TV 2 er alene om fremgangpå Tour de France

Årets Tour de France-dækning fik seerfremgang på TV 2og omtrent status quo til DR1 og Eurosport.


TV 2 har oplevet markant stigning i seerinteressen dette års udgave af Tour de France, og man kunne forvente, at TV 2s klare seerfremgang også smittede af på DR1s dækning. Seertallene fra Gallup viser overraskende, at det ikke blev tilfældet.

Faktisk var TV 2 alene om at opleve klar seerfremgang i forbindelse dette 2009-dækningen af Tour de France. DR1s ”AftenTour” havde omtrent uændret seertal og lavere seerandel i forhold til 2008, mens Eurosport oplevede omtrent status quo i seerandel under etaperne i forhold til 2008.

TV 2s transmissioner af Tour de France-etaperne blev i år set af 446.000 – en fremgang på 41 procent i forhold til seertallet på 317.000 i 2008.

”Tour de France: Studiet” efter etaperne blev set af 390.000 (en fremgang på 33 procent), mens ”Tour de France: Studiet” klokken 18.25 blev set af 355.000 (en fremgang på ni procent).

TV 2s fremgang er både skabt i kraft af øget seerandel og den generelt stigende tv-sening i 2009.

Lille tilbagegang til "AftenTour" på DR1
DR1s ”AftenTour 2009” blev i snit set af 466.000 seere – en lille tilbagegang fra 2008-seertallet på 469.000. Sharen for "AftenTour" blev 27 procent i 2009 mod 31 procent i 2008.

Eurosport måler ikke seertal på programtitler, men en kørsel af kanalens seerandel viser, at Eurosport på dagene med Tour-transmission havde en seerandel på 1,6 procent (svarende til cirka 12.000 seere i snit) i tidsrummet klokken 14.00-17.30.

På de samme dage af Tour de France 2008 var Eurosports seerandel på knap 1,8 procent - svarende til cirka 10.000 seere.