Aldrig tidligere har danskerne brugt så meget tid på en følge en kvindehåndbold-slutrunde på tv.
Susan Thorsgaard i aktion for Danmark. (Arkivfoto: All Over / TV 2)
VM i kvindehåndbold lokkede i uge 51 danske tv-seere i milliontal til skærmen, og seernes håndboldfeber satte rekord. Det endte med bronzemedaljer til Danmark ved VM i 2013, men når det gælder danskernes lyst til at følge håndboldkvinderne, var metallet af glitrende guld.
Under slutrunden i Serbien brugte hver dansker i gennemsnit 5 timer og 20 minutter på at følge håndboldkvinderne, studieprogrammerne og VM-kampe uden dansk deltagelse. Så lang tid har danskerne aldrig tidligere brugt på en kvindeslutrunde i håndbold.
Fredag satte VM 2013 rekord i semifinalen mellem Danmark og Brasilien, hvor hele 1.700.000 seere fulgte med på TV 2, da Danmark tabte semifinalen og var klar til bronzekampen. VM-semifinalen var årets næstmest sete program på TV 2 – kun overgået af herrernes VM-kvartfinale mod Ungarn i januar.
Seergennemsnittet for alle Danmarks kampe under VM var 1.262.000, hvilket er en markant stigning i forhold til EM i 2012. Læs mere om danskernes rekordhøje seerforbrug på VM-slutrunden her.
Sarah-Sofie Boussnina som Regitze og Alex Høgh Andersen som William i "Tvillingerne og Julemanden", som også endte lykkeligt, når det gjaldt de unges kærlighed. (Foto: Per Arnesen / TV 2)
Julestemning …
TV 2s populære julekalender, ”Tvillingerne og Julemanden”, var også i uge 51 i høj kurs. Fredagens afsnit af julekalenderen havde hele 1.176.000 seere og en seerandel på 47 procent. I Nordjyske Stiftstidende gav Max Melgaard julekalenderen fem ud af seks stjerner og rosende ord med på vejen:
”Dette er i min optik den hidtil bedste julekalender fra TV 2s side. Med ”Tvillingerne og Julemanden” er der skabt en formfuldendt, fortløbende historie, hvor der stort set dagligt er sket et fornuftigt skridt fremad mod forløsningen. Her har været flotte rekvisitter, flotte scenografier, flot natur og så videre.”
Seks ud af ugens syv afsnit af ”Tvillingerne og Julemanden” havde over en million seere. Til sammenligning havde DRs julekalender-genudsendelse, ”Pagten”, kun en enkelt aften med millionseertal.
Når TV 2 Medienyt opgør tv-hitlister i december, får julekalenderne den plads, som de fortjener, og som afspejler tv-seningen bedst. Det betyder, at julekalenderafsnit hos TV 2 og DR1 optræder enkeltvis på tv-hitlisterne, mens der f.eks. på Gallups hitliste - og dermed i aviser og ugeblade - vil blive regnet gennemsnit af episoderne.
Natasja Crone og Stèphanie Surrugue var værter på TV 2s tilbageblik på 2013 i både den danske og de udenlandske kongelige familier. (Foto: Per Arnesen / TV 2)
… og royalt gensyn med 2013
Torsdag aften bød TV 2 på kongeligt 2013-overblik i årskavalkaden ”TV 2 013: De kongelige øjeblikke”, som blev fulgt af 679.000 danskere, der gav programmet en flot vurdering på 4,1 på en skala fra 1 til 5.
DR1 bød også på royalt tilbageblik i ”Året i Kongehuset 2013”, hvor 665.000 seere fulgte med og gav samme vurdering. Dermed havde TV 2 igen i 2013 flere seere end DR1 til den kongelige årskavalkade, ligesom det har været tilfældet i alle de foregående år.
----------
I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS.
Top 20 - 20-60 år - uge 51 (ekskl. nyheder og vejr-tv)
Nr.
Kanal
Program
Seertal
Share i %
1.
TV 2
VM-håndbold: Semifinale, DK-Brasilien
912.000
62
2.
