Tv-seningen uge 26: Kongefodbold, kronprins og kold sankthans

30. juni 2008;
Af: TV 2 Kommunikation

EM dominerer igen - og mange seere og høj vurdering til "Kronprins Frederik 40 år".

I interviewprogrammet "Kronprins Frederik 40 år" blev kronprinsen interviewet af TV 2s Jes Dorph-Petersen.

Ugens tre kampe fra EM i fodbold var nok til at besætte de tre øverste pladser på ugens tv-hitlister. Og dermed sluttede EM, som det havde placeret sig i uge 24 og 25: På toppen og med stor seerinteresse.

I gennemsnit blev EM-kampene på TV 2 i den bedste sendetid set af 869.000 danskere, selv om Danmark ikke deltog i slutrunden. Det var flere seere, end de tilsvarende kampe havde på DR1 og TV 2 under VM i 2006, hvor aftenkampene i snit blev set af 785.000 danskere.

Stor interesse og høj vurdering var der også til Jes Dorph-Petersens interview på TV 2 med kronprins Frederik. 853.000 så med, og seerandelen var 51 procent. Samtidig var vurderingen høj: 4,1 på en skala fra 1 til 5.

Også sankthansaften var præget af høj tv-sening, og det skyldes især det meget kolde og blæsende vejr. Sankthansaften plejer at være en af de aftener i årets løb, der har lavest tv-sening, men i år var seningen omkring dobbelt så høj som normalt for denne aften.

Sankthansprogrammet på DR1 klokken 21.25 blev set af 633.000, mens det tilsvarende program sidste år blev set af 385.000. TV 2 og TV 2|VEJRET sendte også sankthansprogram, men det var klokken 18.25, hvor der er færre seere til stede foran skærmen. Dette program blev set af 365.000, hvilket var helt tilfredsstillende.

For første gang nogensinde sendte TV 2 Charlie et direkte sankthansprogram efterfulgt af to musikprogrammer, og kerneseerne tog godt imod det nye tilbud. 23. juni 2007 stod TV 2 Charlie for 3,9 procent af tv-seningen blandt danskerne over 50 år. I var denne andel vokset til 7,1 procent, og TV 2 Charlie var 23. juni Danmarks fjerdestørste kanal efter TV 2, DR1 og TV3.

 

Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 EURO 2008: Finale: Tyskland-Spanien 600.000 61 2. TV 2 EURO 2008: Semifinale: Tyskland-Tyrk. 478.000 54 3. TV 2 EURO 2008: Semifinale: Spanien-Rusl. 467.000 54 4. DR1 Kontant: Brugtvognsfup og printer.. 320.000 37 5. TV 2 EURO 2008: EM-studiet: Spanien er ... 304.000 46 6. TV 2 EURO 2008: EM-studiet: Velkommen ... 289.000 38 7. TV 2 Kronprins Frederik 40 år 272.000 44 8. DR1 Rejseholdet 262.000 32 9. TV 2 Halløj i klosteret 241.000 34 10. TV 2 Liebhaverne 234.000 33 10. DR1 Lokkeduen 234.000 33 12. DR1 Hit med sangen 230.000 38 13. TV 2 Hvor ung kan man blive? 204.000 37 13. TV 2 Station 2 Patrulje 204.000 30 15. TV 2 Forbryderjagt 196.000 22 16. TV 2 EURO 2008: EM-studiet: Før tysk-tyrk.. 195.000 34 17. TV 2 EURO 2008: EM-studiet: Spaniens ... 194.000 33 18. DR1 Kriminalkommissær Barnaby 192.000 33 19. TV 2 Station 2 Special: Panserpiger 176.000 29 20. DR1 Penge: Forårets løse ender 175.000 19

