Tv-seningen uge 26: Stor EM-succes til TV 2

03. juli 2012;
Af: TV 2 Kommunikation

EM-slutrunden i fodbold blev en succes for TV 2. To millioner danskere fulgte EM-finalen på TV 2 og DR1, mens Touren bidrog til en gøre søndagen til en af årets bedste dage. Og TV 2 Charlie satte punktum for en forrygende juni.

EM-topscorer Fernando Torres jubler over det afgørende 3-0-mål. (Foto: All Over/TV 2)


EURO 2012 i Polen og Ukraine har været en stor succes hos tv-seerne, og det kulminerede ved søndagens finale, som havde to millioner seere til selve kampen på TV 2 og DR1.

EM-finalen bliver dermed den næstmest sete kamp under EM – kun overgået af Danmarks gruppefinale mod Tyskland.

Næsten hver anden dansker så med på TV 2 i løbet af søndag 1. juli, og disse seere brugte i gennemsnit 2 timer 20 minutter på at se TV 2s hovedkanal. Her var hovedtilbuddet 12 timers sport – Tour de France og EM-fodbold - suppleret af nyhedsudsendelser i løbet af dagen.

13,5 timers EM-sening pr. dansker
Optakten til EM-finalen og 1. halvleg blev mest set på TV 2, mens 2. halvleg og pokaloverrækkelsen blev mest set på DR1. Alt i alt var der omtrent samme seertal til selve kampen på de to kanaler – 996.000 på DR1 og 975.000 på TV 2. Blandt de 21-50-årige var TV 2 den foretrukne kanal under kampen, mens de ældre seere foretrak DR1.

På hele EM-aftenen – inklusive optakt, pokaloverrækkelse og analyse – var der i gennemsnit knap trekvart million seere i snit til begge de to kanalers EM-programmer - med et lille forspring til TV 2.

Hver dansker har i snit brugt cirka 13,5 timer på at følge EM i fodbold på TV 2, DR1 og DR2 – lidt mere på TV 2 end på DR. EURO 2012 bliver dermed sammen med OL årets største tv-trækplastre.

Det tilsvarende seerforbrug var 8,5 timer under EM i 2008, hvor Danmark ikke deltog, og godt 14 timer ved EM-slutrunden i 2004, hvor Danmark spillede sig i kvartfinalen.

En af årets bedste dage
Søndagens store sportsdag med EM-fodbold og Tour de France på TV 2 betød, at søndag 1. juli blev en af årets bedste dage på TV 2.

Danskerne følger i høj grad Touren på både tv, nettet og mobiltelefonen. TV 2s nye Tour-app ligger således allerede efter to dage nummer ét på listen over de mest downloadede applikationer i App Store.

Læs mere om Tour-app'en her.

Charlie tredjestørst i juni
Sidste uge betød også afslutning på årets første sommermåned. En måned, hvor TV 2 Charlie var Danmarks tredjestørste kanal - kun overgået af TV 2 og DR1.

Det er især Charlies krimisommer, som er den hidtil største af sin slags, og festlighederne i anledning af dronning Elizabeths regentjubilæum, der har givet Charlie tredjepladsen i juni 2012.

Normalt er TV3 Danmarks tredjestørste kanal, men også DR2 har haft pladsen i perioder, ligesom TV3+ har haft æren i en enkelt måned tilbage i april 2008.

Nu har TV 2 Charlie også den fornøjelse i juni, hvor kanalen stod for 5,2 procent af den samlede tv-sening. Det var oven i købet langt foran nummer fire og fem, henholdsvis TV3 (4,2 procent af tv-seningen) og DR2 (4,0 procent af tv-seningen).

Læs mere om TV 2 Charlies flotte måned her.

----------

I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse på DR1 og DR HD og samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS og på DR1 og DR Update.

Top 20 - 21-50 år - uge 26 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 EURO 2012: Portugal-Spanien 559.000 58 2. TV 2 EURO 2012: Tyskland-Italien 549.000 58 3. TV 2 EURO 2012: Finale, Spanien-Italien 411.000 36 4. DR1 EURO 2012: Finale, Spanien-Italien 377.000 32 5. TV 2 EM-studiet: Spanien i fuld kontrol ... 372.000 31 6. TV 2 EM-studiet: Balotelli sender Italien ... 315.000 44 7. TV 2 EURO 2012: Pokaloverrækkelse 289.000 34 8. DR1 EURO 2012: Præmieoverrækkelse 269.000 31 9. TV 2 Station 2 Politirapporten 247.000 26 10. DR1 Horisont Special 203.000 22 11. DR1 American Ganster 191.000 27 12. TV 2 EURO 2012: Spanien kan skrive historie 184.000 25 13. TV 2 Live fra Bremen 179.000 24 14. TV 2 Australia 174.000 28 14. DR1 EURO 2012: Før kick off 174.000 25 16. DR1 EURO 2012: Efter kampen (gns.) 173.000 31 16. TV 2 Bjarne Riis - Nedtouren 173.000 18 18. DR1 So F***ing Special 172.000 21 19. DR1 EURO 2012: Før finalen 168.000 25 19. TV 2 EURO 2012: EM-studiet: Eufori i Italien 168.000 18

