Seertal: TV 2 NEWS – en vinder i 2013

Anmelder: "TV 2 NEWS er blevet en kanal, jeg har svært ved at undvære".

TV 2 NEWS fik ny grafik 2. marts 2013, og et par dage efter lukkede DR Update - hvilket var medvirkende til stigende seertilslutning til TV 2s nyhedskanal.

TV 2 NEWS er blevet en kanal, som både seere og anmeldere holder stadig mere af. Og populariteten er vokset efter, at NEWS efter lukningen af DR Update i realiteten er blevet Danmarks eneste nyhedskanal.

Siden da er TV 2 NEWS’ seerandel vokset med 23 procent, og det gør TV 2 NEWS til en af tv-vinderne i 1. halvår 2013.

DR2 er i 2013 blevet en såkaldt samfundskanal hos DR – dog stadig med en del dramatik og fiktion på kanalen. I uge 24 drejede det sig 15 fiktionsprogrammer, hvoraf nogle var blandt ugens mest sete på kanalen og mere set end langt de fleste af DR2's nyhedsudsendelser.

DR2-chef Michael Thouber erkendte også i ugens løb over for Berlingske, at kanalen har meget at lære på nyhedsområdet, herunder på breaking news.

- Når der har været nogle situationer, som optager danskerne - så kan du kalde det breaking news eller hvad ved jeg - har vi kørt for meget med de planlagte flader. F.eks. da Søren og Eddy blev frigivet som gidsler. Det er ikke noget, som ændrer radikalt ved det danske samfund, men det optager danskerne, og det er den længste danske gidselstagning, så det har nyhedsværdi og tyngde, og der kom det til at virke besynderligt, når man klikkede over på vores eftermiddagsflade, og vi havde et interview med Alan Olsen om hans nye album "Jøwt", mens historien buldrede derudaf på de andre kanaler, sagde Michael Thouber til Berlingske.

I sommerperioden lukker DR2 yderligere ned for nyhederne – med sendestart klokken 8.00 og voldsom beskæring af nyhedsdækningen.

Lotte Mejlhede (i midten) er vært for TV 2 NEWS' politiske magasin, der er et af kanalens nye programmer i 2013.

Roser til TV 2- og NEWS-værter
I Politiken skriver tv-anmelder Rasmus Bech, at ”TV 2 NEWS er blevet en kanal, jeg har svært ved at undvære”, og han fremhæver i en tv-kommentar bl.a. TV 2s politiske redaktør, Anders Langballe, og NEWS-vært Lotte Mejlhede.

”Denne Langballe er et velfriseret naturtalent, der ganske enkelt elsker kameraet, og som lader sig suge ind i de danske stuer, hvor han tilfører kaffebordet et veltalende gummiansigt, der hele tiden folder sig efter betoningerne i ordvalget og giver seerne noget for pengene. Han taler uden besvær, uden øh og bøh, og han finder det ikke nødvendigt at indlede alle sin sætninger - hvilket ellers er standard hos tv-reportere - med et 'jamen'. Han er levende og præcis i sit sprog og klar og nødvendigt fræk i sine analyser. Og i kraft af sit skuespillerfjæs, der byder på dansende øjenbryn, rynker i panden og en elastisk mund - krydret med bekymrede øjne og en uroligt gestikulerende krop - så sker der noget på skærmen”, skriver Rasmus Bech og slutter sin anmeldelse således:

”Anders Langballe virker bedst og mest tillidsvækkende som analytiker og mere på fremmed, famlende grund, når han er i interviewerens rolle. Der befinder den politiske NEWS-studievært Lotte Mejlhede sig klart mere på hjemmebane: Hun er styrende, pågående, til tider noget overfrisk, hvilket tydeligvis irriterer en type som kommentatoren Peter Mogensen. Men for seerne - ikke mindst de hørehæmmede - er Mejlhede den gode, målrettede vært, der ikke holder sig tilbage fra at stille de 'dumme' spørgsmål”.

----------

I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS.

Top 20 - 21-50 år - uge 24 (ekskl. nyheder og vejr-tv)
Nr.
Kanal
Program
Seertal
Share i %
1.
TV 2
VM-fodbold: Danmark-Armenien
407.000
47
2.
DR1
Rejseholdet
347.000
39
3.
DR1
21 Søndag
295.000
30
4.
TV 2
Station 2: Bag tremmer i Mexico
228.000
27
5.
TV 2
Danmark ifølge Bubber
215.000
27
6.
TV 2
Stor, større - megafamilier
202.000
25
7.
TV 2
Liebhaverne
200.000
30
8.
DR1
Bonderøven
196.000
29
8.
DR1
Søren Ryge præsenterer: Det sønderjy..
196.000
25
8.
DR1
Giv mig livet tilbage
196.000
23
11.
DR1
U-Turn
191.000
24
12.
TV 2
Hitch
186.000
28
13.
TV 2
Stjerner på stribe
180.000
30
14.
TV 2
Dagens mand
177.000
20
15.
DR1
70'erne tur-retur: 1974
170.000
20
16.
DR1
Konditoriet
164.000
20
17.
TV 2
Anna Pihl
161.000
25
18.
DR1
Her er dit liv
156.000
27
19.
TV 2
Jason og soldaterne
155.000
19
20.
DR1
Horisont
152.000
18

