikke resulteret i en fremgang på tidsforbrug i det danske marked. Omvendt ses en mærkbar fremgang hos Amazon Prime Video, der foruden sport har udvidet deres udbud af dansksproget indhold. Med 2 daglige minutter per dansker er tjenesten dog fortsat er en mindre spiller på det danske marked.

 

Danskerne samles om alt fra sport til aktualitet og underholdning 

At streamingtjenesterne generelt går efter alsidige indholdsudbud giver god mening, når man ser på de programmer, der har samlet danskerne over året. På toplisten over det mest sete indhold på tværs af broadcast- og streamingforbrug finder man nemlig en bred pallette af indholdskategorier, der spænder over fiktion såvel som dokumentarer, sport, reality og underholdning. I den absolutte top ligger dokumentaren ’Den sorte svane’ om muldvarpen Amira Smajic, der afslører, hvordan den kriminelle underverden er tæt forbundet med førende advokater og store erhvervsdrivende, og som med et gennemsnitligt seertal på 2,2 millioner seere sprænger rammerne for, hvor bredt en dokumentar kan nå ud i befolkningen.  

- Dokumentarer er ikke til at komme uden om, når man ser tilbage på 2024 i en streamingkontekst. ’Den sorte svane’ ses af helt ekstraordinært mange danskere, men den er langt fra alene om at samle danskerne til debat om strukturerne og forholdene i samfundet. Blandt vores eget største indhold fra 2024 er også dokumentarer som ’Fanden ta’ kommunen’, ’Som sunket i jorden’ og ’Balladen om kolonihaven 2’, ligesom vi har set flere eksempler på, at dokumentarer har prydet toplisterne hos Netflix og DRTV, fortæller Sofie Bruun og fortsætter:  

- Vi følger løbende med i, hvad danskerne efterspørger på streamingmarkedet, og vi kan se, at dokumentarer er blandt de indholdskategorier, der stiger mest i popularitet blandt danskerne.  

Blandt andre indholdskategorier, der øger deres popularitet på streamingmarkedet, er sportsindhold, danske nyheder og lokalsproget underholdning.  

- Når det kommer til sport og nyheder er den stigende popularitet i streamingmarkedet tæt forbundet med det strukturelle skifte mod streaming som distributionsform. Selvom danskerne i et vist omfang er i færd med at udskifte tv-kablet med en adgang til indhold via streamingtjenesterne, holder de heldigvis ikke op med at interessere sig for – og samles om – den store sport og de store nyhedsdagsordener. I 2024 har der været mange store øjeblikke inden for begge kategorier, som har sat aftryk i markedet – fx når der uddeles medaljer til danske håndboldpræstationer eller i forbindelse med tronskiftet. Krige, konflikter og valget i USA har også stået højt på nyhedsdagsordenen, siger Sofie Bruun, og fortsætter: 

- For børneindhold, underholdning og reality ved vi, at sening er tæt knyttet til behovet for at samles om indhold rundt omkring i de danske husstande. I en tid med uendeligt mange valgmuligheder, er det at se noget sammen højt værdsat blandt danskerne, forklarer Sofie Bruun.  

I 2024 når 55 programmer fra TV 2 status som såkaldte millionprogrammer. Det vil sige programmer, der på tværs af distributionsform når et seertal på 1 million eller mere inden for de første 28 dage efter programmets publicering. Af de 55 er 39 programindhold, mens 16 er sportsindhold. De tre mest sete programserier fra TV 2 i 2024 er henholdsvis Den sorte svane med et gennemsnitligt seertal på 2,2 millioner, Badehotellet – sæson 10 med gennemsnitligt 1,9 millioner seere og de danske kampe fra fodbold-EM (m), der i snit når 1,5 millioner seere hos TV 2.

Begrebsforklaring

Hvad er lineær og on demand streaming? 

Sening af tv-indhold kan foregå via traditionelt distribueret tv eller som streaming via en streamingtjeneste eller distributør. Der skelnes mellem, om indholdet streames on demand – når man selv vælger tidspunkt – eller lineært på det tidspunkt, som indholdet er programsat til på en given kanal. Lineær streaming betyder altså, at indholdet streames via tv-kanaler eller event-kanaler på en streamingtjeneste eller via en distributør, som eksempelvis YouSee Play. 

Hvad er streamingmarkedet? 

I Streaming i Danmark udgivet af TV 2 Danmark defineres streamingmarkedet som alle streamingtjenester fra broadcastere i Danmark, internationale streamingtjenester, distributører samt andre lokale streamingtjenester. Streaming via sociale medier, herunder bl.a. YouTube og Twitch defineres ikke som en del af streamingmarkedet i denne sammenhæng. Såkaldt ukendt streaming, som registreres i Seerundersøgelsen, inkluderes heller ikke forbruget i streamingmarkedet. 

Billede {0} af {1}