Inden premieren på sidste sæson af ’Sjit Happens’ udkommer ZULU med miniafsnittet ’Sjit 360’, der kan ses i et 360-graders VR-format.
“Hvordan mon det føles, at være en af skuespillerne fra min yndlingsserie?”. Nok ikke et utænkeligt spørgsmål fra alle, der har fulgt med i ’Beverly Hills 90 210’, ’Venner’ og andre populære serier. Den oplevelse vil ZULU nu forsøge give til de mange fans af den populære serie ’Sjit Happens’.
Mandag 23. januar er der premiere på femte og sidste sæson af serien på TV 2 PLAY - første afsnit vises på TV 2 ZULU 30. januar – og i ugen op til premieren, er der forpremiere på et nyt format, der giver seriens fans en helt særlig oplevelse. ZULUs ungdomsserie kommer nemlig med et specialafsnit lavet i et 360-graders Virtual Reality-format.
- Mini-afsnittet, der handler om, hvad der er sket mellem sæson 4 og 5, er lavet med 360-graders-kameraer, som skiftevis er blevet spændt fast på hver af de seks skuespillers hoveder. Seriens fans kan derfor se miniafsnittet fra alle seks personers synsvinkel, og hver vinkel åbner op for nye dele af fortællingen og afslører små og store hemmeligheder om den kommende sæson, fortæller Johan Sloth Wang, der er digital indholdsredaktør på ZULU og ansvarlig for projektet.
- Brugerne kan derudover – mest optimalt via deres mobiler - benytte 360-grader funktionen og kigge rundt i hele Sjit-lejligheden, mens de er inde i Ane, Olau og de andres hoveder. Har man et par VR-briller, kan man også se afsnittet via dem, og ellers kan man også sagtens kigge med uden VR-funktionen på en almindelig smartphone, forklarer Johan Sloth Wang.
ZULU-indhold på nye digitale platforme
Det er helt nyt – både i Danmark og i udlandet – at en tv-serie udkommer på denne måde. Frem til nu har 360-tilgangen været forbeholdt statiske kameraer placeret centralt i en optagelse, og det er også nyt, at en tv-serie kan opleves i Virtual Reality.
- ZULUs målgruppe er firsmovers på de digitale platforme, og derfor kigger vi hele tiden på, hvordan vi kan fortælle historier og udvide eksisterende programuniverser på nye måder, der i dette tilfælde både fungerer som markedsføring af serien men også som en udvidelse af indholdet. At ZULUs målgruppe er digital får vi også bekræftet ved, at vi her har at gøre med en serie, der er meget stor på PLAY, og derfor vælger vi også at premiere serien på TV 2 PLAY, siger Sune Roland, kanalchef for TV 2 ZULU.
Miniafsnittene af ’Sjit happens’ lanceres på seriens Facebook-side 17. og 18. januar – altså i ugen op til premieren på TV 2 PLAY.
’Sjit happens’ er i forvejen en nyskabende serie, hvor brugerne er med til at skabe indholdet i serien. Dette har bl.a. resulteret i en meget stærk opbakning og en stor fankultur omkring serien. De nye miniafsnit er produceret af TV 2 i samarbejde med produktionsselskabet Mastiff, der producerer serien for TV 2 ZULU.