Tv-seningen uge 30: Tour-finale på TV 2 i top

Danskerne så i gennemsnit 5 timer og 37 minutter af årets Tour de France-dækning, som på TV 2 fik ros fra både seere og eksperter.

Nibali blev suveræn sejrherre ved årets Tour de France. (Foto: Getty Images / TV 2)

Det blev et begivenhedsrigt, dramatisk og overraskende Tour de France, hvor flere favoritter udgik tidligt, Bjarne Riis måtte ændre totalt strategi efter Contadors exit på 10. etape, og Nibali blev årets suveræne sejrherre.

Søndagens store finale på Champs-Élysées lokkede 342.000 seere til at se Nibalis triumf på 21. etape, hvor der var 673.000 seere, da flest så med. Det efterfølgende studie med sejrsceremonien havde 456.000 seere.  

Danskernes samlede tv-forbrug på Tour de France landede – trods formidabelt sommervejr og frafald blandt Tour-favoritterne og derfor et fald fra 2013 – på et meget højt niveau, og Touren er stadig afgørende for danskernes tv-forbrug om sommeren.

I de to sidste uger af Tour de France 2014 udgjorde Tour-seningen 11 procent af den samlede tv-sening på alle kanaler – i den tilsvarende periode i 2013 var Tour-andelen 12 procent. 

Hver dansker har samlet i gennemsnit brugt 5 timer og 37 minutter på at følge Tour de France 2014 på TV 2 (hvor 89 procent af forbruget ligger), DR1 og NEWS. I gennemsnit var der 262.000 seere til TV 2s Tour-etaper, og samlet har 2,8 millioner danskere været forbi Tour-programmerne på TV 2.

Under Tour de France gennemførte TV 2 en stor og meget velbesøgt cykelevent til ti byer i det danske sommerland. Læs mere om modtagelsen af 'TV 2 på Tour - i Danmark' her.

Alberto Contador viste storform i foråret, men måtte udgå på 10. etape i årets Tour de France. (Foto: Getty Images / TV 2)

Danskerne bakkede op om Touren
Både seere og kommentatorer har bakket op om Touren i aviser, på sociale medier og i mails til Tour-redaktionen. I en mail til redaktionen skrev en seer:

”I skal have tak for dækningen af Touren. Det er en fornøjelse at følge og lytte til Tour-studiet, og glæden når nye højder under transmissionen af etaperne, hvor det er en glæde at være i selskab med især Ritter og Leth.” 

I andre mails til redaktionen skrev seerne:

”Tusind tak for en FLOT udsendelse, ’Leth – lyden af Tour de France’, som netop er blevet vist på TV 2. Jeg har dyb respekt for velforberedte kommentatorers kommentarer. Det gælder i øvrigt hele holdet bag Tour de France”.  

”Det er sommer, juli og Tour de France. Sammen med jeres kollegaer og samarbejdspartnere gør I det suverænt. Det er en ren fornøjelse af følge de daglige ’TV 2 på Tour’-udsendelser”.

”I viser år for år et fantastisk Tour de France, og uden jer er det aldrig rigtig sommer. Tak for at give mig tre ugers ubeskrivelig god underholdning med verdens hårdeste cykelløb.” 

”Helt suverænt, når det gælder indhold, som både er oplysende, lærerigt og morsomt. Dennis, Rolf og Jørgen. Ingen over eller på siden af dem. Det så virkelig ud til, at de hyggede sig hele tiden, og det gjorde jeg også.”

Tour de France-holdet på TV 2 bestod bl.a. af (fra venstre) Stéphanie Surrugue, Jørgen Leth, Dennis Ritter, Rolf Sørensen og Claus Elming. (Foto: Henrik Ohsten / TV 2)

I Politiken skrev Rasmus Bech: 

”Tour de France er vel den sportsbegivenhed, der i sin poetiske udtryksform kommer tættest på den nordiske mytologi, tolket og fortalt af Jørgen Saxo Leth og hans herligt veloplagte kammerater, Dennis Ritter og Rolf Sørensen. Men selv om Saxo Leth, Ritter og Sørensen ikke længere er en del af den daglige øremassage – og det skal sandelig gives dem, at de var meget fornøjelige og sprælske at høre på – så frygt ikke: Sportsstemmerne forstummer aldrig.” 