DR1
VM-håndbold: Danmark-Tyskland
839.000
57
3.
DR1
VM-håndbold: Efter kampen
803.000
57
4.
TV 2
Tvillingerne og Julemanden (20)
572.000
47
5.
TV 2
Tvillingerne og Julemanden (16)
553.000
43
6.
TV 2
Tvillingerne og Julemanden (19)
532.000
43
6.
TV 2
Tvillingerne og Julemanden (22)
532.000
42
8.
TV 2
Tvillingerne og Julemanden (17)
508.000
44
9.
DR1
Pagten (22)
502.000
45
10.
TV 2
Tvillingerne og Julemanden (21)
498.000
41
11.
TV 2
Tvillingerne og Julemanden (18)
469.000
36
12.
DR1
DRs Store Juleshow
460.000
35
13.
DR1
VM-håndbold: Danmark-Polen
455.000
64
14.
DR1
Pagten (21)
422.000
42
15.
TV 2
Hvem vil være millionær?
420.000
32
16.
DR1
VM-håndbold: Finale: Brasilien-Serbien
399.000
49
16.
DR1
Pagten (20)
399.000
39
18.
DR1
Pagten (18)
390.000
38
19.
DR1
Pagten (16)
389.000
35
20.
TV 2
Coming to America
381.000
31
Danskernes tv-sening fordelte sig således:
Ugens tv-sening 16. - 22. december 2013
Kanal
Alle seere
Share i %
20-60 år
Share i %
TV 2
5 t 59 min
25
5 t 56 min
26
TV 2 Zulu
0 t 37 min
3
0 t 52 min
4
TV 2 Charlie
0 t 56 min
4
0 t 36 min
3
TV 2 FILM
0 t 07 min
1
0 t 08 min
1
TV 2 NEWS
0 t 44 min
3
0 t 42 min
3
TV 2 Fri
0 t 13 min
1
0 t 11 min
1
DR1
5 t 46 min
24
3 t 50 min
21
DR2
1 t 07 min
5
1 t 06 min
5
DR3
0 t 25 min
2
0 t 33 min
2
DR K
0 t 31 min
2
0 t 26 min
2
DR Ramasjang
0 t 31 min
2
0 t 20 min
1
DR Ultra
0 t 14 min
1
0 t 06 min
0
TV3
0 t 57 min
4
1 t 23 min
6
TV3+
0 t 28 min
2
0 t 42 min
3
TV3 PULS
0 t 20 min
1
0 t 27 min
2
TV3 Sport 1
0 t 15 min
1
0 t 12 min
1
TV3 Sport 2
0 t 04 min
0
0 t 04 min
0
Kanal 4
0 t 23 min
2
0 t 30 min
2
Kanal 5
0 t 44 min
3
0 t 55 min
4
6'eren
0 t 17 min
1
0 t 22 min
2
7'eren
0 t 02 min
0
0 t 02 min
0
Discovery
0 t 11 min
1
0 t 16 min
1
TLC
0 t 10 min
1
0 t 12 min
1
MTV
0 t 04 min
0
0 t 05 min
0
VH1
0 t 02 min
0
0 t 03 min
0
Regional-tv
0 t 08 min
1
0 t 06 min
0
Eurosport
0 t 03 min
0
0 t 01 min
0
Canal9
0 t 07 min
0
0 t 09 min
1
Andre
2 t 16 min
10
1 t 58 min
8
I alt
23 t 42 min
100
23 t 15 min
100
De mest sete nyhedsudsendelser var:
Seertal for nyheder og vejret i uge 51 (12 år+)
Nr.
Kanal
Program
Seertal
Share i %
1.
DR1
TV AVISEN 21.00 / 21.30
643.000
29
2.
TV 2
Regionalprogram 19.30
629.000
34
3.
TV 2
NYHEDERNE 19.00
568.000
36
4.
DR1
Vores vejr 18.55
506.000
34
5.
TV 2
SportsNYHEDERNE 22.18
505.000
30
6.
