TV 2 tester skræddersyede reklameblokke på PLAY

Salgsdirektør Peter Olafsson præsenterede TV 2s kommercielle nyheder på årets Media Talk 2016. (Foto: TV 2)

Mediehuset giver kunderne nye muligheder for at købe mere smalle målgrupper via databerigede eksponeringer på både tv2.dk og på TV 2 PLAY. PLAY-tiltaget bliver det første forsøg med behavioral targeting på tv.

På årets Media Talk, der blev afholdt 26. november i København, præsenterede TV 2 en række nye, digitale produkter, der med en målrettet og datadrevet profil giver kunderne mulighed for at henvende sig til en meget specifik målgruppe med et særligt budskab.

- Med respekt for PLAYs abonnementsbaserede forretningsmodel har vi udviklet et nyt, kommercielt produkt til TV 2 PLAY. Et produkt, som på lidt længere sigt meget vel kan blive den nye indkøbsstandard, når man i fremtiden skal eksponeres omkring levende indhold. Det bliver vores første forsøg med behavioral targeting på tv, siger Peter Olafsson, salgsdirektør på TV 2.

I 2016 vil TV 2 erstatte den traditionelle reklameblok ved liveseningen på TV 2 PLAY med særlige reklamespots målrettet lige præcis de husstande, som måtte være i markedet for det enkelte produkt.

- På den måde bliver det muligt for annoncørerne at ramme en helt specifik og mere snæver målgruppe omkring vores levende billeder – og kun betale for lige netop det, siger Peter Olafsson.

15 procent af den sening, som foregår på PLAY, er almindelig live-sening. Et tal, som TV 2 forventer, vil stige betragteligt i de kommende år. Ud over tiltaget på PLAY vil TV 2 i løbet af 2016 introducere en række nye og eksperimenterende produkter med fokus på de digitale mediers særlige egenskaber. Det kan være som et supplement til kundens traditionelle tv-kampagne, som stand alone eller i nye kreative afviklingsformater i nye indholdsmiljøer.

Datadrevne produkter i samarbejde med eBay
TV 2 annoncerede sidste år et strategisk samarbejde med eBay. Samarbejdet betyder, at annoncørerne får adgang til en datadrevet platform, der bl.a. dækker 50 procent af al desktop-forbrug i Danmark. Salget er gået over begge parters forventning, og nu løftes samarbejdet op på et nyt niveau.

- Det, at man som annoncør kan gå ét sted hen og få adgang til over tre millioner danskere på tværs af desktop, tablet og mobil og kombinere dette med data fra brugernes adfærd på dba.dk, bilbasen.dk og tv2.dk, giver nogle helt unikke muligheder for både at ramme brugere i en given målgruppe og brugere i markedet for et givent produkt, siger Jacob Zeeberg, Head of Business Development på TV 2, og fortsætter:

- Vi arbejder i øjeblikket på en række forskellige tiltag, og det første er klar til lancering ved årsskiftet. Det bliver et produkt, som er skræddersyet til de af vores annoncører, som er flittige brugere af husstandsomdelte tilbudsaviser. Her giver vi annoncørerne mulighed for at lave en digital forlængelse af deres tilbudsavis-kampagne, hvor de digitalt målretter kampagnen mod det samme Conzoom-segment, som modtager tilbudsavisen. Det betyder dels, at de har mulighed for at ramme nogle af dem, som har et ”Nej tak”-skilt på deres postkasse, dels at de kan forstærke effekten af deres tilbudsavis, siger Jacob Zeeberg.

Databerigede kontakter på al web-tv i 2016
TV 2 oplever også en eksplosiv efterspørgsel efter web-tv, og mediehuset har stort set fordoblet udbuddet år for år.

- Vi har i dag mere end 3,5 mio. visninger i gennemsnit om ugen, og vi planlægger at øge denne ret så massive kapacitet med yderligere mindst 50 procent i 2016. Hvilket kommer til at give nogle helt unikke muligheder i forhold til at afvikle målrettet web-tv eller indkøbe det programmatic, siger Jacob Zeeberg.

Læs også:
TV 2 indfører fælles reklamevaluta på tværs af platforme

TV 2: Mere transparens i medieindkøbet