Tv-seningen uge 3: Over to millioner håndboldfans

22. januar 2014;
Af: TV 2 Kommunikation

Håndbolden rundede to millioner, og over halvanden million seere så med i ”Badehotellet”.

Over to millioner håndboldfans fulgte René Toft Hansen og co. i kamp for Danmark. (Foto: Jan Christensen / TV 2)

Endnu engang var det drama og håndbold, der trak danskerne til tv-skærmen, og mens ”Badehotellet” fastholdt sit høje seerniveau, rundede håndbolden lørdag aften to millioner seere, da Danmark tørnede sammen med ærkefjenderne fra Spanien.

Endelig var det tid til revanche mod Spanien efter ydmygelsen ved sidste års VM, og der var stor seeropbakning til kampen om æren og to point i turneringen. Gennemsnittet for kampen landede på 1.833.000 seere blandt alle danskere og 68 procent seerandel, mens 2. halvleg af kampen i snit havde 2.012.000 seere.

Flere end 2,1 mio. danskere så med i slutningen af kampen, der dermed er EM-slutrundens foreløbige topscorer og ugens mest sete program foran ”Arvingerne” med 1.723.000 seere og ”X Factor” med 1.676.000 seere.

Seeropbakningen betyder, at denne EM-slutrunde fortsat har den bedste seermæssige start på en EM- eller VM-slutrunde nogensinde. Læs mere om seertallene ved EM i håndbold her.

På den redaktionelle dækning var der også opbakning til TV 2s nye studieekspert Lasse Boesen. I BT skrev Kurt Lassen:

"Tidligere landsholds- og nuværende KIF Kolding København-spiller Lasse Boesen har gjort sin entré som studieekspert på TV 2 ved EM i herrehåndbold. Det gør han godt. Et klart hit."

Ægteparret Helene og Hjalmar Aurland i "Badehotellet" (Cecilie Stenspil og Peter Hesse Overgaard). (Foto: Mike Kollöffel / TV 2)

Seersucces til ”Badehotellet”
Mandag fortsatte intrigerne i ”Badehotellet”, hvor Fie havde planer om at forlade stuepigetjansen, og hotelejer Andersens trang til at kigge gennem nøglehullet fik fatale følger. Med 1.511.000 seere og en seerandel på 60 procent sikrede dramaserien endnu en seersucces, og de første tre afsnit har nu et seergennemsnit på 1.549.000.

I Nordjyske Stiftstidende fik tredje afsnit af ”Badehotellet” fem ud af seks stjerner og rosende ord med på vejen. Mens Ekstra Bladet derimod fastholdt sin skepsis, sneg BT’s Birgitte Lorenzen sig op på tre stjerner og et anerkendende nik til dramaserien:

- Med mere end 1,6 mio. seere (seertallet til afsnit 2, red.) er sagen klar: ”Badehotellet” er en succes, TV 2 har set rigtigt: Seerne er tilsyneladende mætte af mørke og dystre samtidsserier og taknemmelige for at blive sendt tilbage til en tid, før verden gik helt af lave.

Spørgetime på NEWS ...
Den nye, direkte udsendelse fra Folketinget, ”Folketingets spørgetime”, bringer politikerne i direkte krydsild på åben skærm, og siden første udsendelse har både NEWS og DR2 sendt direkte fra spørgetimen.

I forbindelse med de foreløbig seks transmitterede spørgetimer har TV 2 NEWS været den foretrukne kanal. I gennemsnit har seertallet til ”Folketingets spørgetime” på NEWS været cirka 25 procent højere end på DR2, og det understreger NEWS’ stærke position på dansk politik.

Sidste uges stærkeste dag på TV 2 NEWS blev fredag, og det kunne også tilskrives dansk politik. TV 2 NEWS transmitterede nemlig direkte fra samrådet i Folketingets retsudvalg med statsminister Helle Thorning-Schmidt. I det fire og en halv time lange samråd var der i gennemsnit 112.000 seere på TV 2 NEWS – i øvrigt det samme som på DR2 i dette tidsrum.

