Tv-seningen uge 30: Tour-finale på TV 2 i top

30. juli 2014;
Af: TV 2 Kommunikation

Danskerne så i gennemsnit 5 timer og 37 minutter af årets Tour de France-dækning, som på TV 2 fik ros fra både seere og eksperter.

Nibali blev suveræn sejrherre ved årets Tour de France. (Foto: Getty Images / TV 2)

Det blev et begivenhedsrigt, dramatisk og overraskende Tour de France, hvor flere favoritter udgik tidligt, Bjarne Riis måtte ændre totalt strategi efter Contadors exit på 10. etape, og Nibali blev årets suveræne sejrherre.

Søndagens store finale på Champs-Élysées lokkede 342.000 seere til at se Nibalis triumf på 21. etape, hvor der var 673.000 seere, da flest så med. Det efterfølgende studie med sejrsceremonien havde 456.000 seere.  

Danskernes samlede tv-forbrug på Tour de France landede – trods formidabelt sommervejr og frafald blandt Tour-favoritterne og derfor et fald fra 2013 – på et meget højt niveau, og Touren er stadig afgørende for danskernes tv-forbrug om sommeren.

I de to sidste uger af Tour de France 2014 udgjorde Tour-seningen 11 procent af den samlede tv-sening på alle kanaler – i den tilsvarende periode i 2013 var Tour-andelen 12 procent. 

Hver dansker har samlet i gennemsnit brugt 5 timer og 37 minutter på at følge Tour de France 2014 på TV 2 (hvor 89 procent af forbruget ligger), DR1 og NEWS. I gennemsnit var der 262.000 seere til TV 2s Tour-etaper, og samlet har 2,8 millioner danskere været forbi Tour-programmerne på TV 2.

Under Tour de France gennemførte TV 2 en stor og meget velbesøgt cykelevent til ti byer i det danske sommerland. Læs mere om modtagelsen af 'TV 2 på Tour - i Danmark' her.

Alberto Contador viste storform i foråret, men måtte udgå på 10. etape i årets Tour de France. (Foto: Getty Images / TV 2)

Danskerne bakkede op om Touren
Både seere og kommentatorer har bakket op om Touren i aviser, på sociale medier og i mails til Tour-redaktionen. I en mail til redaktionen skrev en seer:

”I skal have tak for dækningen af Touren. Det er en fornøjelse at følge og lytte til Tour-studiet, og glæden når nye højder under transmissionen af etaperne, hvor det er en glæde at være i selskab med især Ritter og Leth.” 

I andre mails til redaktionen skrev seerne:

”Tusind tak for en FLOT udsendelse, ’Leth – lyden af Tour de France’, som netop er blevet vist på TV 2. Jeg har dyb respekt for velforberedte kommentatorers kommentarer. Det gælder i øvrigt hele holdet bag Tour de France”.  

”Det er sommer, juli og Tour de France. Sammen med jeres kollegaer og samarbejdspartnere gør I det suverænt. Det er en ren fornøjelse af følge de daglige ’TV 2 på Tour’-udsendelser”.

”I viser år for år et fantastisk Tour de France, og uden jer er det aldrig rigtig sommer. Tak for at give mig tre ugers ubeskrivelig god underholdning med verdens hårdeste cykelløb.” 

”Helt suverænt, når det gælder indhold, som både er oplysende, lærerigt og morsomt. Dennis, Rolf og Jørgen. Ingen over eller på siden af dem. Det så virkelig ud til, at de hyggede sig hele tiden, og det gjorde jeg også.”

Tour de France-holdet på TV 2 bestod bl.a. af (fra venstre) Stéphanie Surrugue, Jørgen Leth, Dennis Ritter, Rolf Sørensen og Claus Elming. (Foto: Henrik Ohsten / TV 2)

I Politiken skrev Rasmus Bech: 

”Tour de France er vel den sportsbegivenhed, der i sin poetiske udtryksform kommer tættest på den nordiske mytologi, tolket og fortalt af Jørgen Saxo Leth og hans herligt veloplagte kammerater, Dennis Ritter og Rolf Sørensen. Men selv om Saxo Leth, Ritter og Sørensen ikke længere er en del af den daglige øremassage – og det skal sandelig gives dem, at de var meget fornøjelige og sprælske at høre på – så frygt ikke: Sportsstemmerne forstummer aldrig.” 