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 25. juni - 1. juli 2012 Kanal Alle seere Share i % 21-50 år Share i % TV 2 5 t 09 min 25 5 t 09 min 25 TV 2 Zulu 0 t 29 min 2 0 t 45 min 4 TV 2 Charlie 1 t 02 min 5 0 t 36 min 3 TV 2 FILM 0 t 08 min 1 0 t 09 min 1 TV 2 NEWS 0 t 44 min 4 0 t 44 min 4 DR1 3 t 54 min 19 3 t 20 min 16 DR2 0 t 54 min 4 0 t 43 min 3 DR Update 0 t 10 min 1 0 t 08 min 1 DR HD 0 t 19 min 2 0 t 20 min 2 DR K 0 t 13 min 1 0 t 11 min 1 DR Ramasjang 0 t 20 min 2 0 t 09 min 1 TV3 0 t 52 min 4 1 t 10 min 6 TV3+ 0 t 29 min 2 0 t 47 min 4 TV3 PULS 0 t 20 min 2 0 t 30 min 2 Kanal 4 0 t 20 min 2 0 t 28 min 2 Kanal 5 0 t 43 min 4 1 t 05 min 5 6'eren 0 t 17 min 1 0 t 24 min 2 Discovery 0 t 11 min 1 0 t 18 min 1 TLC 0 t 10 min 1 0 t 13 min 1 TV 2 SPORT 0 t 29 min 2 0 t 24 min 2 Regional-tv 0 t 08 min 1 0 t 03 min 0 Eurosport 0 t 03 min 0 0 t 02 min 0 Canal9 0 t 07 min 1 0 t 09 min 1 Andre 2 t 50 min 13 2 t 42 min 13 I alt 20 t 21 min 100 20 t 29 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 26 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 TV AVISEN 21.00 628.000 31 2. TV 2 Regionalprogram 19.30 564.000 41 3. DR1 Sporten 18.55 / 21.50 528.000 25 4. TV 2 NYHEDERNE 19.00 510.000 42 5. TV 2 NYHEDERNE 22.00 og SPORTEN 453.000 24 6. TV 2 Regionale nyheder 22.20 398.000 21 7. DR1 TV AVISEN 18.30 372.000 34 8. TV 2 Regionale nyheder 18.10 317.000 38 9. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.05 299.000 35 10. TV 2 NYHEDERNE 18.00 og FINANS 290.000 35 11. TV 2 VEJRET (gns. af uds. efter kl. 18) 238.000 21 12. TV 2 SportsNYHEDERNE 07.00-09.00 204.000 64 13. TV 2 NYHEDERNE 07.00-10.00 172.000 56 14. TV 2 NYHEDERNE 14.00 og FINANS 144.000 30 14. TV 2 NYHEDERNE 12.00 og FINANS 106.000 31 16. TV 2 SportsNYHEDERNE 12.10 102.000 31 17. DR2 Deadline 22.30 101.000 6 18. TV 2 SportsNYHEDERNE 16.05 99.000 21 19. TV 2 NYHEDERNE 16.00 85.000 18 20. TV 2 Regionale nyheder 16.10 84.000 20 21. DR1 DR Update 15.00 45.000 11 22. DR2 Deadline 17.00 39.000 6 23. DR1 DR Update 12.00 36.000 10

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 26 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 EURO 2012: Portugal-Spanien 1.324.000 61 2. TV 2 EURO 2012: Tyskland-Italien 1.241.000 58 3. DR1 EURO 2012: Spanien-Italien 996.000 37 4. TV 2 EURO 2012: Spanien-Italien 976.000 36 5. TV 2 EURO 2012: Spanien i fuld kontrol ... 801.000 29 6. DR1 EURO 2012: Præmieoverrækkelse 754.000 35 7. TV 2 EURO 2012: Pokaloverrækkelse 707.000 33 8. TV 2 EURO 2012: Balotelli sender Italien ... 693.000 44 9. DR1 Hammerslag Sommermix 614.000 36 10. DR1 Horisont Special 590.000 28 11. TV 2 Station 2 Politirapporten 554.000 25 12. DR1 So F***ing Special 540.000 28 13. DR1 Kyst til kyst 538.000 27 14. TV 2 Liebhaverne 521.000 31 15. TV 2 EURO 2012: Spanien kan skrive historie 484.000 26 16. DR1 Gintberg på kanten - Nexø 453.000 32 17. TV 2 Station 2 Special: Betjente på slap line 435.000 22 18. TV 2 Hvem vil være millionær? 423.000 31 19. DR1 EURO 2012: Efter kampen 419.000 33 19. DR1 Hva' så Danmark? 419.000 25

 

 

De 21-50-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 21-50 år - i % Kanal Uge 26 2012 (til 1. juli) TV 2 56,2 51,8 Viasat 19,0 22,7 SBS TV 15,7 17,2 Discovery / TLC 4,1 4,1 TV 2 SPORT 3,1 2,1 MTV 0,7 0,7 Canal9 1,1 1,3

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Daglige kontakter Daglig seertid TV 2 NEWS 838.000 40 min. DR Update 496.000 16 min.

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 26 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV2 ØST 18,1 53 TV/MIDT-VEST 17,1 59 TV 2/FYN 14,2 47 TV 2 | ØSTJYLLAND 12,2 45 TV SYD 12,2 41 TV2/NORD 11,5 44 TV 2/ Lorry 9,1 32

 

 

Billede {0} af {1}