TV 2 indtager London

TV 2 etablerer et dansk OL-centrum med studie, sport, storskærm, dansk kultur og gastronomi ved Themsen i hjertet af London.

TV 2 inviterer til dansk folkefest i London under OL. (Foto: All Over / TV 2)


Det er ikke kun de danske atleter, der flytter ind i den engelske metropol, når OL begynder i næste uge. Det gør TV 2 også på flere måder - og stationen indretter bl.a. et dansk OL-center på St. Katharine Docks i samarbejde med VisitDenmark og flere kommercielle partnere.

- Det er både første og sidste gang i mange, mange år, at der bliver afholdt OL i vores baghave, siger Jacob Fischer-Nielsen, TV 2s marketingschef for kommercielle partnerskaber, når han skal forklare, hvorfor TV 2 rykker så massivt ind i London, som tilfældet er under de olympiske lege fra 27. juli til 12. august.

TV 2s kommercielle marketingchef, Jacob Fischer-Nielsen. (Foto: Miklos Szabo / TV 2)


- TV 2 er Danmarks Største Fællesskab på skærmen, og derfor vil vi også gerne skabe fællesskab uden for skærmen, når vi har store sportsrettigheder. De muligheder er vi altid på udkig efter, og med St. Katharine Docks skaber vi et stemningsfyldt område, hvor man kan se OL på storskærm, hylde atleterne og få en bid af Danmark, siger Jacob Fischer-Nielsen.

- Men vi sikrer også en mere vital og dynamisk dækning til glæde for seerne, som kort sagt får en bedre OL-oplevelse, når vi indretter vores OL-studie midt i London, siger han og tilføjer, at London med sine cirka 50.000 danske indbyggere reelt er Danmarks sjettestørste by.

Sport, udstillinger, koncerter, mode, gastronomi, konkurrencer mm.
Dansker-zonen i hjertet af London vil være åben for alle fra fredag 27. juli og vil ud over OL have forskellige temadage med bl.a. designudstillinger, koncerter, mode og gastronomi.

Besøgende kan deltage aktivt i forskellige aktiviteter, f.eks. konkurrencen ’Danmarks hårdeste skud’, komme om bord på et vikingeskib, se det store kokkeshow, nyde live-musik, se de nyeste tendenser i stil og mode eller bare nyde atmosfæren i fantastiske omgivelser.

TV 2s OL-værter Morten Ankerdal og Natasja Crone. (Foto: Per Arnesen / TV 2)


Med Tower Bridge i baggrunden
St. Katharine Docks ligger ved Themsen med et af Londons mest kendte vartegn Tower Bridge i baggrunden og blot et stenkast fra Tower of London.

Her vil TV 2 indrette OL-studiet, hvorfra Morten Ankerdal og Natasja Crone hver dag vil give danskerne alt om begivenhederne i London, og alle besøgende kan følge OL på en kæmpe storskærm. Og så kan man se, hvad Danmark har at byde på.

- De olympiske lege rører alle, og samtidig har London en kæmpe tiltrækningskraft for turister fra både England og resten af verden – og antallet af besøgende bliver kun større under OL. På St. Katharine Docks får Danmark en unik chance for på et 700 kvadratmeter stort område at vise verden, hvad vi står for, og hvad vi har af varierede tilbud til alle, der har lyst til at besøge vores land. Og så er det et sted, hvor man kan komme og få en sjov dag – på dansk, siger Henrik Kahn, direktør for VisitDenmark UK.

Han tilføjer, at St. Katharine Docks uden for OL-perioden er et sted, hvor der dagligt færdes omkring 8.000 mennesker.

TV 2s sportsstudie, som er indrettet i en husbåd, er ved at blive flyttet fra Kvæsthusmolen i København (tv. på billedet) til St. Katharine Docks, tæt ved Tower Bridge og Tower of London. (Foto: Ebbe Rosendahl / TV 2)


Fra Kvæsthusmolen til St. Katharine Docks
TV 2 kaster sig ind i projektet med de gode erfaringer fra Kvæsthusmolen i København, hvor man under VM-slutrunden i fodbold 2010 og under EM-slutrunden i juni-juli 2012 bød danskerne velkommen til Ofelia Beach med studie, storskærm, strandbarer og aktiviteter. Og så gør TV 2 det, fordi selskabet gerne hele tiden vil udvikle det produkt, man tilbyder annoncørerne.

- Vi bruger mange penge på OL-rettighederne, og annoncørerne bruger mange penge på deres OL-sponsorater. Med tv, net og mobilen giver vi dem eksponering på mange platforme, men vi vil også gerne give dem mulighed for at få endnu mere for deres penge, ved at vi leverer et fysisk sted og nogle rammer, hvor de kan aktivere deres sponsorat – for det ved vi, at de efterspørger, siger Jacob Fischer-Nielsen.

På storskærmen på St. Katharine Docks kan man bl.a. følge de danske deltagere i olympisk kamp, f.eks. den såkaldte 'guldfirer'. (Foto: All Over / TV 2)


De partnere, som sammen med TV 2 og VisitDenmark står for den store event på St. Katharine Docks, er Svane Køkkenet, M&M’s, Danish Crown og Samsung.

Følg med
london.tv2.dk kan man under selve OL-perioden holde sig opdateret om, hvad der sker i dansker-zonen i London.

London.tv2.dk får ud over galleri og dagbog fra docken også eventkalender, de seneste nyheder fra området og anden relevant information for danskere i London – eller for dem, som bare gerne vil følge med fra Danmark.

------------------

Læs meget mere om TV 2s OL-dækning på tv og digitale medier i næste uges TV 2|Medienyt.