Tv-seningen uge 29: Touren er i gult

Selv om weekenden bød på mere tv-sport, var Tour de France på TV 2 væsentligt mere set end både superligafodbold og Formel 1. Flot uge til TV 2 CHARLIE, som blev den tredjemest sete kanal.

Vincenzo Nibali er favorit til at vinde årets Tour de France, inden Tour-feltet i løbets sidste uge kører i Pyrenæerne. (Foto: Getty Images / TV 2)

Tour de France var afgørende for seerfordelingen mellem de største kanaler i uge 29. TV 2 var således 50 procent mere set end DR1 i sidste uge, og det skete især i kraft af den høje Tour de France-seertilslutning i dagtimerne og først på aftenen.

Danskernes samlede seerforbrug på Tour de France ligger i 2014 - trods formidabelt sommervejr og frafald blandt Tour-favoritterne - på samme niveau som i 2013. Hver dansker har inden Tourens sidste uge i gennemsnit brugt knap fire timer på at følge Tour de France på TV 2 (hvor 90 procent af seerforbruget ligger) og på DR1.

Også Eurosport sender Tour de France – men det sker for meget få seere. Under weekendens to etaper havde Eurosport i gennemsnit 1.000-2.000 seere til etaperne, mens der var gennemsnitligt 236.000 seere til TV 2s Tour-etaper.

Cykelekspert Henrik Jul Hansen og vært Thomas Kristensen (th.) i TV 2s Tour de France-studie i Odense. (Foto: Ebbe Rosendahl / TV 2)

Touren dominerer trods fodbold og Formel 1
I weekenden var der flere sportstilbud til danskerne – herunder Formel 1 og superliga-premiere – men det ændrede ikke ved Tour de France’ førerposition. Weekendens to Tour-etaper havde i gennemsnit 236.000 seere og omkring 450.000, da flest så med. Til sammenligning blev Formel 1-løbet i tyske Hockenheim set af gennemsnitligt 118.000 – og 146.000, da flest så med.

Den mest sete superligakamp blev sendt i den gode sendetid søndag, og på dette tidspunkt søndag aften havde kampen FC Midtjylland-Brøndby 190.000 seere.

Rundens øvrige superligakampe havde henholdsvis 65.000 seere (FCN-FCV på TV3 SPORT 1), 78.000 seere (SønderjyskE-AaB på TV3 SPORT 1), 77.000 seere (OB-Hobro på Canal8 Sport), 92.000 seere (Silkeborg-FCK på Canal9) og 74.000 seere (Esbjerg-Randers på TV 3 SPORT 1).

Krimiserien 'En sag for Frost' er et af de mest populære programtilbud i TV 2 CHARLIEs krimisommer.

Krimisommer med seertække ...
I forbindelse med ugens tv-sening er TV 2 CHARLIE ugens anden store succes. Med en seerandel på 5,3 procent var kanalen i sidste uge Danmarks tredjestørste blandt alle danskere foran både DR2 (4,6 procent), TV3 (4,3 procent) og TV 2 NEWS (4,2 procent).

I kraft af sin populære krimisommer var TV 2 CHARLIE også klart større end Kanal 5 (3,3 procent) og TV3+ (2,7 procent), selv om sidstnævnte havde direkte sportstilbud til seerne i weekenden.

... og nyhedskanal med høj etik
Også TV 2 NEWS havde en uge med høj sening, og det skete bl.a. på den tragiske baggrund af nedskydningen et malaysisk fly i Ukraine og den blodige konflikt i Gaza mellem Israel og Hamas.

Tv-anmelder Michael Bo anmeldte i Politiken NEWS-dækningen fredag 18. juli og kunne berolige seerne med, at redaktionen viste stor ansvarlighed i forbindelse med dækningen i ord og billeder af begivenhederne. Og det samme var tilfældet hos TV 2 og DR.

På de sociale medier er etikken imidlertid en helt anden, konstaterede avisens anmelder og skrev:

"Såvel Twitter som Facebook bugner af død, lemlæstelse og blod. Krigen, som det vel nu må kaldes, i Gaza har understreget, at ingen visuelle midler er for grelle til at blive taget i brug - ofte i kynisk politisk propagandaøjemed.

