ZULU-legatet: Flere end 1.000 vilde, originale idéer

Udvælgelsesprocessen er gået i gang, men med mere end 1.000 ansøgninger er det ikke nemt at vælge, hvem som skal tildeles ZULU-legatet. (Foto: TV 2)

ZULU-legatet, der blev lanceret i maj som en hyldest og hestesko til modige, usædvanlige idéer, har modtaget hele 1.065 vilde, kreative og originale ansøgninger. De udvalgte offentliggøres 14. november.

 I maj 2018 præsenterede TV 2 ZULU en helt særlig håndsrækning til kreative ildsjæle med appetit på at realisere deres drømmeprojekt, i form af ZULU-legatet: Over en halv million kroner til dem, der har modet, viljen og en original idé. Siden er ansøgningerne strømmet ind - i alt intet mindre end 1.065 ansøgninger i tekst, billeder og video, der beskriver det ene kreative, nytænkende projekt efter det andet.

Hjerte og begejstring
- Vi er overvældede, meget begejstrede og under ganske stort pres ved at skulle vælge mellem så mange særlige, skarpt tænkte og ofte meget rørende projekter. Med ZULU-legatet vil vi hylde og støtte dem, der tør tænke uden for kasserne og gå egne, nye veje - også selvom drømmen virker uopnåelig. Vi tror på, at det også er modet til at gøre noget anderledes, noget originalt, endda noget tilsyneladende umuligt, der i sidste ende flytter os. Og det er jo selvfølgelig det - modet til at gå efter drømmen - som vi gerne vil fremme med legatet, siger Sune Roland Jensen, kanalchef for TV 2 Networks, og tilføjer:

- Så meget desto mere har det været en sand fornøjelse at opleve, hvor utroligt mange af ansøgerne, der dels fuldt ud forstår pointen med legatet og dels har et særligt, kreativt projekt at byde ind med.

- Vi er i fuld gang med udvælgelsesprocessen, hvor vi især pejler efter en god balance mellem tre typer projekter: De ambitiøse iværksættere og ildsjæle; dem med seriøst spøjse, skæve idéer; og så de helt store, livsforandrende projekter, hvor der for alvor drømmes igennem. Det er svært at vælge, men ekstremt opmuntrende at opleve al den idérigdom og det engagement, som ZULU og legatet bliver mødt med, siger Sune Roland Jensen.

Det er ikke på forhånd afgjort, hvor mange legatportioner, de mere end 500.000 kr. bliver delt ud på. Det handler også om, hvilke projekter, man ender med at udvælge, og hvad der skal til for at realisere dem, forklarer kanalchefen. Men man forventer at udvælge i omegnen af 10 projekter, således at både projekterne og legatportionerne har en vis minimumsstørrelse, når de offentliggøres den 14. november 2018.

- Det er svært at vælge, men ekstremt opmuntrende at opleve al den idérigdom og det engagement, som ZULU og legatet bliver mødt med, siger Sune Roland Jensen, kanalchef for TV 2 Networks. (Foto: Miklos Szabo /TV 2)

Del drømmen som ringe i vandet
Dertil kommer muligheden for, at nogle af idéerne og deres realisering måske kan blive til indhold på TV 2 ZULUs forskellige platforme:

- Med legatet vil vi i bund og grund gerne inspirere flest mulige unge til at sprænge rammerne og turde følge deres vildeste drømme. Derfor håber vi på at kunne give ZULU-legatet og de bedst egnede af de udvalgte projekter en større rækkevidde - som en slags ringe i vandet - ved at følge dem, mens de udfolder sig og fortælle deres historier på ZULU, forklarer Sune Roland Jensen.

- ZULU er for længst blevet langt mere end en tv-kanal: Vi er i dag et indholdsbrand, der lever på tværs af en hel vifte af platforme og kanaler, og på tværs af det digitale og det håndgribelige. Vi interagerer med vores brugere på endnu flere måder i dag end tidligere, og legatet er på sin vis en logisk videreudvikling af den tendens. Derfor ville det jo være smukt, hvis vi med legatet kunne ende med at løfte nogle af vores brugeres vildeste drømme ind i selve indholdsfladen, siger Sune Roland Jensen.