I en intern mail til TV 2s medarbejdere skrev sportschef på TV 2, Frederik Lauesen, om årets Tour de France:

”Det har været en forrygende fortælling, der igen beviser, at løbet er stjernen – sammen med alle jer, der har givet alt hver eneste dag. Det hele er leveret med begejstring, viden, legesyge og produceret med en lethed, der kun kan lade sig gøre, når alle spiller sammen. Jeg håber, at alle er stolte, for det er der god grund til.” 

----------

I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS.

Top 20 - 20-60 år - uge 30 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 TV 2 på Tour - i Frankrig: Podiet 252.000 37 2. DR1 Puk og Herman stævner ud 211.000 32 3. DR1 Skattejægerne 193.000 30 4. TV 2 Superman Returns 190.000 22 5. TV 2 Tour de France: 21. etape, direkte 184.000 37 6. TV 2 Tour de France: Studiet: Mesterligt af .. 179.000 47 7. DR1 Må vi komme med? 176.000 22 8. TV 2 Dødbringende våben 175.000 27 8. DR1 Fodboldmagasinet 175.000 18 10. TV 2 Tour de France: Studiet: Nibali i ny .. 174.000 50 11. TV 2 Tour de France: 18. etape, direkte 167.000 61 12. TV 2 Tour de France: 20. etape, direkte 164.000 50 13. TV 2 Kongens foged 162.000 27 14. TV 2 Sommer i Tivoli - LIVE 158.000 20 15. TV 2 Tour de France: 17. etape, direkte 156.000 57 16. TV 2 Klipfiskerne 153.000 28 17. DR1 AftenTour 2014 (gns.) 152.000 22 18. TV 2 Station 2 tur/retur 151.000 21 19. DR1 Guld på godset 148.000 21 19. DR1 Kriminalkommissær Barnaby 148.000 20

