Tv-seningen uge 51: Håndboldfest, julestemning og kongeligt overblik

25. december 2013;
Af: TV 2 Kommunikation

Aldrig tidligere har danskerne brugt så meget tid på en følge en kvindehåndbold-slutrunde på tv.

Susan Thorsgaard i aktion for Danmark. (Arkivfoto: All Over / TV 2)

VM i kvindehåndbold lokkede i uge 51 danske tv-seere i milliontal til skærmen, og seernes håndboldfeber satte rekord. Det endte med bronzemedaljer til Danmark ved VM i 2013, men når det gælder danskernes lyst til at følge håndboldkvinderne, var metallet af glitrende guld.

Under slutrunden i Serbien brugte hver dansker i gennemsnit 5 timer og 20 minutter på at følge håndboldkvinderne, studieprogrammerne og VM-kampe uden dansk deltagelse. Så lang tid har danskerne aldrig tidligere brugt på en kvindeslutrunde i håndbold.

Fredag satte VM 2013 rekord i semifinalen mellem Danmark og Brasilien, hvor hele 1.700.000 seere fulgte med på TV 2, da Danmark tabte semifinalen og var klar til bronzekampen. VM-semifinalen var årets næstmest sete program på TV 2 – kun overgået af herrernes VM-kvartfinale mod Ungarn i januar.

Seergennemsnittet for alle Danmarks kampe under VM var 1.262.000, hvilket er en markant stigning i forhold til EM i 2012. Læs mere om danskernes rekordhøje seerforbrug på VM-slutrunden her.

Sarah-Sofie Boussnina som Regitze og Alex Høgh Andersen som William i "Tvillingerne og Julemanden", som også endte lykkeligt, når det gjaldt de unges kærlighed. (Foto: Per Arnesen / TV 2)

Julestemning …
TV 2s populære julekalender, ”Tvillingerne og Julemanden”, var også i uge 51 i høj kurs. Fredagens afsnit af julekalenderen havde hele 1.176.000 seere og en seerandel på 47 procent. I Nordjyske Stiftstidende gav Max Melgaard julekalenderen fem ud af seks stjerner og rosende ord med på vejen:

”Dette er i min optik den hidtil bedste julekalender fra TV 2s side. Med ”Tvillingerne og Julemanden” er der skabt en formfuldendt, fortløbende historie, hvor der stort set dagligt er sket et fornuftigt skridt fremad mod forløsningen. Her har været flotte rekvisitter, flotte scenografier, flot natur og så videre.”

Seks ud af ugens syv afsnit af ”Tvillingerne og Julemanden” havde over en million seere. Til sammenligning havde DRs julekalender-genudsendelse, ”Pagten”, kun en enkelt aften med millionseertal.

Når TV 2 Medienyt opgør tv-hitlister i december, får julekalenderne den plads, som de fortjener, og som afspejler tv-seningen bedst. Det betyder, at julekalenderafsnit hos TV 2 og DR1 optræder enkeltvis på tv-hitlisterne, mens der f.eks. på Gallups hitliste - og dermed i aviser og ugeblade - vil blive regnet gennemsnit af episoderne.

Natasja Crone og Stèphanie Surrugue var værter på TV 2s tilbageblik på 2013 i både den danske og de udenlandske kongelige familier. (Foto: Per Arnesen / TV 2)

… og royalt gensyn med 2013
Torsdag aften bød TV 2 på kongeligt 2013-overblik i årskavalkaden ”TV 2 013: De kongelige øjeblikke”, som blev fulgt af 679.000 danskere, der gav programmet en flot vurdering på 4,1 på en skala fra 1 til 5.

DR1 bød også på royalt tilbageblik i ”Året i Kongehuset 2013”, hvor 665.000 seere fulgte med og gav samme vurdering. Dermed havde TV 2 igen i 2013 flere seere end DR1 til den kongelige årskavalkade, ligesom det har været tilfældet i alle de foregående år.

----------

I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS.

Top 20 - 20-60 år - uge 51 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 VM-håndbold: Semifinale, DK-Brasilien 912.000 62 2. DR1 VM-håndbold: Danmark-Tyskland 839.000 57 3. DR1 VM-håndbold: Efter kampen 803.000 57 4. TV 2 Tvillingerne og Julemanden (20) 572.000 47 5. TV 2 Tvillingerne og Julemanden (16) 553.000 43 6. TV 2 Tvillingerne og Julemanden (19) 532.000 43 6. TV 2 Tvillingerne og Julemanden (22) 532.000 42 8. TV 2 Tvillingerne og Julemanden (17) 508.000 44 9. DR1 Pagten (22) 502.000 45 10. TV 2 Tvillingerne og Julemanden (21) 498.000 41 11. TV 2 Tvillingerne og Julemanden (18) 469.000 36 12. DR1 DRs Store Juleshow 460.000 35 13. DR1 VM-håndbold: Danmark-Polen 455.000 64 14. DR1 Pagten (21) 422.000 42 15. TV 2 Hvem vil være millionær? 420.000 32 16. DR1 VM-håndbold: Finale: Brasilien-Serbien 399.000 49 16. DR1 Pagten (20) 399.000 39 18. DR1 Pagten (18) 390.000 38 19. DR1 Pagten (16) 389.000 35 20. TV 2 Coming to America 381.000 31