... og roser til Simi Jan
Også lørdag var der roser til NEWS - nærmere bestemt til korrespondent Simi Jan, som interviewede NATO's generalsekretær, Anders Fogh Rasmussen, om de aktuelle konflikter i Afghanistan og Syrien.

Politikens udlandsredaktør, Michael Jarlner, skrev om interviewet:

"Det er første gang, jeg i den grad ser den tidligere statsministertrængt i defensiven af viden og skarphed. Bravo."

----------

I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS.

Top 20 - 20-60 år - uge 3 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 EM-håndbold: Danmark-Spanien 1.056.000 69 2. DR1 X Factor 975.000 68 3. TV 2 EM-håndbold: Danmark-Østrig 973.000 63 4. TV 2 EM-håndbold: Danmark-Tjekkiet 941.000 63 5. DR1 Arvingerne 903.000 55 6. TV 2 Badehotellet 809.000 56 7. TV 2 EM-håndbold: Studiet: Dansk hævn .. 723.000 54 8. TV 2 Sæt pris på dit hjem 539.000 37 9. DR1 21 Søndag 511.000 33 10. TV 2 EM-håndbold: Studiet: Dansk kontra .. 441.000 37 10. DR1 Til arven os skiller 441.000 34 12. DR1 The Tourist 436.000 34 13. TV 2 EM-håndbold: Studiet: Klar til revanche 421.000 38 14. TV 2 EM-håndbold: Studiet: Kravet er ... 383.000 34 15. DR1 Bonderøven 363.000 31 16. DR1 Penge 360.000 33 17. DR1 Hammerslag 341.000 26 17. TV 2 En kur der dur 341.000 25 19. TV 2 Touch (1) 329.000 32 19. DR1 DR-Dokumentar: Sikke tømmermænd 329.000 23

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 13. - 19. januar 2014 Kanal Alle seere Share i % 20-60 år Share i % TV 2 6 t 53 min 28 7 t 15 min 29 TV 2 ZULU 0 t 32 min 2 0 t 45 min 3 TV 2 CHARLIE 0 t 53 min 4 0 t 38 min 3 TV 2 FILM 0 t 06 min 0 0 t 07 min 0 TV 2 NEWS 0 t 50 min 3 0 t 47 min 3 TV 2 FRI 0 t 12 min 1 0 t 12 min 1 DR1 4 t 54 min 20 4 t 20 min 17 DR2 1 t 00 min 4 0 t 54 min 4 DR3 0 t 28 min 2 0 t 36 min 2 DR K 0 t 29 min 2 0 t 27 min 2 DR Ramasjang 0 t 25 min 2 0 t 17 min 1 DR Ultra 0 t 14 min 1 0 t 05 min 0 TV3 0 t 49 min 3 1 t 08 min 5 TV3+ 0 t 31 min 2 0 t 46 min 3 TV3 PULS 0 t 21 min 1 0 t 27 min 2 TV3 Sport 1 1 t 02 min 4 0 t 51 min 3 TV3 Sport 2 0 t 07 min 0 0 t 08 min 1 Kanal 4 0 t 20 min 1 0 t 26 min 2 Kanal 5 0 t 38 min 3 0 t 49 min 3 6'eren 0 t 20 min 1 0 t 26 min 2 7'eren 0 t 03 min 0 0 t 04 min 0 Discovery 0 t 10 min 1 0 t 14 min 1 TLC 0 t 12 min 1 0 t 14 min 1 MTV 0 t 05 min 0 0 t 05 min 0 VH1 0 t 02 min 0 0 t 04 min 0 Regional-tv 0 t 09 min 1 0 t 06 min 0 Eurosport 0 t 14 min 1 0 t 12 min 0 Canal9 0 t 08 min 1 0 t 11 min 1 Andre 2 t 26 min 10 2 t 10 min 9 I alt 24 t 30 min 100 24 t 44 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 3 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 NYHEDERNE 22.00 / 22.15 707.000 36 2. TV 2 SportsNYHEDERNE 22.18 / 22.33 667.000 38 3. TV 2 Regionalprogram 19.30 658.000 36 4. TV 2 NYHEDERNE 19.00 639.000 38 5. DR1 TV AVISEN 21.00 / 21.30 604.000 25 6. TV 2 Regionale nyheder 22.20 / 22.35 583.000 35 7. DR1 Vores vejr 18.55 524.000 34 8. DR1 TV AVISEN 18.30 450.000 31 9. DR1 Sporten 22.20 444.000 23 10. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.05 426.000 34 11. TV 2 Regionale nyheder 18.10 405.000 34 12. TV 2 NYHEDERNE 18.00 381.000 32 13. TV 2 Dit vintervejr 18.25 341.000 23 14. DR1 TV AVISEN 17.50 208.000 19 15. TV 2 SportsNYHEDERNE 07.00-09.00 174.000 59 16. TV 2 NYHEDERNE 07.00-11.00 171.000 51 17. TV 2 SportsNYHEDERNE 17.10 165.000 19 18. TV 2 Regionale nyheder 17.15 160.000 20 19. TV 2 SportsNYHEDERNE 12.10 143.000 37 20. TV 2 NYHEDERNE 12.00 141.000 35 21. TV 2 NYHEDERNE 17.00 140.000 16 22. DR2 Deadline 22.30 92.000 6 23. TV 2 Regionale nyheder 12.10 90.000 26 24. TV 2 NYHEDERNE 06.00-06.30 70.000 53 25. DR2 DR2 17:00 / 18:00 52.000 5 26. DR2 DR2 12:00 - DR2 16:00 40.000 8 27. DR2 DR2 07:00 - DR2 11:00 19.000 5 28. TV 2 NYHEDERNE 04.00-05.30 18.000 23

