"Mikkel og Guldkortet" blev årets julekalender-hit

29. december 2008;
Af: TV 2 Kommunikation

”Mikkel og Guldkortet” fastholdt høj seertilslutning og rundede af med gode anmeldelser.

Fra "Mikkel og Guldkortet".

"Mikkel og Guldkortet" blev årets julekalender-hit hos danskerne med et seertal på godt en million til førstegangsudsendel-serne og 310.000 til genudsendelserne - altså mere end 1,3 mio. seere tilsammen.

Dermed fastholdt "Mikkel og Guldkortet" de meget høje seertal, som var en realitet allerede fra de første dage og uger.

Der har været markant forskel på seertallene til "Mikkel og Guldkortet", når afsnittene blev sendt henholdsvis klokken 20.00 og klokken 18.25. Afsnittene på TV 2 på det familievenlige tidspunkt klokken 20.00 har i snit haft 1.149.000 seere, mens udsendelserne klokken 18.25 har haft 690.000 seere i snit på TV 2.

"Mikkel og Guldkortet" var også emne for præsters juleprædikener og avisledere om finanskrise og grådighed, ligesom julekalenderen blev analyseret og anmeldt fra aviser og medieforskere.

Fem-stjernet anmeldelse
I Politiken gav Henrik Palle "Mikkel og Guldkortet" fem stjerner i en anmeldelse og analyse, der havde overskriften "Mikkel og Guldkortet er fjernsyn til tiden". Han skrev bl.a.:

"Plottet er ganske enkelt fremragende tænkt.

At blande folkeeventyrligt indhold med familieliv anno vor tid er ikke i sig selv nogen specielt original idé.

Men det bliver det, når man smider en Carl Barks-historie oven i, nemlig den hvor Anders And ønsker sig en masse penge og får det i lighed med resten af befolkningen i Andeby, fordi en skypumpe har ramt Joakim von Ands pengesilo og bogstaveligt talt spredt kontanterne for alle vinde.

Til at begynde med reagerer rig-anden Joakim med at blive ked af det.

Men hurtigt indser han, at eftersom han ejer alle produktionsmidler, kan han blot skrue på priserne for at få sin kapital tilbage igen.

En anskuelighedslektion i loven om udbud og efterspørgsel. (...)

"Det er bragende godt lavet, intet mindre"
Det afstedkommer hyperinflation som i Weimar-republikkens dage, og seriens forfattere er da heller ikke tøvende med hensyn til at lade det delplot vokse ved at citere fra Ron Jones' 'The Wave', et socialt eksperiment fra Palo Alto i 1970'erne, der viste, hvorledes fascisme sagtens kan opstå igen.

I denne sammenhæng er det Jan Linnebjergs skolelærer Palle, der udvikler sig til slagkraftig førerskikkelse med hageskæg og stramt bundet slips.

Oven i det hele hældes der så offer- og soningsmotiv, så den kristelige mytologi også lige får, hvad den skal have.

Det er bragende godt lavet, intet mindre. Det er fjernsyn til tiden."

Medieforsker Gunhild Agger står bag en akademisk analyse af "Mikkel og Guldkortet", som kan studeres her.

"Nissernes Ø" var næstmest set
DR1s ”Nissernes Ø” havde tilsammen knap 1,1 mio. seere til førstegangsudsendelsen og genudsendelsen tilsammen.

Nummer tre over årets mest sete tv-julekalendere var ”The Julekalender”. Selv om kalenderen blev vist for fjerde gang og flere gange først ved 23-tiden, havde ”The Julekalender” tilsammen knap en million seere - 942.000 - til de to visninger.

DR1s ”Julefandango” havde i gennemsnit haft 355.000 seere til førstegangsudsendelsen og genudsendelsen tilsammen.

 

Tv-julekalendere 1.-24. december 2008 Nr. Kanal Program 1. gangs. Genuds. 1. TV 2 Mikkel og Guldkortet 1.037.000 310.000 2. DR1 Nissernes Ø 829.000 265.000 3. TV 2 The Julekalender 596.000 346.000 4. DR1 Julefandango 269.000 86.000



Billede {0} af {1}