DR1
TV AVISEN 18.30
472.000
35
7.
TV 2
NYHEDERNE 22.00
441.000
23
8.
TV 2
Regionale nyheder 22.20
432.000
27
9.
TV 2
SportsNYHEDERNE 18.05
343.000
27
10.
TV 2
NYHEDERNE 18.00
324.000
27
11.
TV 2
Dit vintervejr/Dit julevejr 18.25
300.000
23
12.
TV 2
Regionale nyheder 18.10
293.000
28
13.
DR1
TV AVISEN 17.50
215.000
21
14.
TV 2
SportsNYHEDERNE 17.10
177.000
22
15.
TV 2
SportsNYHEDERNE 07.00-09.00
172.000
61
16.
TV 2
Regionale nyheder 17.15
166.000
23
17.
TV 2
NYHEDERNE 07.00-11.00
160.000
52
18.
TV 2
NYHEDERNE 17.00
155.000
20
19.
TV 2
SportsNYHEDERNE 12.10
126.000
39
20.
TV 2
NYHEDERNE 12.00
124.000
37
21.
DR2
Deadline 22.30
95.000
6
22.
TV 2
Regionale nyheder 12.10
90.000
30
23.
TV 2
NYHEDERNE 06.00-06.30
60.000
50
24.
DR2
DR2 17:00 / 18:00
40.000
4
25.
TV 2
NYHEDERNE 04.00-05.30
24.000
30
26.
DR2
DR2 12:00 - DR2 16:00
18.000
5
27.
DR2
DR2 07:00 - DR2 11:00
17.000
5
Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:
Top 20 - seere 3 år+ - uge 51 (ekskl. nyheder og vejr-tv)
Nr.
Kanal
Program
Seertal
Share i %
1.
TV 2
VM-håndbold: Semifinale, DK-Basilien
1.700.000
63
2.
DR1
VM-håndbold: Danmark-Tyskland
1.557.000
60
3.
DR1
VM-håndbold: Efter kampen
1.458.000
60
4.
TV 2
Tvillingerne og Julemanden (20)
1.176.000
47
5.
TV 2
Tvillingerne og Julemanden (19)
1.149.000
47
6.
TV 2
Tvillingerne og Julemanden (22)
1.093.000
43
7.
TV 2
Tvillingerne og Julemanden (16)
1.087.000
45
8.
DR1
Pagten (22)
1.043.000
46
9.
TV 2
Tvillingerne og Julemanden (21)
1.027.000
43
10.
TV 2
Tvillingerne og Julemanden (17)
1.009.000
44
11.
DR1
VM-håndbold: Danmark-Polen
984.000
67
12.
TV 2
Tvillingerne og Julemanden (18)
959.000
37
13.
DR1
DRs Store Juleshow
955.000
39
14.
DR1
VM-håndbold: Finale, Brasilien-Serbien
933.000
56
15.
DR1
Pagten (20)
915.000
41
16.
DR1
Pagten (18)
885.000
41
17.
DR1
Pagten (21)
861.000
41
18.
DR1
Pagten (16)
841.000
39
19.
DR1
Pagten (19)
826.000
38
20.
DR1
Pagten (17)
789.000
38
De 20-60-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:
Kommerciel seerandel 20-60 år - i %
Kanal
Uge 51
2013 (til 22. december)
TV 2
61,0
56,5
TV3-kanalerne
20,1
22,0
SBS Discovery Media
16,8
18,7
Viacom
1,0
1,1
Canal9
1,1
1,7
Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS
Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut)
Kanal
Daglige kontakter
Daglig seertid
TV 2 NEWS
784.000
42 min.
Seertilslutningen til TV 2-regionerne:
Regionalprogram 19.30 - uge 51
TV 2-region
Tv-rating i %
Share i %
TV2 ØST
18,1
43
TV/MIDT-VEST
14,5
33
TV 2 | ØSTJYLLAND
14,1
37
TV2/NORD
14,0
47
TV 2/FYN
14,0
34
TV SYD
13,8
34
TV 2/ Lorry
11,1
29