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Top 20 - 21-50 år - uge 26 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Ugens tv-sening 23. juni - 29. juni 2008 Kanal Alle seere Share i % 21-50 år Share i % TV 2 6 t 09 min 35 5 t 58 min 34 TV 2 Zulu 0 t 20 min 2 0 t 29 min 3 TV 2 Charlie 0 t 29 min 3 0 t 17 min 2 TV 2 FILM 0 t 10 min 1 0 t 16 min 2 TV 2 NEWS 0 t 18 min 2 0 t 17 min 2 DR1 3 t 52 min 22 3 t 11 min 18 DR2 0 t 39 min 4 0 t 35 min 3 DR Update 0 t 01 min 0 0 t 02 min 0 TV3 0 t 50 min 5 1 t 10 min 7 TV3+ 0 t 28 min 3 0 t 41 min 4 Kanal 4 0 t 16 min 2 0 t 24 min 2 Kanal 5 0 t 29 min 3 0 t 42 min 4 SBS Net 0 t 10 min 1 0 t 16 min 2 Discovery 0 t 14 min 1 0 t 22 min 2 TV 2 SPORT 0 t 18 min 2 0 t 14 min 1 Eurosport 0 t 03 min 0 0 t 03 min 0 Andre 2 t 47 min 16 2 t 33 min 15 I alt 17 t 33 min 100 17 t 25 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 26 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 Regionalprogram 19.30 667.000 51 2. TV 2 NYHEDERNE 22.00 / 22.45 og FINANS 644.000 42 3. TV 2 NYHEDERNE 19.00 617.000 54 4. TV 2 Regionale nyheder 22.20 / 23.00 565.000 41 5. DR1 TV AVISEN 21.00 554.000 31 6. DR1 TV AVISEN 18.30 461.000 47 7. DR1 Sommervejret 446.000 40 8. DR1 SportNyt 18.55 / 21.40 / 21.50 443.000 25 9. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.05 425.000 54 10. TV 2 Regionale nyheder 18.10 419.000 53 11. TV 2 NYHEDERNE 18.00 og FINANS 409.000 54 12. TV 2 VEJRET (gns. af uds. efter kl. 18) 391.000 38 13. TV 2 SportsNYHEDERNE 07.00-10.00 161.000 65 14. TV 2 NYHEDERNE 07.00-10.00 158.000 65 15. TV 2 SportsNYHEDERNE 16.05 136.000 35 16. TV 2 Regionale nyheder 16.10 128.000 34 17. TV 2 NYHEDERNE 16.00 og FINANS 123.000 32 18. TV 2 SportsNYHEDERNE 12.10 110.000 41 19. TV 2 NYHEDERNE 12.00 og FINANS 108.000 40 20. TV 2 Regionale nyheder 12.10 104.000 42 21. TV 2 SportsNYHEDERNE 14.05 89.000 30 22. TV 2 NYHEDERNE 14.00 og FINANS 87.000 29 23. DR2 Deadline 22.30 81.000 5 24. DR1 DR Update 15.00 54.000 16 25. DR2 Deadline 17.00 51.000 11 26. DR1 DR Update 12.00 46.000 17

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 26 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 EURO 2008: Finale: Tyskland-Spanien 1.373.000 61 2. TV 2 EURO 2008: Semifinale: Tyskland-Tyrk. 1.086.000 53 3. TV 2 EURO 2008: Semifinale: Spanien-Rusl. 1.049.000 53 4. DR1 Kontant: Brugtvognsfup og printer.. 862.000 45 5. TV 2 Kronprins Frederik 40 år 853.000 51 6. DR1 Hit med sangen 683.000 42 7. DR1 Rejseholdet 680.000 34 8. TV 2 EURO 2008: EM-studiet: Spanien er ... 679.000 46 9. DR1 Sankthansaften 633.000 39 10. TV 2 EURO 2008: EM-studiet: Velkommen ... 589.000 33 11. DR1 Hammerslag på Fanø 584.000 32 12. TV 2 Liebhaverne 524.000 30 13. DR1 Penge: Forårets løse ender 512.000 24 14. TV 2 Halløj i klosteret 505.000 30 15. DR1 Lokkeduen 498.000 32 16. TV 2 LørdagsSporten 495.000 43 17. DR1 Søren Ryge præsenterer 471.000 32 18. TV 2 Hvor ung kan man blive? 457.000 33 18. TV 2 EURO 2008: EM-studiet: Før tysk-tyrk.. 457.000 30 20. TV 2 Vild med løver 441.000 27

 

 

De 21-50-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 21-50 år - i % Kanal Uge 26 2008 (til 29. juni) TV 2 (ekskl. TV 2 FILM) 63,9 60,2 Viasat 16,9 20,2 SBS TV 13,1 13,7 Discovery 3,3 3,4 TV 2 SPORT 2,1 1,7 MTV 0,7 0,8

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

(Gallup måler ikke længere seertal på CNN, BBC World mv.)

Ugentlig og daglig kontaktflade for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Ugentlige kontakter Daglige kontakter TV 2 NEWS 1.197.000 520.000 DR Update 332.000 107.000

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 26 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV/MIDT-VEST 19,3 63 TV2/NORD 16,9 61 TV 2/FYN 16,4 58 TV SYD 15,9 55 TV2 ØST 15,5 52 TV 2 | ØSTJYLLAND 14,2 49 TV 2/ Lorry 10,7 41

Billede {0} af {1}