I forgårs var det nedskydningen over Ukraine af et malaysisk passagerfly, der fik mig til at orientere mig mediemæssigt gennem sammenknebne øjne og med fingeren parat til at scrolle videre. Der er desværre ingen ende på, hvor mange halvt bortsprængte ansigter, hvor mange livløse barneøjne og gennemhullede overkroppe jeg har nået at se halvdelen af, inden jeg fik sundet mig og sprang videre til det næste."

----------

I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS.

Top 20 - 20-60 år - uge 29 (ekskl. nyheder og vejr-tv)
Nr.
Kanal
Program
Seertal
Share i %
1.
DR1
Guld på godset
250.000
29
2.
TV 2
Sommer i Tivoli - LIVE
242.000
27
3.
TV 2
Tour de France: 10. etape, direkte
229.000
57
4.
TV 2
TV 2 på Tour - i Frankrig: Contadors ..
224.000
41
5.
TV 2
Razzia - SKAT rykker ud
213.000
24
6.
TV 2
Dicte
210.000
25
7.
TV 2
21 Jump Street
208.000
24
8.
DR1
Skattejægerne
207.000
27
9.
DR1
Kriminalkommissær Barnaby
199.000
25
10.
TV 2
Grillfeber
188.000
26
11.
DR1
AftenTour 2014 (gns.)
181.000
24
12.
DR1
Hvem var det nu vi var
176.000
30
13.
DR1
Fodboldmagasinet
175.000
20
14.
DR1
Sommer Horisont
173.000
22
15.
DR1
I hus til halsen
172.000
24
16.
DR1
Puk og Herman stævner ud
169.000
27
17.
TV 2
Bruce den almægtige
168.000
23
18.
TV 2
Sæt pris på dit hjem
167.000
19
19.
TV 2
Rundt på gulvet
163.000
29
19.
DR1
Søren Ryge direkte
163.000
27

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 14.-20. juli 2014
Kanal
Alle seere
Share i %
20-60 år
Share i %
TV 2
4 t 26 min
27
4 t 40 min
28
TV 2 ZULU
0 t 26 min
3
0 t 41 min
4
TV 2 CHARLIE
0 t 52 min
5
0 t 35 min
3
TV 2 FILM
0 t 05 min
0
0 t 05 min
1
TV 2 NEWS
0 t 42 min
4
0 t 39 min
4
TV 2 FRI
0 t 06 min
1
0 t 07 min
1
DR1
3 t 01 min
18
2 t 22 min
14
DR2
0 t 46 min
5
0 t 41 min
4
DR3
0 t 17 min
2
0 t 23 min
2
DR K
0 t 20 min
2
0 t 19 min
2
DR Ramasjang
0 t 20 min
2
0 t 11 min
1
DR Ultra
0 t 15 min
2
0 t 06 min
1
TV3
0 t 43 min
4
0 t 59 min
6
TV3+
0 t 27 min
3
0 t 39 min
4
TV3 PULS
0 t 13 min
1
0 t 18 min
2
TV3 Sport 1
0 t 09 min
1
0 t 10 min
1
TV3 Sport 2
0 t 02 min
0
0 t 02 min
0
Kanal 4
0 t 15 min
2
0 t 20 min
2
Kanal 5
0 t 32 min
3
0 t 45 min
4
6'eren
0 t 11 min
1
0 t 14 min
1
7'eren
0 t 01 min
0
0 t 02 min
0
Discovery
0 t 08 min
1
0 t 13 min
1
TLC
0 t 06 min
1
0 t 08 min
1
MTV
0 t 05 min
1
0 t 05 min
0
VH1
0 t 02 min
0
0 t 03 min
0
Regional-tv
0 t 07 min
1
0 t 05 min
0
Eurosport
0 t 02 min
0
0 t 02 min
0
Canal9
0 t 08 min
1
0 t 10 min
1
Canal8 Sport
0 t 04 min
0
0 t 05 min
1
Andre
1 t 38 min
10
1 t 30 min
9
I alt
16 t 30 min
100
16 t 38 min
100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 29 (12 år+)
Nr.
Kanal
Program
Seertal
Share i %
1.
DR1
TV AVISEN 21.00 / 21.30
488.000
33
2.
DR1
Sporten 21.55
469.000
30
3.
TV 2
SportsNYHEDERNE 22.22
426.000
29
4.
TV 2
NYHEDERNE 22.00
397.000
27
5.
TV 2
Regionalprogram 19.30
384.000
36
6.
TV 2
NYHEDERNE 19.00
380.000
39
7.
TV 2
Regionale nyheder 22.27
361.000
26
8.
DR1
Vores vejr 18.55
346.000
36
9.
TV 2
SportsNYHEDERNE 18.05
321.000
41
10.
TV 2
NYHEDERNE 18.00
308.000
41
11.
DR1
TV AVISEN 18.30
295.000
35
12.
TV 2
Regionale nyheder 18.10
287.000
40
13.
TV 2
Dit sommervejr 18.25
246.000
31
14.
TV 2
NYHEDERNE 16.00 / 17.00
180.000
35
15.
TV 2
SportsNYHEDERNE 17.10
152.000
26
15.
TV 2
Regionale nyheder 17.15
152.000
26
17.
TV 2
SportsNYHEDERNE 07.00-09.00
140.000
58
18.
TV 2
NYHEDERNE 07.00-11.00
138.000
53
19.
TV 2
NYHEDERNE 14.00
126.000
35
20.
DR1
TV AVISEN 17.50
122.000
17
21.
TV 2
SportsNYHEDERNE 12.10
113.000
36
21.
TV 2
NYHEDERNE 12.00
113.000
34
23.
DR2
Deadline 22.30
100.000
8
24.
TV 2
NYHEDERNE 06.00-06.55
42.000
47
25.
TV 2
NYHEDERNE 04.00-05.55
24.000
35
26.
DR2
DR2 18:00
17.000
2
27.
DR2
DR2 12:00 - DR2 16:00
15.000
4
28.
DR2
DR2 08:00 / DR2 10:00
14.000
5

