Stærkeste 3. kvartal for TV 2-kanalerne siden 2011

TV 2-kanalernes seerfremgang i 3. kvartal er i høj grad gået til live-kanalerne TV 2 SPORT og TV 2 NEWS, som begge i nogle perioder oplever at være Danmarks mest sete kanal. Det var blandt andet tilfældet i søndags, hvor TV 2 SPORT var den mest sete kanal i fem timer under transmissionen af VM i landevejscykling, som danske Mads Pedersen vandt. Samme dag var TV 2 NEWS i en periode Danmarks største kanal i forbindelse med åbningen af Metro Cityringen i København. (Foto: UCI)

TV 2-familien fortsætter fremgangen i 3. kvartal – denne gang med nichekanalernes indhold som vækstmotoren. De store begivenheder inklusive Tour de France, dramaet i Venstre og Brexit trak også mange brugere til TV 2s digitale platforme.

Den fremgang i seerandel, som har kendetegnet TV 2-familien i første halvår af 2019, fortsatte med stor styrke i 3. kvartal. Med en andel af danskernes tv-sening på tilsammen 41,2 procent fik TV 2-kanalerne det stærkeste 3. kvartal siden 2011.

Danskerne søgte også fortsat i stor stil mod TV 2s digitale platforme i 3. kvartal - blandt andet for at følge Tour de France, dramaet i Venstre og Brexit, ligesom TV 2s vejrapp mærkede danskernes store interesse for sommervejret.

Nichekanalerne stormede frem
I 1. halvår 2019 blev TV 2-fremgangen i seerandel drevet af både hovedkanalen og de fem nichekanaler. I 3. kvartal var det nichekanalerne, som stormede frem, mens TV 2s hovedkanal tabte pusten i konkurrencen og mistede godt ét procentpoint i seerandel.

- Det er ganske enkelt imponerende, hvad de fem nichekanaler har præsteret i 2019, hvor vi med jævne mellemrum oplever, at eksempelvis TV 2 NEWS og TV 2 SPORT i perioder er de mest sete kanaler i Danmark. Når TV 2s nichekanaler tilsammen vokser med 2,6 procentpoint i seerandel i 3. kvartal – en forholdsmæssig fremgang på knap 20 procent – går det ud over de fleste andre kanaler herhjemme, siger TV 2s programdirektør, Lotte Lindegaard.

TV 2-kanalernes fremgang betyder, at der i 2019 er tre TV 2-kanaler blandt Danmarks fire største kanaler: TV 2, DR1, TV 2 NEWS og TV 2 CHARLIE – sidstnævnte har netop kunnet fejre 15-års-fødselsdag i storform.

TV 2s programdirektør, Lotte Lindegaard. (Foto: Miklos Szabo / TV 2)

TV 2 SPORT er i 2019 Danmarks 10. mest sete kanal. TV 2 udvider sit stærke fokus på sportsområdet og åbner i januar 2020 den digitalt fødte sportskanal TV 2 SPORT X, som har fokus på internationale stjerner og på rettigheder som fodbold fra La Liga og Serie A, ATP- og Wimbledon-tennis, NBA-basketball, X Games, VM-atletik, skiskydning, alpint skiløb mv.

Sådan gik kvartalet for TV 2s nichekanaler
I overskrifter kan 3. kvartal for TV 2s nichekanaler beskrives således:

• Blandt nichekanalerne har TV 2 SPORT haft relativt størst fremgang – fra en seerandel på 1,8 procent i 3. kvartal 2018 til 2,9 procent i 2019. Fremgangen skyldes bl.a. cykelløbet La Vuelta à España, dansk håndbold, spansk og italiensk fodbold, VM-cykling og det aktuelle VM i atletik.

• Fremgangen for TV 2 NEWS er på 1,0 procentpoint – fra 4,1 procent i 3. kvartal 2018 til 5,1 procent i 2019. TV 2 NEWS har haft sin stærkeste august og sin stærkeste september nogensinde, og fremgangen skyldes blandt andet tæt dækning af dansk politik og Brexit.

• TV 2 CHARLIE har haft sin stærkeste juli, august og september blandt alle danskere – og dermed selvfølgelig det stærkeste 3. kvartal nogensinde. Fremgangen i seerandel er på 0,6 procentpoint til 5,2 procent og skyldes både krimisommeren og danske egenproduktioner.

Komedieserien 'Minkavlerne' er en stor succes på TV 2 ZULU og på TV 2 PLAY. På billedet ses Kirsten Lehfeldt som Gerda, Jonas Mogensen som Allan og Kasper Gross som Martin. (Foto: Per Arnesen / TV 2)

• TV 2 FRI fortsætter den gode udvikling og øger sin seerandel fra 1,5 til 1,6 procent blandt alle danskere.

• TV 2 ZULU øger sin andel af de 15-40-åriges sening fra 5,8 procent i 3. kvartal 2018 til 6,1 procent i 2019. Her har serien ’Minkavlerne’, som tillige har meget høj sening på TV 2 PLAY, været medvirkende til fremgangen. Blandt alle danskere mister ZULU 0,1 procentpoint i seerandel i 3. kvartal.

• TV 2-familiens seerandel på 41,2 procent er en fremgang på knap 1,5 procentpoint i forhold til 3. kvartal 2018. DR-kanalerne stod for 34,5 procent af tv-seningen i 3. kvartal 2019, NENT (TV3-kanalerne) stod for 10,4 procent, mens Discovery Networks havde 9,2 procent af seningen.