I en intern mail til TV 2s medarbejdere skrev sportschef på TV 2, Frederik Lauesen, om årets Tour de France:

”Det har været en forrygende fortælling, der igen beviser, at løbet er stjernen – sammen med alle jer, der har givet alt hver eneste dag. Det hele er leveret med begejstring, viden, legesyge og produceret med en lethed, der kun kan lade sig gøre, når alle spiller sammen. Jeg håber, at alle er stolte, for det er der god grund til.” 

----------

I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS.

Top 20 - 20-60 år - uge 30 (ekskl. nyheder og vejr-tv)
Nr.
Kanal
Program
Seertal
Share i %
1.
TV 2
TV 2 på Tour - i Frankrig: Podiet
252.000
37
2.
DR1
Puk og Herman stævner ud
211.000
32
3.
DR1
Skattejægerne
193.000
30
4.
TV 2
Superman Returns
190.000
22
5.
TV 2
Tour de France: 21. etape, direkte
184.000
37
6.
TV 2
Tour de France: Studiet: Mesterligt af ..
179.000
47
7.
DR1
Må vi komme med?
176.000
22
8.
TV 2
Dødbringende våben
175.000
27
8.
DR1
Fodboldmagasinet
175.000
18
10.
TV 2
Tour de France: Studiet: Nibali i ny ..
174.000
50
11.
TV 2
Tour de France: 18. etape, direkte
167.000
61
12.
TV 2
Tour de France: 20. etape, direkte
164.000
50
13.
TV 2
Kongens foged
162.000
27
14.
TV 2
Sommer i Tivoli - LIVE
158.000
20
15.
TV 2
Tour de France: 17. etape, direkte
156.000
57
16.
TV 2
Klipfiskerne
153.000
28
17.
DR1
AftenTour 2014 (gns.)
152.000
22
18.
TV 2
Station 2 tur/retur
151.000
21
19.
DR1
Guld på godset
148.000
21
19.
DR1
Kriminalkommissær Barnaby
148.000
20

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 21.-27. juli 2014
Kanal
Alle seere
Share i %
20-60 år
Share i %
TV 2
4 t 07 min
26
4 t 18 min
27
TV 2 ZULU
0 t 25 min
3
0 t 38 min
4
TV 2 CHARLIE
0 t 46 min
5
0 t 30 min
3
TV 2 FILM
0 t 03 min
0
0 t 03 min
0
TV 2 NEWS
0 t 37 min
4
0 t 32 min
3
TV 2 FRI
0 t 06 min
1
0 t 06 min
1
DR1
2 t 49 min
18
2 t 10 min
14
DR2
0 t 50 min
5
0 t 48 min
5
DR3
0 t 16 min
2
0 t 22 min
2
DR K
0 t 20 min
2
0 t 17 min
2
DR Ramasjang
0 t 20 min
2
0 t 12 min
1
DR Ultra
0 t 10 min
1
0 t 04 min
0
TV3
0 t 39 min
4
0 t 56 min
6
TV3+
0 t 27 min
3
0 t 40 min
4
TV3 PULS
0 t 15 min
2
0 t 22 min
2
TV3 Sport 1
0 t 14 min
2
0 t 14 min
2
TV3 Sport 2
0 t 01 min
0
0 t 01 min
0
Kanal 4
0 t 13 min
1
0 t 17 min
2
Kanal 5
0 t 32 min
3
0 t 43 min
5
6'eren
0 t 10 min
1
0 t 15 min
2
7'eren
0 t 01 min
0
0 t 01 min
0
Discovery
0 t 08 min
1
0 t 12 min
1
TLC
0 t 08 min
1
0 t 10 min
1
MTV
0 t 05 min
1
0 t 04 min
0
VH1
0 t 02 min
0
0 t 03 min
0
Regional-tv
0 t 07 min
1
0 t 05 min
1
Eurosport
0 t 03 min
0
0 t 02 min
0
Canal9
0 t 09 min
1
0 t 10 min
1
Canal8 Sport
0 t 03 min
0
0 t 02 min
0
Andre
1 t 32 min
10
1 t 21 min
9
I alt
15 t 34 min
100
15 t 39 min
100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 30 (12 år+)
Nr.
Kanal
Program
Seertal
Share i %
1.
DR1
Sporten 22.20
424.000
28
2.
DR1
TV AVISEN 21.00 / 21.30
412.000
31
3.
TV 2
SportsNYHEDERNE 22.22
382.000
30
4.
TV 2
NYHEDERNE 19.00 / 20.05
367.000
39
5.
TV 2
Regionalprogram 19.30 / 20.35
359.000
36
6.
TV 2
NYHEDERNE 22.00
355.000
27
7.
TV 2
Regionale nyheder 22.27
323.000
26
8.
DR1
Vores vejr 18.55
293.000
35
9.
DR1
TV AVISEN 18.30
285.000
34
10.
TV 2
NYHEDERNE 18.00
270.000
40
11.
TV 2
SportsNYHEDERNE 18.05
268.000
38
12.
TV 2
Regionale nyheder 18.10
246.000
37
13.
TV 2
Dit sommervejr 18.25
225.000
31
14.
TV 2
NYHEDERNE 17.00 / 16.00
174.000
39
15.
TV 2
NYHEDERNE 07.00-11.00
132.000
51
16.
TV 2
NYHEDERNE 14.00
128.000
39
17.
TV 2
SportsNYHEDERNE 07.00-09.00
127.000
55
18.
TV 2
SportsNYHEDERNE 17.10
125.000
30
19.
DR1
TV AVISEN 17.50
118.000
19
20.
TV 2
SportsNYHEDERNE 12.10
105.000
38
21.
TV 2
NYHEDERNE 12.00
103.000
34
22.
DR2
Deadline 22.30
89.000
7
23.
TV 2
NYHEDERNE 06.00-06.55
42.000
47
24.
TV 2
NYHEDERNE 04.00-05.55
21.000
29
25.
DR2
DR2 12:00 - DR2 16:00
13.000
3
26.
DR2
DR2 08:00 / DR2 10:00
11.000
4
27.
DR2
DR2 18:00
9.000
1