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 10. - 16. juni 2013
Kanal
Alle seere
Share i %
21-50 år
Share i %
TV 2
4 t 12 min
23
4 t 07 min
24
TV 2 Zulu
0 t 32 min
3
0 t 51 min
5
TV 2 Charlie
0 t 51 min
5
0 t 28 min
3
TV 2 FILM
0 t 07 min
1
0 t 07 min
1
TV 2 NEWS
0 t 44 min
4
0 t 40 min
4
TV 2 Fri
0 t 14 min
1
0 t 14 min
1
DR1
3 t 18 min
20
2 t 27 min
14
DR2
0 t 49 min
4
0 t 39 min
4
DR3
0 t 19 min
2
0 t 28 min
3
DR K
0 t 23 min
2
0 t 19 min
2
DR Ramasjang
0 t 17 min
2
0 t 13 min
1
DR Ultra
0 t 12 min
1
0 t 06 min
1
TV3
0 t 50 min
4
1 t 11 min
7
TV3+
0 t 19 min
2
0 t 26 min
2
TV3 PULS
0 t 17 min
1
0 t 21 min
2
TV3 Sport 1
0 t 21 min
2
0 t 13 min
1
TV3 Sport 2
0 t 01 min
0
0 t 02 min
0
Kanal 4
0 t 17 min
1
0 t 22 min
2
Kanal 5
0 t 44 min
4
0 t 59 min
6
6'eren
0 t 14 min
1
0 t 22 min
2
7'eren
0 t 02 min
0
0 t 02 min
0
Discovery
0 t 12 min
1
0 t 21 min
2
TLC
0 t 11 min
1
0 t 12 min
1
MTV
0 t 05 min
0
0 t 05 min
0
VH1
0 t 03 min
0
0 t 05 min
0
Regional-tv
0 t 09 min
1
0 t 04 min
0
Eurosport
0 t 07 min
1
0 t 03 min
0
Canal9
0 t 07 min
1
0 t 06 min
1
Andre
2 t 14 min
12
1 t 58 min
11
I alt
18 t 30 min
100
17 t 28 min
100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 24 (12 år+)
Nr.
Kanal
Program
Seertal
Share i %
1.
DR1
TV AVISEN 21.00 / 21.30
600.000
30
2.
TV 2
Regionalprogram 19.30
545.000
40
3.
TV 2
NYHEDERNE 19.00
537.000
44
4.
TV 2
NYHEDERNE 22.00
518.000
29
5.
TV 2
SportsNYHEDERNE 22.18
510.000
30
6.
TV 2
Regionale nyheder 22.20
449.000
30
7.
DR1
Vores vejr 18.55
396.000
36
8.
DR1
Sporten 22.20
340.000
20
9.
DR1
TV AVISEN 18.30
333.000
33
10.
TV 2
SportsNYHEDERNE 18.05
293.000
37
11.
TV 2
Regionale nyheder 18.10
275.000
37
12.
TV 2
VEJRET (gns. uds. efter kl. 18)
254.000
21
13.
TV 2
NYHEDERNE 18.00
252.000
32
14.
TV 2
NYHEDERNE 18.20
244.000
31
15.
TV 2
SportsNYHEDERNE 07.00-09.00
165.000
60
16.
TV 2
NYHEDERNE 07.00-11.00
139.000
52
17.
DR1
TV AVISEN 17.50
137.000
21
18.
TV 2
NYHEDERNE 12.00
105.000
32
19.
TV 2
SportsNYHEDERNE 12.10
104.000
37
20.
TV 2
SportsNYHEDERNE 17.10
100.000
19
21.
DR2
Deadline 22.30
96.000
7
22.
TV 2
Regionale nyheder 17.15
92.000
19
23.
TV 2
NYHEDERNE 17.00
75.000
15
24.
TV 2
Regionale nyheder 12.10
61.000
24
25.
DR2
DR2 17:00 / 18:00
25.000
4
26.
DR2
DR2 19:00
24.000
2
27.
DR2
DR2 07:00 - DR2 11:00
19.000
7
28.
DR2
DR2 12:00 - DR2 16:00
15.000
5

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 24 (ekskl. nyheder og vejr-tv)
Nr.
Kanal
Program
Seertal
Share i %
1.
DR1
Rejseholdet
1.004.000
47
2.
TV 2
VM-fodbold: Danmark-Armenien
917.000
46
3.
DR1
21 Søndag
913.000
40
4.
DR1
Søren Ryge præsenterer: Det sønderjy..
762.000
39
5.
DR1
U-Turn
685.000
34
6.
DR1
Bonderøven
660.000
37
7.
DR1
Giv mig livet tilbage
584.000
30
8.
TV 2
Liebhaverne
576.000
34
9.
TV 2
Hvem vil være millionær?
559.000
33
10.
TV 2
Stjerner på stribe
537.000
33
11.
DR1
Kriminalkommissær Barnaby
528.000
30
12.
DR1
Penge
493.000
28
13.
DR1
Horisont
490.000
26
13.
DR1
70'erne tur-retur: 1974
490.000
25
15.
DR1
Bag Borgen
487.000
27
15.
DR1
Konditoriet
487.000
25
17.
DR1
Bevar mig vel
469.000
28
17.
TV 2
Stor, større - megafamilier
469.000
25
19.
TV 2
Station 2: Bag tremmer i Mexico
467.000
23
20.
TV 2
Anna Pihl
464.000
28

 

 

De 21-50-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 21-50 år - i %
Kanal
Uge 24
2013 (til 16. juni)
TV 2
57,1
52,1
TV3-kanalerne
19,8
24,3
SBS Discovery Media
20,7
20,5
Viacom
1,5
1,3
Canal9
1,0
1,8

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut)
Kanal
Daglige kontakter
Daglig seertid
TV 2 NEWS
733.000
45

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 24
TV 2-region
Tv-rating i %
Share i %
TV2 ØST
20,0
54
TV/MIDT-VEST
15,7
54
TV SYD
14,3
46
TV 2/FYN
13,5
43
TV2/NORD
10,1
40
TV 2 | ØSTJYLLAND
9,2
37
TV 2/ Lorry
8,6
31