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 21.-27. juli 2014 Kanal Alle seere Share i % 20-60 år Share i % TV 2 4 t 07 min 26 4 t 18 min 27 TV 2 ZULU 0 t 25 min 3 0 t 38 min 4 TV 2 CHARLIE 0 t 46 min 5 0 t 30 min 3 TV 2 FILM 0 t 03 min 0 0 t 03 min 0 TV 2 NEWS 0 t 37 min 4 0 t 32 min 3 TV 2 FRI 0 t 06 min 1 0 t 06 min 1 DR1 2 t 49 min 18 2 t 10 min 14 DR2 0 t 50 min 5 0 t 48 min 5 DR3 0 t 16 min 2 0 t 22 min 2 DR K 0 t 20 min 2 0 t 17 min 2 DR Ramasjang 0 t 20 min 2 0 t 12 min 1 DR Ultra 0 t 10 min 1 0 t 04 min 0 TV3 0 t 39 min 4 0 t 56 min 6 TV3+ 0 t 27 min 3 0 t 40 min 4 TV3 PULS 0 t 15 min 2 0 t 22 min 2 TV3 Sport 1 0 t 14 min 2 0 t 14 min 2 TV3 Sport 2 0 t 01 min 0 0 t 01 min 0 Kanal 4 0 t 13 min 1 0 t 17 min 2 Kanal 5 0 t 32 min 3 0 t 43 min 5 6'eren 0 t 10 min 1 0 t 15 min 2 7'eren 0 t 01 min 0 0 t 01 min 0 Discovery 0 t 08 min 1 0 t 12 min 1 TLC 0 t 08 min 1 0 t 10 min 1 MTV 0 t 05 min 1 0 t 04 min 0 VH1 0 t 02 min 0 0 t 03 min 0 Regional-tv 0 t 07 min 1 0 t 05 min 1 Eurosport 0 t 03 min 0 0 t 02 min 0 Canal9 0 t 09 min 1 0 t 10 min 1 Canal8 Sport 0 t 03 min 0 0 t 02 min 0 Andre 1 t 32 min 10 1 t 21 min 9 I alt 15 t 34 min 100 15 t 39 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 30 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 Sporten 22.20 424.000 28 2. DR1 TV AVISEN 21.00 / 21.30 412.000 31 3. TV 2 SportsNYHEDERNE 22.22 382.000 30 4. TV 2 NYHEDERNE 19.00 / 20.05 367.000 39 5. TV 2 Regionalprogram 19.30 / 20.35 359.000 36 6. TV 2 NYHEDERNE 22.00 355.000 27 7. TV 2 Regionale nyheder 22.27 323.000 26 8. DR1 Vores vejr 18.55 293.000 35 9. DR1 TV AVISEN 18.30 285.000 34 10. TV 2 NYHEDERNE 18.00 270.000 40 11. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.05 268.000 38 12. TV 2 Regionale nyheder 18.10 246.000 37 13. TV 2 Dit sommervejr 18.25 225.000 31 14. TV 2 NYHEDERNE 17.00 / 16.00 174.000 39 15. TV 2 NYHEDERNE 07.00-11.00 132.000 51 16. TV 2 NYHEDERNE 14.00 128.000 39 17. TV 2 SportsNYHEDERNE 07.00-09.00 127.000 55 18. TV 2 SportsNYHEDERNE 17.10 125.000 30 19. DR1 TV AVISEN 17.50 118.000 19 20. TV 2 SportsNYHEDERNE 12.10 105.000 38 21. TV 2 NYHEDERNE 12.00 103.000 34 22. DR2 Deadline 22.30 89.000 7 23. TV 2 NYHEDERNE 06.00-06.55 42.000 47 24. TV 2 NYHEDERNE 04.00-05.55 21.000 29 25. DR2 DR2 12:00 - DR2 16:00 13.000 3 26. DR2 DR2 08:00 / DR2 10:00 11.000 4 27. DR2 DR2 18:00 9.000 1

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 30 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 TV 2 på Tour - i Frankrig: Podiet 456.000 38 2. DR1 Kriminalkommissær Barnaby 445.000 33 3. DR1 Puk og Herman stævner ud 393.000 34 4. DR1 Guld på godset 371.000 29 5. DR1 Skattejægerne 370.000 32 6. DR1 Fodboldmagasinet 368.000 22 7. DR1 Må vi komme med? 354.000 24 8. TV 2 Tour de France: 21. etape, direkte 342.000 38 9. DR1 Hvem var det nu vi var? 331.000 29 10. DR1 AftenTour 2014 (gns.) 325.000 26 11. DR1 Fætrene på Torndal 317.000 25 12. TV 2 Tour de France: Studiet: Nibali i ny .. 310.000 46 13. DR1 Wallander: Inden frosten 306.000 27 14. TV 2 Tour de France: Studiet: Mesterligt af .. 298.000 44 15. TV 2 Tour de France: 20. etape, direkte 297.000 48 16. TV 2 Tour de France: 18. etape, direkte 296.000 58 17. TV 2 Tour de France: 17. etape, direkte 291.000 55 18. TV 2 Klipfiskerne 290.000 26 19. TV 2 LørdagsSporten 282.000 27 19. TV 2 Sommer i Tivoli - LIVE 282.000 20

 

 

De 20-60-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 20-60 år - i % Kanal Uge 30 2014 (til 27. juli) TV 2 59,2 57,3 TV3-kanalerne 21,7 22,5 SBS Discovery Media 16,0 17,4 Viacom 1,2 1,1 C More Entertainment 2,0 1,7

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Daglige kontakter Daglig seertid TV 2 NEWS 625.000 45 min.

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 30 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV2 ØST 10,4 44 TV/MIDT-VEST 8,2 42 TV SYD 7,9 37 TV2/NORD 7,6 36 TV 2 | ØSTJYLLAND 7,2 39 TV 2/FYN 6,9 32 TV 2/ Lorry 6,6 32

 

 

Billede {0} af {1}