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 30 (ekskl. nyheder og vejr-tv)
Nr.
Kanal
Program
Seertal
Share i %
1.
TV 2
TV 2 på Tour - i Frankrig: Podiet
456.000
38
2.
DR1
Kriminalkommissær Barnaby
445.000
33
3.
DR1
Puk og Herman stævner ud
393.000
34
4.
DR1
Guld på godset
371.000
29
5.
DR1
Skattejægerne
370.000
32
6.
DR1
Fodboldmagasinet
368.000
22
7.
DR1
Må vi komme med?
354.000
24
8.
TV 2
Tour de France: 21. etape, direkte
342.000
38
9.
DR1
Hvem var det nu vi var?
331.000
29
10.
DR1
AftenTour 2014 (gns.)
325.000
26
11.
DR1
Fætrene på Torndal
317.000
25
12.
TV 2
Tour de France: Studiet: Nibali i ny ..
310.000
46
13.
DR1
Wallander: Inden frosten
306.000
27
14.
TV 2
Tour de France: Studiet: Mesterligt af ..
298.000
44
15.
TV 2
Tour de France: 20. etape, direkte
297.000
48
16.
TV 2
Tour de France: 18. etape, direkte
296.000
58
17.
TV 2
Tour de France: 17. etape, direkte
291.000
55
18.
TV 2
Klipfiskerne
290.000
26
19.
TV 2
LørdagsSporten
282.000
27
19.
TV 2
Sommer i Tivoli - LIVE
282.000
20

 

 

De 20-60-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 20-60 år - i %
Kanal
Uge 30
2014 (til 27. juli)
TV 2
59,2
57,3
TV3-kanalerne
21,7
22,5
SBS Discovery Media
16,0
17,4
Viacom
1,2
1,1
C More Entertainment
2,0
1,7

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut)
Kanal
Daglige kontakter
Daglig seertid
TV 2 NEWS
625.000
45 min.

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 30
TV 2-region
Tv-rating i %
Share i %
TV2 ØST
10,4
44
TV/MIDT-VEST
8,2
42
TV SYD
7,9
37
TV2/NORD
7,6
36
TV 2 | ØSTJYLLAND
7,2
39
TV 2/FYN
6,9
32
TV 2/ Lorry
6,6
32