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 29 (ekskl. nyheder og vejr-tv)
Nr.
Kanal
Program
Seertal
Share i %
1.
DR1
Guld på godset
589.000
38
2.
DR1
Skattejægerne
486.000
32
3.
TV 2
Sommer i Tivoli - LIVE
462.000
28
4.
DR1
Kriminalkommissær Barnaby
448.000
31
5.
DR1
Søren Ryge direkte
421.000
35
6.
DR1
Puk og Herman stævner ud
409.000
33
7.
TV 2
Tour de France: 10. etape, direkte
405.000
56
8.
DR1
Fodboldmagasinet
392.000
25
9.
DR1
Hvem var det nu vi var
387.000
33
10.
TV 2
Razzia - SKAT rykker ud
381.000
24
11.
DR1
I hus til halsen
376.000
26
11.
TV 2
Dicte
376.000
24
13.
DR1
AftenTour 2014 (gns.)
371.000
26
14.
DR1
Beck
352.000
26
15.
TV 2
Sæt pris på dit hjem
346.000
21
16.
TV 2
TV 2 på Tour - i Frankrig: Contadors ..
337.000
30
17.
DR1
Sådan er fædre - skal du føde, skat?
331.000
22
18.
DR1
Bonderøven
329.000
30
19.
TV 2
Fantastiske fund
321.000
28
20.
DR1
Det søde sommerliv - rødgrød
314.000
23

 

 

De 20-60-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 20-60 år - i %
Kanal
Uge 29
2014 (til 20. juli)
TV 2
61,2
57,2
TV3-kanalerne
19,6
22,5
SBS Discovery Media
15,5
17,5
Viacom
1,3
1,1
C More Entertainment
2,4
1,7

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut)
Kanal
Daglige kontakter
Daglig seertid
TV 2 NEWS
650.000
48

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 29
TV 2-region
Tv-rating i %
Share i %
TV2/NORD
10,6
41
TV2 ØST
10,4
41
TV/MIDT-VEST
8,9
41
TV 2 | ØSTJYLLAND
8,1
38
TV SYD
7,9
37
TV 2/FYN
7,8
39
TV 2/ Lorry
6,5
30