
EM-slutrunden i fodbold blev en succes for TV 2. To millioner danskere fulgte EM-finalen på TV 2 og DR1, mens Touren bidrog til en gøre søndagen til en af årets bedste dage. Og TV 2 Charlie satte punktum for en forrygende juni.
EM-topscorer Fernando Torres jubler over det afgørende 3-0-mål. (Foto: All Over/TV 2)
EURO 2012 i Polen og Ukraine har været en stor succes hos tv-seerne, og det kulminerede ved søndagens finale, som havde to millioner seere til selve kampen på TV 2 og DR1.
EM-finalen bliver dermed den næstmest sete kamp under EM – kun overgået af Danmarks gruppefinale mod Tyskland.
Næsten hver anden dansker så med på TV 2 i løbet af søndag 1. juli, og disse seere brugte i gennemsnit 2 timer 20 minutter på at se TV 2s hovedkanal. Her var hovedtilbuddet 12 timers sport – Tour de France og EM-fodbold - suppleret af nyhedsudsendelser i løbet af dagen.
13,5 timers EM-sening pr. dansker
Optakten til EM-finalen og 1. halvleg blev mest set på TV 2, mens 2. halvleg og pokaloverrækkelsen blev mest set på DR1. Alt i alt var der omtrent samme seertal til selve kampen på de to kanaler – 996.000 på DR1 og 975.000 på TV 2. Blandt de 21-50-årige var TV 2 den foretrukne kanal under kampen, mens de ældre seere foretrak DR1.
På hele EM-aftenen – inklusive optakt, pokaloverrækkelse og analyse – var der i gennemsnit knap trekvart million seere i snit til begge de to kanalers EM-programmer - med et lille forspring til TV 2.
Hver dansker har i snit brugt cirka 13,5 timer på at følge EM i fodbold på TV 2, DR1 og DR2 – lidt mere på TV 2 end på DR. EURO 2012 bliver dermed sammen med OL årets største tv-trækplastre.
Det tilsvarende seerforbrug var 8,5 timer under EM i 2008, hvor Danmark ikke deltog, og godt 14 timer ved EM-slutrunden i 2004, hvor Danmark spillede sig i kvartfinalen.
En af årets bedste dage
Søndagens store sportsdag med EM-fodbold og Tour de France på TV 2 betød, at søndag 1. juli blev en af årets bedste dage på TV 2.
Danskerne følger i høj grad Touren på både tv, nettet og mobiltelefonen. TV 2s nye Tour-app ligger således allerede efter to dage nummer ét på listen over de mest downloadede applikationer i App Store.
Charlie tredjestørst i juni
Sidste uge betød også afslutning på årets første sommermåned. En måned, hvor TV 2 Charlie var Danmarks tredjestørste kanal - kun overgået af TV 2 og DR1.
Det er især Charlies krimisommer, som er den hidtil største af sin slags, og festlighederne i anledning af dronning Elizabeths regentjubilæum, der har givet Charlie tredjepladsen i juni 2012.
Normalt er TV3 Danmarks tredjestørste kanal, men også DR2 har haft pladsen i perioder, ligesom TV3+ har haft æren i en enkelt måned tilbage i april 2008.
Nu har TV 2 Charlie også den fornøjelse i juni, hvor kanalen stod for 5,2 procent af den samlede tv-sening. Det var oven i købet langt foran nummer fire og fem, henholdsvis TV3 (4,2 procent af tv-seningen) og DR2 (4,0 procent af tv-seningen).
Læs mere om TV 2 Charlies flotte måned her.
----------
I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse på DR1 og DR HD og samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS og på DR1 og DR Update.
Top 20 - 21-50 år - uge 26 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 EURO 2012: Portugal-Spanien 559.000 58 2. TV 2 EURO 2012: Tyskland-Italien 549.000 58 3. TV 2 EURO 2012: Finale, Spanien-Italien 411.000 36 4. DR1 EURO 2012: Finale, Spanien-Italien 377.000 32 5. TV 2 EM-studiet: Spanien i fuld kontrol ... 372.000 31 6. TV 2 EM-studiet: Balotelli sender Italien ... 315.000 44 7. TV 2 EURO 2012: Pokaloverrækkelse 289.000 34 8. DR1 EURO 2012: Præmieoverrækkelse 269.000 31 9. TV 2 Station 2 Politirapporten 247.000 26 10. DR1 Horisont Special 203.000 22 11. DR1 American Ganster 191.000 27 12. TV 2 EURO 2012: Spanien kan skrive historie 184.000 25 13. TV 2 Live fra Bremen 179.000 24 14. TV 2 Australia 174.000 28 14. DR1 EURO 2012: Før kick off 174.000 25 16. DR1 EURO 2012: Efter kampen (gns.) 173.000 31 16. TV 2 Bjarne Riis - Nedtouren 173.000 18 18. DR1 So F***ing Special 172.000 21 19. DR1 EURO 2012: Før finalen 168.000 25 19. TV 2 EURO 2012: EM-studiet: Eufori i Italien 168.000 18