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 16. - 22. december 2013 Kanal Alle seere Share i % 20-60 år Share i % TV 2 5 t 59 min 25 5 t 56 min 26 TV 2 Zulu 0 t 37 min 3 0 t 52 min 4 TV 2 Charlie 0 t 56 min 4 0 t 36 min 3 TV 2 FILM 0 t 07 min 1 0 t 08 min 1 TV 2 NEWS 0 t 44 min 3 0 t 42 min 3 TV 2 Fri 0 t 13 min 1 0 t 11 min 1 DR1 5 t 46 min 24 3 t 50 min 21 DR2 1 t 07 min 5 1 t 06 min 5 DR3 0 t 25 min 2 0 t 33 min 2 DR K 0 t 31 min 2 0 t 26 min 2 DR Ramasjang 0 t 31 min 2 0 t 20 min 1 DR Ultra 0 t 14 min 1 0 t 06 min 0 TV3 0 t 57 min 4 1 t 23 min 6 TV3+ 0 t 28 min 2 0 t 42 min 3 TV3 PULS 0 t 20 min 1 0 t 27 min 2 TV3 Sport 1 0 t 15 min 1 0 t 12 min 1 TV3 Sport 2 0 t 04 min 0 0 t 04 min 0 Kanal 4 0 t 23 min 2 0 t 30 min 2 Kanal 5 0 t 44 min 3 0 t 55 min 4 6'eren 0 t 17 min 1 0 t 22 min 2 7'eren 0 t 02 min 0 0 t 02 min 0 Discovery 0 t 11 min 1 0 t 16 min 1 TLC 0 t 10 min 1 0 t 12 min 1 MTV 0 t 04 min 0 0 t 05 min 0 VH1 0 t 02 min 0 0 t 03 min 0 Regional-tv 0 t 08 min 1 0 t 06 min 0 Eurosport 0 t 03 min 0 0 t 01 min 0 Canal9 0 t 07 min 0 0 t 09 min 1 Andre 2 t 16 min 10 1 t 58 min 8 I alt 23 t 42 min 100 23 t 15 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 51 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 TV AVISEN 21.00 / 21.30 643.000 29 2. TV 2 Regionalprogram 19.30 629.000 34 3. TV 2 NYHEDERNE 19.00 568.000 36 4. DR1 Vores vejr 18.55 506.000 34 5. TV 2 SportsNYHEDERNE 22.18 505.000 30 6. DR1 TV AVISEN 18.30 472.000 35 7. TV 2 NYHEDERNE 22.00 441.000 23 8. TV 2 Regionale nyheder 22.20 432.000 27 9. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.05 343.000 27 10. TV 2 NYHEDERNE 18.00 324.000 27 11. TV 2 Dit vintervejr/Dit julevejr 18.25 300.000 23 12. TV 2 Regionale nyheder 18.10 293.000 28 13. DR1 TV AVISEN 17.50 215.000 21 14. TV 2 SportsNYHEDERNE 17.10 177.000 22 15. TV 2 SportsNYHEDERNE 07.00-09.00 172.000 61 16. TV 2 Regionale nyheder 17.15 166.000 23 17. TV 2 NYHEDERNE 07.00-11.00 160.000 52 18. TV 2 NYHEDERNE 17.00 155.000 20 19. TV 2 SportsNYHEDERNE 12.10 126.000 39 20. TV 2 NYHEDERNE 12.00 124.000 37 21. DR2 Deadline 22.30 95.000 6 22. TV 2 Regionale nyheder 12.10 90.000 30 23. TV 2 NYHEDERNE 06.00-06.30 60.000 50 24. DR2 DR2 17:00 / 18:00 40.000 4 25. TV 2 NYHEDERNE 04.00-05.30 24.000 30 26. DR2 DR2 12:00 - DR2 16:00 18.000 5 27. DR2 DR2 07:00 - DR2 11:00 17.000 5

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 51 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 VM-håndbold: Semifinale, DK-Basilien 1.700.000 63 2. DR1 VM-håndbold: Danmark-Tyskland 1.557.000 60 3. DR1 VM-håndbold: Efter kampen 1.458.000 60 4. TV 2 Tvillingerne og Julemanden (20) 1.176.000 47 5. TV 2 Tvillingerne og Julemanden (19) 1.149.000 47 6. TV 2 Tvillingerne og Julemanden (22) 1.093.000 43 7. TV 2 Tvillingerne og Julemanden (16) 1.087.000 45 8. DR1 Pagten (22) 1.043.000 46 9. TV 2 Tvillingerne og Julemanden (21) 1.027.000 43 10. TV 2 Tvillingerne og Julemanden (17) 1.009.000 44 11. DR1 VM-håndbold: Danmark-Polen 984.000 67 12. TV 2 Tvillingerne og Julemanden (18) 959.000 37 13. DR1 DRs Store Juleshow 955.000 39 14. DR1 VM-håndbold: Finale, Brasilien-Serbien 933.000 56 15. DR1 Pagten (20) 915.000 41 16. DR1 Pagten (18) 885.000 41 17. DR1 Pagten (21) 861.000 41 18. DR1 Pagten (16) 841.000 39 19. DR1 Pagten (19) 826.000 38 20. DR1 Pagten (17) 789.000 38

 

 

De 20-60-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 20-60 år - i % Kanal Uge 51 2013 (til 22. december) TV 2 61,0 56,5 TV3-kanalerne 20,1 22,0 SBS Discovery Media 16,8 18,7 Viacom 1,0 1,1 Canal9 1,1 1,7

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Daglige kontakter Daglig seertid TV 2 NEWS 784.000 42 min.

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 51 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV2 ØST 18,1 43 TV/MIDT-VEST 14,5 33 TV 2 | ØSTJYLLAND 14,1 37 TV2/NORD 14,0 47 TV 2/FYN 14,0 34 TV SYD 13,8 34 TV 2/ Lorry 11,1 29

 

 

Billede {0} af {1}