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 3 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 EM-håndbold: Danmark-Spanien 1.833.000 68 2. DR1 Arvingerne 1.723.000 61 3. DR1 X Factor 1.676.000 62 4. TV 2 EM-håndbold: Danmark-Østrig 1.625.000 63 5. TV 2 EM-håndbold: Danmark-Tjekkiet 1.609.000 63 6. TV 2 Badehotellet 1.511.000 60 7. TV 2 EM-håndbold: Studiet: Dansk hævn .. 1.212.000 52 8. DR1 21 Søndag 978.000 37 9. TV 2 Sæt pris på dit hjem 957.000 39 10. DR1 Til arven os skiller 902.000 41 11. DR1 Bonderøven 779.000 36 12. TV 2 EM-håndbold: Studiet: Klar til revanche 778.000 37 13. DR1 The Tourist 768.000 35 14. TV 2 EM-håndbold: Studiet: Dansk kontra .. 733.000 34 15. DR1 Penge 711.000 38 16. TV 2 EM-håndbold: Studiet: Kravet er .. 682.000 32 17. DR1 Hammerslag 670.000 29 18. TV 2 LørdagsSporten 621.000 34 19. DR1 7-9-13 601.000 30 20. DR1 DR-Dokumentar: Sikke tømmermænd 564.000 23

 

 

De 20-60-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 20-60 år - i % Kanal Uge 3 2014 (til 19. januar) TV 2 62,6 61,0 TV3-kanalerne 20,9 19,7 SBS Discovery Media 14,4 17,2 Viacom 1,0 1,1 Canal9 1,1 1,1

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Daglige kontakter Daglig seertid TV 2 NEWS 773.000 49 min.

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 3 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV2 ØST 19,1 42 TV/MIDT-VEST 17,4 43 TV2/NORD 16,2 43 TV SYD 15,6 37 TV 2/FYN 15,4 38 TV 2 | ØSTJYLLAND 13,4 42 TV 2/ Lorry 10,8 29

 

 

Billede {0} af {1}