'Streaming i Danmark': Danskerne streamer sport til den helt store guldmedalje

Foto: TV 2

August 2024: Store sportsbegivenheder som OL, EM og Tour de France sætter præg på hele streamingmarkedet i løbet af sommeren. Siden EM’s start har hver dansker i gennemsnit set 48 timers sport på tværs af broadcast og streaming.

Rapportens vigtigste pointer

  • Danskerne bruger i gennemsnit 48 timer på at se sport fra EM’s start til OL’s afslutning på tværs af broadcast og streaming 
  • I perioden fra 14. juni til 11. august har hver dansker i gennemsnit brugt fem minutter mere om dagen på at streame indhold på tværs af genrer og tjenester i forhold til samme periode sidste år
  • Hver dansker bruger 19 timer og 38 min på at se OL på tværs af DR og TV 2 

14. juni vandt Tyskland 5-1 over Skotland på hjemmebane, og kampen satte gang i en ekstraordinær sportssommer med blandt andet EM i Tyskland, OL i Paris, Tour de France og Wimbledon. Frem til OL’s afslutning har sport sat et markant præg på streamingmarkedet, hvor danskerne har streamet alt fra fodbold til atletik.

I perioden fra 14. juni til 11. august har hver dansker i gennemsnit brugt en time og 16 minutter om dagen på at streame indhold på tværs af genrer og tjenester, og det er fem minutter mere end samme periode sidste år. TV 2 Play, hvor danskerne har fulgt både EM, OL og Tour de France, er i perioden den største tjeneste med 14 daglige minutter, mens DRTV følger lige efter med 13 minutter om dagen. Forbruget er lidt mere end et minut højere end den tilsvarende periode i 2023 på TV 2 Play, mens DRTV vokser hele fire minutter blandt andet på grund af rettighederne til EM, Wimbledon og OL. 

- De store sportsbegivenheder formår at skubbe til forbruget i streamingmarkedet. Det skyldes, at begivenhederne både samler rigtigt mange danskere på én gang, som når eksempelvis 1,9 mio. ser det danske herrelandshold i fodbold spille mod Serbien. Men samtidig har events som EM, Tour de France og OL også en utroligt stor volumen, når man ser på, hvor mange timers indhold, de tilbyder de danske seere, siger Sofie Bruun, der er Head of Market & Audience Insights i TV 2. 

På den nye streamingtjeneste Max har sommerens dækning af Tour de France og OL også afspejlet sig i forbruget, og danskerne har i perioden brugt fire minutter dagligt på tjenesten, der blev lanceret 21. maj - samtidig med at HBO Max lukkede. Ser vi på tværs af Warner Bros Discoverys tjenester, vokser forbruget fra tre minutter på HBO Max og Discovery+ i perioden sidste år til fire minutter i år på tværs af Max og Discovery+.  

Kilde: Nielsen Seerundersøgelsen

Danskerne bruger 48 timer på sport foran skærmen  

Danskerne bruger i gennemsnit 48 timer på at se sport fra EM’s start til OL’s afslutning på tværs af broadcast og streaming (ex stream only formater). Heraf foregår 11 timer på DRTV og TV 2 Play. En stor sportssommer bidrager dermed med markant lineært tidsforbrug både på broadcast og streaming. 

De største tidsrøvere er OL, EM og Tour de France. Danskerne bruger lidt mere end 19,5 timer på at se OL og lidt under 13 timer på at se EM via DR og TV 2s dækning på tværs af broadcast og streaming. Samtidig bruger danskerne næsten 8,5 timer på at følge årets Tour de France. OL’s høje tidsforbrug hænger sammen med, at begivenheden også har flest sendetimer. 

Det højeste enkeltstående seertal i løbet af sommeren findes til Danmarks EM-fodboldkamp mod Serbien på DR1, hvor 1,9 mio. danskere ser med. De resterende tre kampe bliver set af mellem ca. 1,5 mio. og 1,7 mio. danskere. Til kampene ser mindst hver fjerde med på DRTV eller TV 2 Play. 

Til OL er det blandt andet de danske håndboldherrer og -damer, der formår at samle mange bag skærmene. Cirka 1,6 mio. ser herrernes finalesejr på tværs af TV 2 og DR1, mens ca. 1,4 mio. ser herrernes semifinale mellem Danmark og Slovenien på TV 2. Den mest sete kamp hos kvindelandholdet er semifinalen mod Norge, hvor omkring en mio. danskere ser med i gennemsnit på DR1. Hos TV 2 foregår 21 procent af seningen til Danmarks kampe på TV 2 Play, mens det hos DR er 23 procent på DRTV.  

Ud over håndbold bliver åbningsceremonien den mest sete begivenhed fra OL, hvor cirka en mio. ser med i gennemsnit hen over ceremoniens fire timer. Viktor Axelsens finale bliver set af 800.000, hvilket gør det til den mest sete sportsbegivenhed hen over sommeren, når vi ser bort fra de to store håndbold- og fodboldevents.  

 

Streamingudgivelser

Find flere streamingudgivelser her. 

Begrebsforklaring

Hvad er lineær og on demand streaming? 

Sening af tv-indhold kan foregå via traditionelt distribueret tv eller som streaming via en streamingtjeneste eller distributør. Der skelnes mellem, om indholdet streames on demand – når man selv vælger tidspunkt – eller lineært på det tidspunkt, som indholdet er programsat til på en given kanal. Lineær streaming betyder altså, at indholdet streames via tv-kanaler eller event-kanaler på en streamingtjeneste eller via en distributør, som eksempelvis YouSee Play. 

Hvad er streamingmarkedet? 

I Streaming i Danmark udgivet af TV 2 Danmark defineres streamingmarkedet som alle streamingtjenester fra broadcastere i Danmark, internationale streamingtjenester, distributører samt andre lokale streamingtjenester. Streaming via sociale medier, herunder bl.a. YouTube og Twitch defineres ikke som en del af streamingmarkedet i denne sammenhæng. Såkaldt ukendt streaming, som registreres i Seerundersøgelsen, inkluderes heller ikke forbruget i streamingmarkedet. 

Billede {0} af {1}